Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
KalleNorton skrev:
Sköter du en 2-taktare håller den längre än en 4-takt pga mindre rörliga delar i motorn!
Det låter nästan som att det stämmer.. :hihi
Men det ligger nåt i det du säger. Själv föredrar jag också att meka med 2takt eftersom det är så mycket färre delar. Inga ventiler, bla bla rämmar i motorn å sånt skit :tungan
Sen om en 4 takt GÅR sönder så är det grymt mycket dyrare att reparera en en 2 takt. :7peta
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
KalleNorton skrev:
Sköter du en 2-taktare håller den längre än en 4-takt pga mindre rörliga delar i motorn!

Där har du fel.


philsson skrev:
Det låter nästan som att det stämmer.. :hihi
Men det ligger nåt i det du säger. Själv föredrar jag också att meka med 2takt eftersom det är så mycket färre delar. Inga ventiler, bla bla rämmar i motorn å sånt skit :tungan
Sen om en 4 takt GÅR sönder så är det grymt mycket dyrare att reparera en en 2 takt. :7peta

Låter precis som alla andra som inte kan skruva brukar säga. bara för att det finns lite ventiler gör inte det svårare at skriva. de finns äver inte remmat i 4-taktare det är kammked.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Det låter nästan som att det stämmer.. :hihi
Men det ligger nåt i det du säger. Själv föredrar jag också att meka med 2takt eftersom det är så mycket färre delar. Inga ventiler, bla bla rämmar i motorn å sånt skit :tungan
Sen om en 4 takt GÅR sönder så är det grymt mycket dyrare att reparera en en 2 takt. :7peta


Meka fyrtakt är barnsligt mycket roligare :D
 

daniel_DT125R

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
DT125R
StewOo skrev:
Där har du fel.




Låter precis som alla andra som inte kan skruva brukar säga. bara för att det finns lite ventiler gör inte det svårare at skriva. de finns äver inte remmat i 4-taktare det är kammked.
Där har faktiskt du fel... 2-taktare håller oftast sämre än 4-takt pga att smörjningen funkar dåligt, och att man motorbromsar... Sköter du smörjningen och inte motorbromsar är det hållbarare än 4-takt.
 

Solid snake

Guest
daniel_DT125R skrev:
Där har faktiskt du fel... 2-taktare håller oftast sämre än 4-takt pga att smörjningen funkar dåligt, och att man motorbromsar... Sköter du smörjningen och inte motorbromsar är det hållbarare än 4-takt.

Vi kan ju se om en 2 taktare går 25000 mil utan kolvbyte.

I rest my case.
 

Solid snake

Guest
daniel_DT125R skrev:
Kolvbyte ibland är inräknat... glömde att skriva

Men en 4 taktare går 25000 mil utan en massa byten, den behöver man inte göra så med, alltså håller den bättre.

Tji fick du. :tungan
 

Powerade

Honda The Power Of Yor Dreams !
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Bitterna!
Hoj
Honda CBR125R -04,
daniel_DT125R skrev:
Kolvbyte ibland är inräknat... glömde att skriva


Altså eftersom jag ska gå transport så får ja körkortet och vill inte riskera att åka fast :S
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Daniel: "Sköta smörjningen" Vad innebär det?

Jag vill precis som solid gärna se en 125cc 2t som gått 25000 mil utan rasat..

Vad får du dina uppgifter ifrån egentligen? bike.se?
 

daniel_DT125R

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
DT125R
Solid snake skrev:
Men en 4 taktare går 25000 mil utan en massa byten, den behöver man inte göra så med, alltså håller den bättre.

Tji fick du. :tungan

Hur många motorcyklar har gått 25000 mil? tji fick du... :tungan




cRoC skrev:
Daniel: "Sköta smörjningen" Vad innebär det?

Jag vill precis som solid gärna se en 125cc 2t som gått 25000 mil utan rasat..

Vad får du dina uppgifter ifrån egentligen? bike.se?
På moppefucko.se kan dom allt om motorer juuu.... Nä, en ex bilmek sa det.
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Att sköta en 2-taktare är inte samma sak som att sköta en 4-taktare. När man sköter en 2-taktare så ingår kolvbyte, en massa lagerbyte m.m. Alltså mycket mera jobb än man får med en 4-taktare.

Så det beror lite på hur man deffinerar ordet "sköter". Man kan såklart säga att man sköter om en 2-taktare genom att byta allt i motorn. Då finns det ju nästan inga gränser för hur långt den kan gå. Byt det som går sönder typ. Samma för en 4-taktare.

Därför är det lite dumt att jämföra såhär. Alla vet ju att en 4-taktare håller längre än en 2-taktare.
 
Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
daniel_DT125R skrev:
På moppefucko.se kan dom allt om motorer juuu.... Nä, en ex bilmek sa det.
Men om man säger att kolvbyten/ventiljusteringar m.m ingår i att sköta en 4-taktare så håller den ju såklart längre.
 

Solid snake

Guest
daniel_DT125R skrev:

Svårt att fatta att han menar att en 4 taktare håller bättre än en 2 taktare?

Vi har rätt, du har fel.

Tjafsa inte med oss, vi har varit här längre än dig o kan förmodligen mest på 125 klassen.

Over and out.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Men en 4 taktare går 25000 mil utan en massa byten, den behöver man inte göra så med, alltså håller den bättre.
Klart man behöver byta ringar på en 4 taktare före 25000 mil. :fatta! Dom slits ju även på 4takt :kocko inte så kul att få upp olja över kolven. (du har säkert lyckats köra endå. :hihi )
Men visst. 4takt håller mycket längre och dessutom utan sköttsel. Synd bara att 125cc 4takt suger. :gnissla
Det är ju bara överväga.. är inte helt säker på att jag är mer nöjd med min 2 takt.. (inneburit massa kul).. men även så mycket strul med motorn. Kanske varit att föredra att behållt min gamla CB.. då hade man inte haft lika kul men som sagt.. Man får väga på det.
En synpunkt jag har däremot när det gäller att köpa så pass ny hoj är ju det att den lär ju hålla tills du säljer den så ORKA bry sig om 4takt i så fall. I för sig finns inget som säger att en ny hoj skulle hålla bättre.. :hihi förlåt..
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Klart man behöver byta ringar på en 4 taktare före 25000 mil. :fatta! Dom slits ju även på 4takt :kocko inte så kul att få upp olja över kolven. (du har säkert lyckats köra endå. :hihi )
Men visst. 4takt håller mycket längre och dessutom utan sköttsel. Synd bara att 125cc 4takt suger. :gnissla
Det är ju bara överväga.. är inte helt säker på att jag är mer nöjd med min 2 takt.. (inneburit massa kul).. men även så mycket strul med motorn. Kanske varit att föredra att behållt min gamla CB.. då hade man inte haft lika kul men som sagt.. Man får väga på det.
En synpunkt jag har däremot när det gäller att köpa så pass ny hoj är ju det att den lär ju hålla tills du säljer den så ORKA bry sig om 4takt i så fall. I för sig finns inget som säger att en ny hoj skulle hålla bättre.. :hihi förlåt..

Du e fan dum i huvet. :kocko

Bytar du ringar på en bil eller? :kocko

Nä tror inte det, dumskalle! :kocko :kocko
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top