Då blir du nästan 100% frisk eller? Det vore väl inte fel att vara lika pigg som oss ungdomar igen.
Japp. I stort sett 100% frisk är det tänkt att jag ska bli.
Men jag kommer att ha en bunt med förfållningsregler om saker jag inte får göra nu när artificiell höftled. Jag får inte sitta med benen i kors, inte sitta på huk, inte sitta på golvet(?), och lite annat som stressar höften lite mer.
Nu när en viktig del av kroppen monters bort försvinner ju också nerver i höftleden. Om jag gör en rörelse som är skadlig för höftleden som gör att den kan hoppa ur led, så får man ju normalt ont som satan i leden. Det är en säkerhetsfunktion i en normal kropp som ska skydda dig från att göra dumma saker.
Men höftprotesen har ingen sådan larm-anordning, så leden kommer inte att göra ont om jag gör något som kan ha sönder den. Därför måste jag se till att aldrig utföra rörelser som kan riskera sådna situationer.
Men när jag inte längre går på opiat-mediciner kan jag börja ta mig en whisky när jag känner för det, eller en flarra vin, eller några bärs. Fan vad jag är sugen på några bärs... Guinnes, eller McEwans.