Hjullager bak R1 -99

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Har lyckats få ut båda lagrerna fram samt det ena i bakhjulet men sen tog det stopp. Hur ska jag få ut det här lagret, finns ju inget att slå på, eller?

/ Hannes

Bifogat

• hjullagerR1.jpg
    hjullagerR1.jpg
    115.6 KB · Visningar: 302

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Slipa av det med lämpligt verktyg! men va försiktig

HanneZ skrev:
Har lyckats få ut båda lagrerna fram samt det ena i bakhjulet men sen tog det stopp. Hur ska jag få ut det här lagret, finns ju inget att slå på, eller?

/ Hannes

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo man tycker de. Men det finns inget rör innuti och lagret sitter precis längsmed kanten.

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
slipa ner det så mycket som möjligt med en geting...sen huggmejsel å hammare så spricker det på en gång...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Den vägrar. Har prövat o värma o nåt "trilla ur av sig själv" va de då inte tal om :(

Har sen kört med en dremel o försökr slipa ner ytterkanten på lagret men ja klarar itne att spräcka skiten.

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ART/LCR 03/04
Lägg fälgen på en värmeplatta värm lagersidan ubervarm.Ta sedan ett dorn med skarpa kanter det finns alltid ett litet fäste på lagret kolla var du får fäste
på lagret värm sedan och då ska du bara behöva picka på lagret sim sala bim ute
/2

Presario

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
yamaha r6
köp en avdragare på clas ohlson kostar 198:-. får du inte riktigt grepp om lagret underkant så ta en skruvmejsel och bryt bort rullarna och det dom sitter fast med. sen fäster du avdragaren i dom övre kanterna på den yttre lagerbana.
värm med en gasbrännare eller en varmluftpistol vid alla försök

om inte detta funkar så är det mer våld som gäller

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kom precis på att jag just tog bort rullarna. Ska se om den inte går o knacka ut bakvägen iallafall.

Jag lyckades göra en uppercut på mig själv med skruvmejseln när jag försökte bända upp lagret. Gjorde så jävla ont o jag blev så jävla förbannad att jag gav upp efter de.

/ Hannes

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
HanneZ skrev:
Jag lyckades göra en uppercut på mig själv med skruvmejseln när jag försökte bända upp lagret. Gjorde så jävla ont o jag blev så jävla förbannad att jag gav upp efter de.

/ Hannes

Klassiker....

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
GAH! Jag va o köpte en avdragare på mekonomen. Jag försökte ta tag i den övre kanten på lagret men den sprack, undre är omöjligt att få tag på. Vad fan ska ja hitta på nu?

/ Hannes

Bifogat

• 42-3721.jpg
    42-3721.jpg
    25.3 KB · Visningar: 114

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
knacka

HanneZ skrev:
GAH! Jag va o köpte en avdragare på mekonomen. Jag försökte ta tag i den övre kanten på lagret men den sprack, undre är omöjligt att få tag på. Vad fan ska ja hitta på nu?

/ Hannes

Hammra ur det med skruvmejsel / huggmejsel (så fort lagret deformeras så är det bara att knacka på) :banana

Men var mycket försiktig - fälgen är mjuk, så det är lätt att repa eller skada fälgen !!
- jag vet :4skrika

/ Micke

4-stroke

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
525EXC -03 | FXSTC -89
Ultimata lösningen:

Nu när du fått bort rullarna och bara har yttre lagerbanan kvar i navet tar du med fälgen till någon med mig-svets, be dom dra en rejäl sträng på halva lagerbanan och kyl sedan med vatten så krymper banan när den kallnar och ramlar nästan ut av sig själv.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
4-stroke skrev:
Ultimata lösningen:

Nu när du fått bort rullarna och bara har yttre lagerbanan kvar i navet tar du med fälgen till någon med mig-svets, be dom dra en rejäl sträng på halva lagerbanan och kyl sedan med vatten så krymper banan när den kallnar och ramlar nästan ut av sig själv.

Hmm smälter inte metallen som lagerbanan ligger emot då?? Gör den det sitter man ju minst sagt i skiten...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nexor skrev:
Hmm smälter inte metallen som lagerbanan ligger emot då?? Gör den det sitter man ju minst sagt i skiten...
Skiten sitter jag i iallafall. Lagret är kvar och likaså smärtan i käken. Jag har slipat o borrat o värmt o slagit och applicerat allt möjligt våld men skiten sitter kvar iallfall

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
HanneZ skrev:
Skiten sitter jag i iallafall. Lagret är kvar och likaså smärtan i käken. Jag har slipat o borrat o värmt o slagit och applicerat allt möjligt våld men skiten sitter kvar iallfall

Värm ej för mycket. Tänk på att de e olika metaller i lager och fälg. Ofta nån typ av aluminium i fälgen och det leder värme mycket bra :huvet
Kylsprej brukar vara pricken över i:et :banana (sådant som sport tokiga använder)

Fördelen med kylsprej är att aluminium och stål reagerar olika snabbt och kyler du lagret så brukar det "nästan" trilla ut av sig själv.

Nya lager brukar vi sätta i frysen och då kan man "montera" lagret med fingret. :Bugar
Löns även att kolla med lagerförsäljare om det finns som "el-motor" lager, brukar kosta 1/5 av orginal reservdelspriset.

Lycka till :tummenupp :tummenupp

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
HanneZ skrev:

Det finns special avdragare för kullager kolla om du inte kan låna en sådan på någon verkstad
Brukar inte funka med vanliga avdragare.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha