Hoj åt sambon, XJ6 eller ER6?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Mesigt symaskinsljud i xj6 och alldeles för dyrt att fixa eftersom du måste byta hela systemet upp till utblås på cylindrarna:( Men annars pigg och roligt 1:a hoj. Mycket lätt och smidig vilket är ett plus för kvinnofolk, talar av erfarenhet eftersom jag varit ägare till en!

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Mesigt symaskinsljud i xj6 och alldeles för dyrt att fixa eftersom du måste byta hela systemet upp till utblås på cylindrarna:( Men annars pigg och roligt 1:a hoj. Mycket lätt och smidig vilket är ett plus för kvinnofolk, talar av erfarenhet eftersom jag varit ägare till en!

Har du ägt en kvinna eller en xj6:tungan?

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Vill hon ha en sporthoj så köp henne en sporthoj!
Som nämnts tidigare så finns det t.ex. gamla CBR600'or (F2, F3, F4, F4i) för småpengar och där får du bra mycket mer sporthojskänsla än en XJ6'a eller en ER6'a, även om det inte är en modernliterklubba vi snackar om.
Mellan XJ6 och ER6 är dock valet solklart, ER6'an är trevlig, dock på tok för själlös för min smak, och det är från en som kört XT660 i två år ;)

XJ6'an är inte ens med i leken xD

Fick exakt samma tanke när jag körde ER6 från skolan, kändes lite tung och effektregistret passade inte mig. En hoj ska vara snäll i låga varv och när man passerat mellanregistret ska man känna hur den explosiva effekten som kommer i högre varv. Är man snäll på gasen är hon snäll tillbaka, börjar man gasa blir hon bli elakare och elakare ju mer man närmar sig rödlinjen. En highside betyder att hon inte gillade dig som förare och säger farväl. :hihi

OnT:
Sporthojar är inte så farliga som många tror, det är föraren som gör det farligt med ett dåligt omdöme. Med rätt förare bakom styret är en sporthoj säkrare än alla andra hojar tack vare bra bromsar, dämpning och låg vikt. Håller med Fuzaneko, vill hon ha en sporthoj, skaffa en för tusan.

Jag själv tycker sporthojar är mycket enklare att köra än andra typer av hojar, du sitter mycket bredare och har en låg tyngdpunkt. Jag kan krypköra bättre med min sporthoj än vad jag kunde göra med skolans 690 duke.

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag körde upp på en 2011 XJ6 förra året. Hade bara min R1 hemma som jag övningskörde privat med att jämföra med, som natt och dag givetvis. Personligen tilltalar mig varken XJ6 eller någon annan hoj i segmentet nämnvärt, men visst en bra nybörjarhoj och funkar att ha skoj med på en fin och kurvig 70 väg. Jag köpte Rettan 1 år innan jag tog kortet, de va en sån jag ville ha och skulle aldrig tänka tanken att köpa nåt annat bara för att andra tycker det är idioti. Än har jag hållt mig på både vägen och banan vid kvällskörningarna med Fiver. Det är ens eget omdöme som sätter gränsen, inte hojen.

Eaz82

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Hoj
2011, Kawasaki ZX10R
Låt henne köpa en hoj som hon vill ha.
Vi letade länge och väl och provsatt en massa hojar till min donna.
Men tillslut så fastnade hon för en daytona som hon köpte.
Jag lyckades nästan övertala henne till att köpa en förnuftigare hoj. Men när jag såg hennes sorgsna blick varje gång vi gick förbi en Daytona så gav jag med mig.

Min första hoj var ju trots allt en Speed Triple. Brosan och hans tjej körde en R6 som första hoj.
Så länge hon kan köra med huvudet och kontrollera höger handen så går allt.
Man vill ju inte köra en hoj som man inte tycker om. Poängen är ju att man ska ha kul och njuta. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy