Var ligger SD´s väljarbas ?
Om man har lite koll på Dunning- Kruger effekten kan man fundera lite ....
"Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
Finns gott om väljare som inte för sitt liv skulle kunna berätta att de röstar sd pga det stigma som skapats ffa av vänstern. Kostnaden är helt enkelt för hög i former av social exkludering, uteblivna karriärmöjligheter, förtroendeuppdrag etc. Den värsta produkten av sds framväxt måste vara det angiverisamhälle som blivit synligt, det faktum att demokratin inte är så demokratisk när allt kommer omkring. Alla "etablerade" partier och anhängare hatar, paradoxalt nog i "kärlekens namn", medan blindheten för det egna beteendet är total. Om sd nu är ondska personifierad, varför ägnar sig den förment goda sidan åt att i alla lägen bete sig rövhåligare?
En kompis hälsar på sina gamla studiekamrater i en av landets mer välrenommerade unversitetsstäder. Det är fest, skarpa hjärnor och hög retorisk nivå. Han definierar dem som finkulturell övre medelklass, den också han tillhör. I det slutna rummet där Dionysos hjälpte till att lossa tungans band framkom att uppslutningen för sd var i det närmaste total. I ett par förhållanden hade problem uppstått, eller rentav uppstod. Dissonansen mellan nämnda personers åsikter och erfarenheter, med barn som fått sin beskärda del av den förda politikens frukter, stod i bjärt kontrast till den vanemässiga partilojaliteten.
Personligen erfar jag att plötsligt verkar folk nästan tvångsmässigt benägna att viskande röja den egna valhemligheten. Viskande, i ett oönskat förtroende berättar bekanta att de minsann röstade på sd,som en bikt. Förmodligen tror de att jag är sd medan jag skiter en kladdig hög i vad folk tror förutom att jag värnar valhemligheten, eller vad som nu är kvar av den.
Jag vet inte om sd är onda eller goda, falska eller ärliga. Jag upplever politiken som pragmatisk socialdemokrati och det är inte mycket till komplimang. Vad som skrämmer är vad de lockat fram av otäckt beteende från de etablerade, för den skit som kommit i dagen form av angiveri, schavottering mm. Ni vet, de här mekanismerna som förklarar hur varenda totalitär stat kunnat växa och få fäste i folkdjupen. Det spelar ingen roll att man försöker försköna den egna rutteneten med eufimismer.
Ett samhälle som äter sina egna är inte på glid, det är i fritt fall.