Detta är en verklig historia.
En sporthoj lägger av vid ca 10000RPM, då dör motorn. Felsökning i styrelektroniken tyder på bränsleinsprutningsfel enligt felsökningskoden i displayfönstret.
Felet var dålig kontakt mellan batterikablar och batteri ! Genom att dra åt polskruvarna på batteriet var allt OK.
Hojägaren såg ut så här
när han fick rådet av en åskådare att använda lite kraft när han drog fast polskruvarna på batteriet.
En gissning är att vid ca 10000RPM kom batterikablarna i vibration och fick dålig kontakt med batteripolerna.
Det märkliga är att det var inga problem att starta hojen vilket ju är det första man tänker på vid dålig kontakt vid batteriet.
Hur kan det bli dålig kontakt?
Ja jag har ett Biltema Gelbatteri som har så mjukt bly i batteripolerna så dessa "kryper", dvs ovandelen i det upp och nedvända U med hål som batteriskruven sitter i trycks ihop och förlängs.
Så jag efterdrar då och då.
Så testa med att dra batteriskruvarna på din Kawa ! Kan hjälpa.