Man angriper problemet på rätt sätt, man angriper kattägaren, inte katten.
Katter är underbara djur som givetvis gör vad katter gör (pissar och skiter) där katter föredrar att göra sånt (där det går att gräva, ex vis rabatter och sandlådor).
Jag har haft katt, utekatt, i ett hyreshusområde.
Vi var säkert ett tjugotal kattägare i dom fyra hyreshusen, och alla lät sina katter gå ut och in som dom ville.
Helt plötsligt en dag flyttade EN barnfamilj in i hyreshuset, och krävde att den gamla igenväxta sandlådan skulle rensas upp, och att alla katter skulle hållas inne.
Vaktmästaren, som var en väldigt klok man sa såhär:
"Vi rustar upp gungor, rutchkanor och alla andra lekgrejor, inklusive sandlådan, jag fyller sandlådan med sand och antikattmedel, fungerar det inte och ni börjar klaga på att katterna är i sandlådan så tar vi bort sandlådan"
Det fungerade, inga katter sågs uträtta sina behov i sandlådan, ungarna lekte och var glada, och det slutade med att barnfamiljen skaffade egen katt.
Jag har ingen aning om vad antikattmedlet heter (jag såg honom fylla på en enda gång, och glömde fråga) men fråga en vaktmästare...
Till saken hör att sandlådan låg brevid en skogsdunge, dit katterna gick även innan för att uträtta sina behov.