Hoj åt sambon, XJ6 eller ER6?

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Vad tror ni om Fz6? Finns ju med halvkåpa också. Kanske kan vara nåt till sambon? :)

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Tack för input, vi är BMW-människor här med flertalet BMW's bakom oss så ;) :tummenupp

Tja, den är kanske inte det mest lämpliga för gokartbana, men är ni BMW-människor så tycker jag att R1100S kan vara en trevlig hoj att börja med. :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tjööp min ER6, det är ju en tjejhoj dessutom!!!11!1!1!

Skämt åsido (den är dock till salu:tungan), efter en säsong på ER6 så kan jag konstatera att det är en jäkla trevlig och lättkörd hoj som går att köra fort med i svängarna men tycker den är för tjock/tung (jag är för smal antagligen) så nu blir det åter igen en slit och släng hoj, motard! :banana:yoparty

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Minst 40kW (54,4hk), minst 595cc och kunna köras i minst 100kmh: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/Korprov/Fordon/

I ungefär samma prisklass och typ av mc som ZR-7 (eller Zephyr 750) finns även de versioner av GSX750 och CB750 som kom på 90-talet. Hela bunten är hojar som man kan tappa omkull utan att några dyra plastkåpor går åt skogen och skulle hela hojen bli skrot så är det ingen förmögenhet som man kastat i sjön.

Ja, dom har jag också kikat på, verkar finnas lite runt 20k. Sedan får väl jag låna en hoj eller nått om vi ska göra annat än köra konbana.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Köp en billig Japanare och när hon slutat välta den så köper ni en Street Triple!:)

En R när hon börjar gasa lite hårdare på bana...:D

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tanten ville ha en sporthoj när hon skulle ta kortet, var bara att handla en sådan, hade jag försökt bestämma hade det blivit skilsmässa! ;-) Bidde en R6a och hon var nöjd. Köp vad hon vill ha, blir nog roligast så. (För bägge. . . ;) )

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Köp en billig Japanare och när hon slutat välta den så köper ni en Street Triple!:)

En R när hon börjar gasa lite hårdare på bana...:D

Det blir nog något sådant ;). Får väl se vad hon vill ha när hon tippat klart.

Tanten ville ha en sporthoj när hon skulle ta kortet, var bara att handla en sådan, hade jag försökt bestämma hade det blivit skilsmässa! ;-) Bidde en R6a och hon var nöjd. Köp vad hon vill ha, blir nog roligast så. (För bägge. . . ;) )

Jag tror hon lyssnar på mig i detta fall, ett av få :p. När hon klarat kortet och allt sådant kan hon köpa vad hon vill.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag vet inte riktigt vilken slutsats man ska dra av det men ER6-tråden här på SH är ungefär 1678% mer aktiv än XJ6-tråden. Antingen är det så mycket mer problem med ER6 eller också är XJ6 så tråkig att ingen vill diskutera om den.

Jag valde mellan ER6 och XJ6 och att jag valde XJ6 berodde enbart på att jag satt skönare på den.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Har hon provat att köra sporthoj vs XJ-6 / ER-6? Jag började övningsköra med min killes CBR 600RR, sen när jag började på körskola var ju deras hojar extremt lättkörda men kändes ju sjukt sega. Min kille pushade för att jag skulle börja med en typ ER-6, men då var det för sent och jag hade snöat in på att ha en sporthoj. Att övningsköra privat på sporthoj gör att man rätt snabbt briljerar på hojarna på körskolan också :tungan

Den är såklart svårare för en nybörjare, men man fostras snabbt :) Jag röstar som flera andra på att hon ska köpa det hon verkligen vill ha, tumma inte på det, då kommer hon aldrig aldrig känna sig riktigt nöjd med köpet. Smäll på kinakåpor och biltemablinkers bara så hon kan välta den med gott samvete :tummenupp

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
ER6 F ser ju faktiskt rätt sportig ut anser jag.
På med en hugger och fälgstripes så är ni hemma sen.

JAg hade köpt ER6an. Jag var toknöjd med min.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag vet inte riktigt vilken slutsats man ska dra av det men ER6-tråden här på SH är ungefär 1678% mer aktiv än XJ6-tråden. Antingen är det så mycket mer problem med ER6 eller också är XJ6 så tråkig att ingen vill diskutera om den.

Jag valde mellan ER6 och XJ6 och att jag valde XJ6 berodde enbart på att jag satt skönare på den.

Eller så finns det ungefär 1678% fler ER6 på den svenska vägarna än de finns XJ6.... :confused: :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gillar hon för utseende? Sportigt beror ju också lite på va dman jämför med, om hon vill ha något som beter sig som en literklubba när man vrider på gasen kommer ju ER6 och alla liknande hojar te sig tämeligen fattiga och osportiga.
Och åk till någon handlare och provsitt hojar så hon får något som funakr bra att sitta på. :) Onödigt att behöva bråka med en jobbig sittpassform när man är i farten med att lära sig att köra hoj.

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Hoj
Ducati 1198s
ER6 solklart, finns körglädje i den till skillnad mot XJ6! hade kanske haft kvar den om den inte toppat vid 198km/h, svår att hänga på sporthojar med den :)

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Har inte kört nån av dessa två hojar det talas om, men hört gott om ER6an, arbetskollegan har en sån och hon hänger på rätt bra i kurvorna, men på rakan ser vi henne i sidospeglarna.. men kan absolut instämma med föregående talare att när det gäller hojköp så tumma ogärna på vad hjärtat verkligen vill, design och form i helhet, färgval, med/utan kåpor, "under-tail"/ensidigt/dubbelpipigt exhaust.. Det finns lika många designer och modifikationer till dagens hojar som det finns mygglarver en varm sommareftermiddag i norra Lappland.. Och för nån som är helt ny (som jag va 2011/2012 som gick från att cykla 21-växlad cykel till en 600cc) så känns första "vrida på rullen" stunden som att sitta på en Saturn V månraket med ca 32,000,000 hästkrafter.. Så oftast finns det rätt bra med kräm för nybörjarna så det blir över..:yoparty

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Körde XJ6 när jag övningskörde på körskolan, kändes väldigt seg enligt mig. Jag har dock inte kört någon ER6 så jag kan inte jämföra dem.

Om hon vill ha lite sportigare modell så fungerar väll en tidigare modell av R6 eller CBR600 F4/F4i, dessa hittar du till hyfsade priser nu och CBR:en är det billig försäkring på eftersom det inte finns något R med i namnet. Folksam vill ha 7700:- Hel/Hel på mig, 23 år med körkort i snart 1 år. :brynad

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Stod inför exakt samma val i höstas, då sambon inte riktigt klarade av "ryckigheten" och den tungjobbade kopplingen på dåvarande MT-03:an. Det slutade med att det nu står en 2010 XJ6N i garaget hemma. Inte världens mest inspirerande hoj kanske, men VÄLDIGT lättkörd och ganska snygg att se på :)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Vill hon ha en sporthoj så köp henne en sporthoj!
Som nämnts tidigare så finns det t.ex. gamla CBR600'or (F2, F3, F4, F4i) för småpengar och där får du bra mycket mer sporthojskänsla än en XJ6'a eller en ER6'a, även om det inte är en modernliterklubba vi snackar om.
Mellan XJ6 och ER6 är dock valet solklart, ER6'an är trevlig, dock på tok för själlös för min smak, och det är från en som kört XT660 i två år ;)

XJ6'an är inte ens med i leken xD

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
SV650S. V-twin och lättkörd precis som en ER6:a, lite mer åt sporthojsstuket med mer framåtlutad körställning och clip-on styre. Har halvkåpa som standard, denna t.ex. har även nedre kåpa.

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Grabben bytte hoj i somras och valde mellan bl.a. dessa två och några till, han provkörde ett antal hojar både en och två ggr. och han slutade som helnöjd ägare av en XJ6.
Vet inte skälet till att han valde just den men sittställningen/utseende och ljud var tunga skäl.
Titta/provkör så mycket som möjligt och köp det som känns rätt. Krav, behov och önskemål ändras jättefort så vad hon än väljer så kanske det inte blir så långvarigt ändå. Lycka till.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy