Hoj dör vid 120km/h och i uppförsbackar

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta är en verklig historia.
En sporthoj lägger av vid ca 10000RPM, då dör motorn. Felsökning i styrelektroniken tyder på bränsleinsprutningsfel enligt felsökningskoden i displayfönstret.
Felet var dålig kontakt mellan batterikablar och batteri ! Genom att dra åt polskruvarna på batteriet var allt OK.
Hojägaren såg ut så här :mad: när han fick rådet av en åskådare att använda lite kraft när han drog fast polskruvarna på batteriet.
En gissning är att vid ca 10000RPM kom batterikablarna i vibration och fick dålig kontakt med batteripolerna.
Det märkliga är att det var inga problem att starta hojen vilket ju är det första man tänker på vid dålig kontakt vid batteriet.
Hur kan det bli dålig kontakt?
Ja jag har ett Biltema Gelbatteri som har så mjukt bly i batteripolerna så dessa "kryper", dvs ovandelen i det upp och nedvända U med hål som batteriskruven sitter i trycks ihop och förlängs.
Så jag efterdrar då och då.
Så testa med att dra batteriskruvarna på din Kawa ! Kan hjälpa.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Men man får ju inte köra snabbare än 120 :O !!! ;)

Jaah duh o hojen borde ju gå minst 160kph i nedförsbacke så det jämnar ju ut sig i det långa loppet...lixom ;)

Ähh, TS du är bara en så där överkinkig 90-talist som aldrig blir nöjd!!

Tip-of-the-day: Hittar du inte felet o kan fixa det själv, fortsätt åk tåg!
 

axelsson_vpg

Guest
Får du någon luft till tanken? Ibland på min ktm så kan kulan till tanklocket lägga sig lite fel och stryper luften så hojen dör för att sedan starta efter lite "återhämtning". Prova kör med öppet tanklock?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Kollat bränslenivån i flottörhuset? Är den lägre än spec kan problem uppstå med att otillräckligt med bensin sugs upp vid högre hastigheter/gaspådrag/uppförs- och nerförsbackar. Men om problemet kommit plötsligt är det nog något annat...men skadar ju inte att ställa flotörnivåerna, det kan ändras ju mer nålventilen (eller vad den nu heter) slits mot tungan på flottören.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jaah duh o hojen borde ju gå minst 160kph i nedförsbacke så det jämnar ju ut sig i det långa loppet...lixom ;)

Ähh, TS du är bara en så där överkinkig 90-talist som aldrig blir nöjd!!

Tip-of-the-day: Hittar du inte felet o kan fixa det själv, fortsätt åk tåg!

90-talister får fortfarande köra i uppförsbackar... :tummenupp

Kollat bränslenivån i flottörhuset? Är den lägre än spec kan problem uppstå med att otillräckligt med bensin sugs upp vid högre hastigheter/gaspådrag/uppförs- och nerförsbackar. Men om problemet kommit plötsligt är det nog något annat...men skadar ju inte att ställa flotörnivåerna, det kan ändras ju mer nålventilen (eller vad den nu heter) slits mot tungan på flottören.

Det där var nog det vettigaste hittills. Ska kolla.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På väl utformade flottörhus så går det att fästa en transparent slang på avtappningen.
Mycket smidigt sätt att kolla flottörnivån.
Man kan dock inte förlita sig på att det stämmer till hundra procent när hojjen stått stilla.
Bäst är att köra en runda och sedan kolla direkt när man stannar.
För säkerhets skull bör man kolla några gånger för att se att nivån är konstant.

Jag förmodar att den beter sig likadant med bensinkranen i "Pri"?

Bränslekranen/arna behöver flöda mer än man tror för att hinna med.
Om du räknar på hur mycket bränsle motorn drar på fullgas och hur lång tid det tar att köra en mil så förstår man.
En yster pissestråle är inte så mycket som man tror.
Drar motorn en liter milen vid fullgas så bör kranen flöda 1 liter på tre minuter för att hinna med i 200 km/h.
Koppla loss slangen och mät hur fort du fyller en femlitersdunk.
Gärna genom förutnämnda slangar kopplade till flottörhusen, så får du med alla möjliga begränsningar.
Flödar det då för dåligt, så gör om med slangen kopplad till bränslefiltret.
Fortfarande för dåligt, koppla direkt från kranen.
Minst ett par-tre liter behöver man tappa för att få rättvisande resultat avseende undertryck i tanken och liknande.

Men felet kan även bero på för stort gnistgap, dåliga stift eller dåliga tändkablar.
Kanske även tändspolen, men jag har aldrig varit med om de symtomen då.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Kollat givaren till stödet?
Samma anledning som den med batteriet ovan, allt kan faktiskt haverera p g a vibrationerna vid en viss situation och det borde kunna inträffa både vid 120 knyck och uppförsbacke. Sen kan det faktiskt vara två skilda anledningar. Håll ett öppet sinne och testa även de enkla "omöjliga" felen.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
På väl utformade flottörhus så går det att fästa en transparent slang på avtappningen.
Mycket smidigt sätt att kolla flottörnivån.
Man kan dock inte förlita sig på att det stämmer till hundra procent när hojjen stått stilla.
Bäst är att köra en runda och sedan kolla direkt när man stannar.
För säkerhets skull bör man kolla några gånger för att se att nivån är konstant.

Jag förmodar att den beter sig likadant med bensinkranen i "Pri"?

Bränslekranen/arna behöver flöda mer än man tror för att hinna med.
Om du räknar på hur mycket bränsle motorn drar på fullgas och hur lång tid det tar att köra en mil så förstår man.
En yster pissestråle är inte så mycket som man tror.
Drar motorn en liter milen vid fullgas så bör kranen flöda 1 liter på tre minuter för att hinna med i 200 km/h.
Koppla loss slangen och mät hur fort du fyller en femlitersdunk.
Gärna genom förutnämnda slangar kopplade till flottörhusen, så får du med alla möjliga begränsningar.
Flödar det då för dåligt, så gör om med slangen kopplad till bränslefiltret.
Fortfarande för dåligt, koppla direkt från kranen.
Minst ett par-tre liter behöver man tappa för att få rättvisande resultat avseende undertryck i tanken och liknande.

Men felet kan även bero på för stort gnistgap, dåliga stift eller dåliga tändkablar.
Kanske även tändspolen, men jag har aldrig varit med om de symtomen då.

bra skrivet, men ungefär det där är testat. från flottören rann det dock bara 4½ dl på 2min och 20 sec. det gånger 4 känns i minsta laget så det borde vara där felet sitter. får prova att ställa om nålarna och sedan hitta någon schysst raksträcka!
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Tror nog att det är tändspolen som spökar. Den blir varm och dör. När den sedan har svalnat en stund så hoppar fordonet igång igen.
Har varit med om detta ett par ggr.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
bra skrivet, men ungefär det där är testat. från flottören rann det dock bara 4½ dl på 2min och 20 sec. det gånger 4 känns i minsta laget så det borde vara där felet sitter. får prova att ställa om nålarna och sedan hitta någon schysst raksträcka!

Jag kanske missförstår, men om inte matningen till gasarna räcker till, så hjälper inga inställningar.
Leta reda på var bensinflödet stryps (sitter ofta ett rör på bensinkranens inlopp, med små hål som silar bensinen, kanske har du ett löst filter på slangen som behöver bytas, sitter ibland en liten silduk bakom flottörventilen).
Ofta är samtliga enheter klent tilltagna redan från början, så det blir problem redan vid små mängder föroreningar.
Jag brukar plocka bort originalgrejorna (silen i kranen brukar även fungera som på/reservskillnad) och satsa på ett riktigt bränslefilter med pappersinsats.
Dessa skall monteras liggande, så ser man om det samlas vatten i dem.
Byts varje service.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag kanske missförstår, men om inte matningen till gasarna räcker till, så hjälper inga inställningar.
Leta reda på var bensinflödet stryps (sitter ofta ett rör på bensinkranens inlopp, med små hål som silar bensinen, kanske har du ett löst filter på slangen som behöver bytas, sitter ibland en liten silduk bakom flottörventilen).
Ofta är samtliga enheter klent tilltagna redan från början, så det blir problem redan vid små mängder föroreningar.
Jag brukar plocka bort originalgrejorna (silen i kranen brukar även fungera som på/reservskillnad) och satsa på ett riktigt bränslefilter med pappersinsats.
Dessa skall monteras liggande, så ser man om det samlas vatten i dem.
Byts varje service.

Jo jag har låtit det rinna både från tanken, efter filtret(sen går den rätt in i förgasaren) och där har jag stoppat på en slang på urtappningshålen och skruvat upp för att kolla hur mycket det rinner.
både från tank och från slangen in till förgasaren flödar det på flera liter per minut, men urtappningen känns som att den skulle kunna gå för långsamt. Går inte det att ställa in genom att skruva på nålen?

Tror nog att det är tändspolen som spökar. Den blir varm och dör. När den sedan har svalnat en stund så hoppar fordonet igång igen.
Har varit med om detta ett par ggr.

Det var tips jag var ute efter, helt outside min box iallafall! låter som en möjligt problem. återkommer.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
både från tank och från slangen in till förgasaren flödar det på flera liter per minut, men urtappningen känns som att den skulle kunna gå för långsamt. Går inte det att ställa in genom att skruva på nålen?



Det var tips jag var ute efter, helt outside min box iallafall! låter som en möjligt problem. återkommer.

Urtappningshålet stryper förmodligen flödet genom sin storlek.
Men det verkar ju som om det fungerar så långt i alla fall.

Har du bytt stift?
Funkar det sämre när det är fuktigt i luften?
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
nån nämde luft i tanken, men min Ninja bygger ett jävla tryck i tanken under körning.
När jag stannar ylar tanken och när jag öppnar tanklocket kommer trycket ut, ifall det nu kan hjälpa dig på något vis.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Urtappningshålet stryper förmodligen flödet genom sin storlek.
Men det verkar ju som om det fungerar så långt i alla fall.

Har du bytt stift?
Funkar det sämre när det är fuktigt i luften?

stiften är nya och jag har inte märkt nån skillnad vid väder.



Ang undertryck i tanken så är det inte felet eftersom jag har kört med öppet tanklock
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top