Hm, moralfråga, slösa 'andras' pengar

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ja nu är det så att man har lite pengar till övers som egentligen inte är mina men jag har rätt att nyttja de. Då är frågan om man ska köpa Stereo för 10k, tv för 10k, hästens säng för 20k, data för 6k? Hoj för 130k (spritt på 2år inkl. besin, försäkring, service med mera) eller spara som de ursprungliga 'ägarna' avsett det?

Ja, vafan ska man göra när man har cash som man inte tjänat ihop själv utan 'fått' av folk som tror man är rätt man att nyttja dessa. Skulle inte vara fel med varken data, tv, säng/möbler eller en hoj men moraliskt känns det på något sätt fel att slösa så mycket pengar som man själv inte tjänat ihop... några tankar kring detta?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Håller med om betänkligheterna... blev erbjuden att helt slippa studielån av en lite rikare 80-årig släkting som jag knappt visste att jag hade. Tackade ja till lite hjälp då för några år sen, men sade nej fortsättningsvis. Så nu sitter man med 150 papps växande studielån, men det känns helt rätt ändå. Gillar inte att ta emot större summor pengar som jag inte själv tjänat ihop, varken av staten eller andra personer. Hade inte varit schyst mot syskonen heller i det här fallet tycker jag.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Men hörru snålis, du kan glömma donationer av MC-teoriböcker när du är så välgödd :6surkart ;)

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Fattar inte riktigt dilemmat, har du fått pengarna (utan inbyggda villkor) så är dem dina. Att bums handla upp pengarna verkar inte genomtänkt. IMHO :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
mb skrev:
Håller med om betänkligheterna... blev erbjuden att helt slippa studielån av en lite rikare 80-årig släkting som jag knappt visste att jag hade. Tackade ja till lite hjälp då för några år sen, men sade nej fortsättningsvis. Så nu sitter man med 150 papps växande studielån, men det känns helt rätt ändå. Gillar inte att ta emot större summor pengar som jag inte själv tjänat ihop, varken av staten eller andra personer. Hade inte varit schyst mot syskonen heller i det här fallet tycker jag.
:3freak

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Någon har varit snäll mot dig och sett till att du har en buffert mot "verkligheten". Var glad för det och nyttja dem klokt, att handlöst springa iväg och investera i nöjen och lyx är kanske inte det bästa?

Visserligen kan du ju sätta guldkant på tillvaron och använda lite av pengarna för att se till så att datorn du köper har lite mer lull och stereon lite mulli...

Men att direkt handla upp allt, det verkar överilat bara för att du "kunde"...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
valmers skrev:
Äsch, klart man vill betala för sig själv. Vill inte hamna i nån slags förväntad tacksamhetsskuld till en främmande människa. Finns viktigare saker i livet än pengar :banana

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Äsch, klart man vill betala för sig själv. Vill inte hamna i nån slags förväntad tacksamhetsskuld till en främmande människa. Finns viktigare saker i livet än pengar :banana

Allt kan köpas för pengar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Exakt, allt annat är skitsnack. Jag vill ha money for nothing and chicks for free.

Man säger så bara för att visa att man minsann inte lider av att man inte är rik. Alla människor är avundsjuka på de rika och vill ha lika mycket själv, det är fullt naturligt och den som säger annat ljuger.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Chris Ash skrev:
Man säger så bara för att visa att man minsann inte lider av att man inte är rik. Alla människor är avundsjuka på de rika och vill ha lika mycket själv, det är fullt naturligt och den som säger annat ljuger.

Eller så har man andra värderingar än saker som glimmar. :brynad

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Handla upp allt på en gång, hoj är ju inget fel. Har du tillåtelse att spendera dem så ska du inte sova dåligt om nätterna bara för att du slösat bort dem.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
valmers skrev:
Se dig omkring i den verkliga världen. Karl Marx värld stämmer inte.

Vem har nämnt kommunism? Jag säger inte att mycket pengar är FEL, jag säger bara att det inte är lösningen på alla problem man tror man har.
Dagarna blir inte längre och natten inte kortare, ditt liv fortskrider precis som vanligt fast du kan köpa lite mer för dina pengar bara.
Men visst, är man materialistisk av sig så.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...