Inget parti har egen majoritet.
Alltså måste man kompromissa.
Politik handlar ALLTID om att kompromissa.
Om allt är låst MÅSTE någon kliva tillbaka och kompromissa.
Att kompromissa är det VUXNA!
Sen kan man ha åsikter om själva kompromissen i sig, men inte att det måste till.
Att först tjafsa om att det inte blir en regering och sedan bråka om att det (kanske) blir en är bara fånigt.
Jag ser flera andra kompromisser som
jag tyckt varit bättre men jag är inte partiledare.
Jag ser två saker som politikerna definitivt kan lära sig av till nästa val.
1. ALLA partiledare var allt för kategoriska i sina uttalanden om att inte samarbeta med den ena och den andra.
Detta skapade de låsningar som nu finns helt i onödan.
Att redan innan säga vilken prioritet man hade på vissa konstellationer hade varit bättre.
Typ C skulle sagt: 1 Allians med Sossar, 2 S+MP med stöd C+L, 3 Allians med SD osv osv.
Då kunde andra förhållit sig till det direkt i förhandlingar och omröstningar.
2 Det allmänna tonläget och orden om varandra.
Att kasta ord på varandra under 4 år som "extrema", "nazister", "kommunister" osv gynnar INTE kommande förhandlingar.
I efterhand har det förekommit "förräderi", "quisling" och en hel del andra okvädningsord.
Vad skapar det för samtalsklimat och kompromissläge?
Om V röstar nej idag (vilket jag tror) ska man då sätta sig ner och försöka få ihop en allians igen? Isf hur?
Att politiker själva spär på politikerföraktet genom att förringa, håna, förminska, kalla varandra namn, personangripa är ju bara ett enormt självmål!
Lite som Trump som hånade/förringade/kritiserade Obama under hela mandatperioden och sedan är förvånad över att själv bli hånad/förringad/kritiserad.
Det
behövs ett vettigt samtalsklimat i politiken just för att kompromisser
behövs!
Vett och hyfs
från alla partier
mot alla andra partier!
Alla vuxna kompromissar alltid i vardagen.
Men försök att kompromissa efter att under fyra år ha förringat, hånat och förlöjligat den du skall kompromissa med. Inte så j@vla lätt.
Jag förstår att många är besvikna, ledsna och kanske tom upprörda idag (inte minst inom C, L, V och S) men man kan ändå bete sig som en vuxen.
TLDR
Så kritisera gärna innehållet i kompromisser men inte kompromissen i sig.
Mina två ören...
OBS! Som vanligt i mina långa inlägg inte riktat mot någon särskild.