Hjälp: Virus på datorn, hur får jag bort det?

Solid snake

Guest
Spyware doctor till virtumonde, har fått det några ggr och ett mer jobbig trojan finns nog fan inte.

Du får en jävla massa popups va? Spyware doctor is the shit till den där trojanen iaf, kan säkert ta bort det andra möget också.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag skrev jag inte att det är olagligt.
Jag skrev att man inte är varmt välkommen.
MEN det ÄR mycket som är olagligt att göra med Windows som uppmuntras i fria (GNU/)Linuxdistributioner.

Det jag tänkte på är tillgång till källkod, dokumentation, utvecklingsmiljö, support, licensiering osv.
Hur många kan utnyttja denna möjlighet? Linux är för nördar, att rekommendera Linux till höger och vänster är som att dela ut motorsågar till dagisbarn ju.. :tungan

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur många kan utnyttja denna möjlighet? Linux är för nördar, att rekommendera Linux till höger och vänster är som att dela ut motorsågar till dagisbarn ju.. :tungan

Detta är du insatt i eller..? Har du jämfört att installera Ubuntu mot valfri Windows på en dator? Vilka program är det du saknar i Linux egentligen?

Man kan fundera på vad som är krångligt med en dator egentligen? Är det verkligen skillnaden mellan Microsoft Office och OpenOffice eller är det detta eländiga säkerhets/stabilitetsproblem som poppar upp i Windows med jämna mellanrum? Är det inte det senare som är det ni har problem med? I så fall välkommen och öppna ögonen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Detta är du insatt i eller..? Har du jämfört att installera Ubuntu mot valfri Windows på en dator? Vilka program är det du saknar i Linux egentligen?

Man kan fundera på vad som är krångligt med en dator egentligen? Är det verkligen skillnaden mellan Microsoft Office och OpenOffice eller är det detta eländiga säkerhets/stabilitetsproblem som poppar upp i Windows med jämna mellanrum? Är det inte det senare som är det ni har problem med? I så fall välkommen och öppna ögonen.

Suttit i många olika distar och ja, linux är krångligare.

Att som noob sitta och försöka få wine att funka med photoshop är bök.

I vissa distar är mp3funktionalitet ett bök.

I vissa distar är katalogstrukturen ett bök (alla är inte lika vilket kan bli bök när man installerar program)

Alla distar klarar inte av att läsa NTFS, vilket är bök om man vill komma åt tex mp3arkivet som nu råkar ligga på en NTFSdisk.

Drivrutiner under linux är ofta ett böök om inte tillverkaren har ett sammarbete med communityn.

Open Office duger om man vill göra enkla beräkningar på privatekonomin men det funkar fan inte om man ska importera från affärssystem eller ha tillgång till smidiga funktioner såsom i Ms Office, utan då inser man att det är linuxnördar som designat programmet, visst det finns 200 funktioner inbyggt men alla heter en förkortning och ingen smidig logik i det hela.

Men tro mig, jag hoppas på lajnux i det långa loppet men just användarvänlighet har dom inte kommit långt med än.

Ubuntu/Kubuntu/Knoppix etc är numera enkla att installera, det håller jag med om men om man vill använda datorn till mer än surfa så blir allting mer böökigt..

:)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Ni missförstår mig, jag har inget alls emot Linux och skulle gärna skicka windows dit pepparn växer om det inte var så att jag är tvungen att använda det i mitt arbete. Faktum är dock att genomsnittsanvändaren inte har kunskap, intresse eller ork att hacka och mixtra, och en stor grupp användare kan inte ens förklara skillnaden på hårdvara och mjukvara. På dessa är Linux alla fördelar bortkastade, så nej, Linux är inte för alla.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Visst, alla försöker ju emulera Photoshop och importera dokument från affärssystem... :rolleyes:

Att ni har problem är för att ni försöker göra allting på Windows-vis, om man accepterar att alternativet är något annorlunda så blir det genast behagligare.

Skillnaden mellan olika Windows-releaser och framförallt senaste Office-versionen är inte mindre än att gå från Windows till Linux.

Och om Linux är för svårt finns alltid Mac...

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
1) Gå till claes ohlsson/teknikmagasinet el liknande och köp en extern hårddisk
2) koppla in och flytta över det du vill ha kvar till den disken (nej inte den filen du tror är smittad, den har du väl slängt va!)
3) ta loss den nyinköpta disken och installera om hela windows
4) installera nytt antivirus av valfri modell
5) gör en backup på den rena och nyinstallerade windows. för nästa gång du skall installera om. då går det bra mkt snabbare.
6) koppla in och scanna disken med det du vill ha kvar, ta bort ev virus.
7) flytta tillbaks det du vill ha till den datorn du använder.
8) använd den nyinköpta disken till backuper.

NEJ du kan inte fixa med restore points osv filerna ligger inte där dvs viruset/trojanen osv finns fortfarande kvar på datorn. aktivt eller inte beror på hur det är skrivet.

NEJ du skall inte använda din andra dator fattar du väl, då riskerar du att få skiten där OCKSÅ.:huvet

NEJ jag orkar inte förklara för dig varför det är viktigt att du gör som jag berättat. take it or leave it.

Gör du såhär har du löst problemet på några timmar där du kan göra ominstallationen när du gör annat och bara klicka på det du skall klicka på när du går förbi.

lycka till

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
Unix-datorer (MacOS, Linux, m m) klarar sig fint så visst finns det andra sätt. :D

Jag fick samma problem. Gör så här.

Återställ datorn till ett tidigare datum då du inte hade viruset(xp antivirus 2008)

Om du inte har några sparade tidpunkter så laddar du ner combofix (goggla)
ett program som tvingar datorn att skapa en ny återställningspunkt, även om där inte finns en.

Fungerade för mig.

Mer information kan du hitta på youtube, sök på xp antivirus 2008, så hittar du lite filmer med en rolig kille som bryter på indiska!

I fortsättningen så använd firefox!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Att som noob sitta och försöka få wine att funka med photoshop är bök.

Bra exempel!

Vems fel är att det är bök?

Vad har Adobe gjort för att det ska vara enkelt att köra Photoshop (Proprietär Programvara) under Linux.

Gimp (Fri Programvara) är en tårtbit att installera och köra under både Windows och Linux.

Wine (Fri Programvara) är inte fulländat. Men vad har Microsoft gjort för att
det ska vara enkelt att köra "Linux"-program under Windows?
De som har gjort något är Cygnus/Red Hat med Cygwin (Fri Programvara).

Tumregeln är:
Fri Programvara = Användarvänligt
Proprietär Programvara = Användarfientligt

Den användarvänliga lösningen på virusproblem är att använda ett virusfientligt
operativsystem på ett oskrivbart medium och då är Knoppix (Fri Programvara) utmärkt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bra exempel!

Vems fel är att det är bök?

Vad har Adobe gjort för att det ska vara enkelt att köra Photoshop (Proprietär Programvara) under Linux.

Gimp (Fri Programvara) är en tårtbit att installera och köra under både Windows och Linux.

Wine (Fri Programvara) är inte fulländat. Men vad har Microsoft gjort för att
det ska vara enkelt att köra "Linux"-program under Windows?
De som har gjort något är Cygnus/Red Hat med Cygwin (Fri Programvara).

Tumregeln är:
Fri Programvara = Användarvänligt
Proprietär Programvara = Användarfientligt

Den användarvänliga lösningen på virusproblem är att använda ett virusfientligt
operativsystem på ett oskrivbart medium och då är Knoppix (Fri Programvara) utmärkt.

Som användare är jag inte intresserad av om det är fri programvara eller proptietär, utan om den är enkel att använda och kan göra det jag vill.

Och för den delen finns gott om fri programvara även till windows, du verkar ju gilla Gimp (men det gör inte jag) och det finns även till windows..

Vems fel att saker är si eller så skiter jag i, jag lever i verkligheten så det är den jag rättar mig efter.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu ber jag trådstartaren om ursäkt för att jag glider från ämnet.

Gimp 2.4 är inte jämförbart med Photoshop CS3. Det är knappt ens jämförbart med med en fem år gammal version av Photoshop. Gimp kan fungera för den som vill beskära, storleksförändra eller göra enklare justeringar. Annars så är det Photoshop som gäller.

Att jämföra Gimp med Photoshop är som att jämföra Brännvin Special med en vällagrad skotsk single malt...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Just det där är inte alltför ovanligt. Enkelt att rätta till är det dock. gör bara enligt följande.

Klicka för i helvete inte på godkännande av något licensavtal för antivirus 2008 eller liknande. Det kommer bara att fråga efter ditt kortnummer och installera närmare 100 olika virus och trojaner på datorn.

Surfa till [URL="http://www.malwarebytes.org"]www.malwarebytes.org[/URL]
Ladda hem deras anti Malware.
Installera och kör en fullständig sökning. När den är klar kommer den antagligen att ta bort en hög trojaner och den kommer att föreslå en omstart eftersom den inte kommer åt att ta bort en del filer då trojanen är igång.
sen är datorn ren.
Klart och betalt utan att kosta en krona.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nu ber jag trådstartaren om ursäkt för att jag glider från ämnet.

Gimp 2.4 är inte jämförbart med Photoshop CS3. Det är knappt ens jämförbart med med en fem år gammal version av Photoshop. Gimp kan fungera för den som vill beskära, storleksförändra eller göra enklare justeringar. Annars så är det Photoshop som gäller.

Att jämföra Gimp med Photoshop är som att jämföra Brännvin Special med en vällagrad skotsk single malt...

Det här med Gimp vs PS verkar vara ett infekterat ämne.
Jag är definitivt ingen grafik-expert och har aldrig använt PS, men det är
oftast inte skalning och beskärning jag har använt Gimp till.

Några gånger jag har försökt förstå på vilket sätt PS är bättre men
inte förstått det än.

Kan du förklara?
Har du PS?
Kan du kanske göra något som man kan göra med PS men inte med Gimp och visa det här?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Sant att GIMP inte står sig mot Photoshop men det du beskriver (beskära, storleksförändra, ...) är det som de flesta behöver göra och många klarar inte det ens i Windows att döma av trådar här. Även i Linux finns enklare program än GIMP/PS för att göra just dessa vanliga digitalfoton->album saker. I Mac är detta underbart enkelt.

Jag vidhåller att Unix (Mac, Linux, Solaris, ...) fungerar utmärkt för de flestas behov helt utan "hackning". Det är lättare att installera och använda tack vare att det faktiskt fungerar och fortsätter att fungera i stället för att ha något som bara kan beskrivas som självdestruktivt beteende.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det MÅSTE finnas något annat sätt! ?
Testa Malwarebytes som Estremo och Steffo_b länkade till, det är bra.

Jag har rensat många datorer från XPAV08 och ofta är det inte så många filer att ta bort. I vissa fall följer det dock med rootkits och det kan komplicera det hela lite.

Kvarstår det problem efter malwarebytes så kan jag titta på en logg ur ditt system och hjälpa dig att rensa det om du vill. Ominstallation brukar inte vara nödvändigt.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Last edited:

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
Om du är lat och inte orkar grejja själv så kan du lämna den till PC-City, dom tar 400 spänn för virusrensning.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Bra att börja trolla i den här tråden om *nix vs Windows... :va

Vi har ju tråkigt förstår du väl eftersom våra burkar tråkigt nog bara fungerar. Faktiskt frågade TS efter andra sätt, jag inser att han kanske menade något annat när jag svarade men samtidigt är det tråkigt att se att så många har problem samtidigt som de är livrädda för något nytt. Jag kan inte tro att alla som har problem med Windows är någon sort unika användare som inte kan använda ett alternativ. Det går ju bra (bättre) för oss som gör det men vad vet vi, vi är ju färre och den stora massan har väl alltid rätt..?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring