Hoj för lång förare!!

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Hepp! Har inte pallat kolla upp de exakta måtten, men som jag skrev tidigare; är det någon skillnad egentligen mellan R1 & R6 storleksmässigt sett? (Nej, vi snackar inte kubik)..

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
2004 GSXR 1000
Remus skrev:
Gokväll - eller godmorgon!
Finns det några vänliga själar som vill bespara mig x antal mil i en bil?
Kör f.n. en offroad, TT600R (som é till salu :) ) Men känner för en asfaltshoj till våren, har spanat in lite olika hojar (finns en del att välja på) men problemet är att jag är 1.93! :mad:
Förra cykeln var en Kawa ZR-7, och den fick jag plats på, innan den införskaffades provsatte jag en GSXR600 men jag hoppade förskräckt av hojen!

Vill ha en hoj som jag kan sträckköra 20 mil på utan att hela kroppen värker, så det skall ju inte vara minsta modellen, och den måste ha lite pulver då polaren har en gixxer 1000....

Tror att en Blackbird vore lagom, har även sneglat på R1ór... Men har hittat så j-la läckra 600ór tex "Kawasaki ZX 636 R -03" och vackra R6ór... För att inte tala om CBR 600...

Iaf! Är det lönt för en långben att överhuvudtaget flänga land & rike runt för att provköra alla olika 600? Eller är alla lika "små" som GSXRén? Då kan jag ju avfärda samtliga på en gång & satsa på ngt större..

Tacksam för vänliga svar...
//Henrik

Då jag oxå är välväxt (för lång, 1.95) blev jag me knäckt första gången man provkörde en sporthoj. Testade Fireblade o R1 och kom fram till att jag inte kunde ha en sån hoj. Sen var det första vägmaskin för mig oxå så då blev det gpz:an. Det är en hoj som man sitter JÄVLIGT bra på! Och det en går förvånansvärt bra oxå. Nu köpte jag "ny" o då blev de gixxern.. Lite smidigare och jag sitter mycket bättre än på rettor o blade's, men det går ju inte att jämföra me gpz:n...

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
zx9r funkar ej för långa

TokJohan skrev:
Hade jag varit dig hade jag tveklöst köpt en zx9r !
Absolut den bästa (storlek) sporthojen för långa förare !
Är själv 189 och åker utan problem 20-30 mil på min zx9
Lista enligt min åsikt

zx9r
cbr 900
gixxer 1000r
r1

För övrigt är det fina hojar hela bunten !

// TOK :fyllisar

Jag är 190 lång och kan inte köra zx9r. När jag först provsatt den kändes allt mycket bra men det var ett litet problem, jag kan inte växla eller använda fotbromsen (vem som nu skulle göra det?). Mina underben är så långa att mina knän hamnar utanför/ovanför tankens urgröpning för knäna. Jag måste sitta så brett med benen att jag inte får in fötterna på växel och fotbroms.

Mitt val blev en Aprilia Mille och den är underbar.

KjellF

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Är 188 cm lång, och har haft två triumph som jag satt bra på, engelsmänen gör lite större hojar än japanerna tror jag. Nu har jag en GSX-R 750 som med justerbara fotpinnar passar bra, även om det tar på handlederna att krypa runt inne i stan. Suzuki funkar för att skålningen på tanken låter långa ben passa in, t.ex. kawazaki brukar inte funka för mig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Remus skrev:
Hepp! Har inte pallat kolla upp de exakta måtten, men som jag skrev tidigare; är det någon skillnad egentligen mellan R1 & R6 storleksmässigt sett? (Nej, vi snackar inte kubik)..

R6an är förstås lite kortare och väger mindre, men skillnaden är minimal, de är överhuvudtaget inga hojar för storväxta, jag är 1.83 och mycket längre än så skulle jag inte vilja vara på min.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Okej, detta bevisar vad jag alltid säger: Du vänjer dig vid alla hojar!
Jag prov satt en gixxer1000 när den var ny och trode aldrig att jag skulle kunna åka på den, men efter att lånat kompisens en liten sväng i sommras tycker jag det funkade riktigt bra. Min trajja känndes dock oändligt stor efteråt.

Provsitt en trajja annars, finns säkert någon -03:a kvar som du får för ett bra pris!

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ang sporthoj och lång förare....

mycke beror på var längden sitter ( rygg lr ben)

TLr funkar fint för dom som är runt 2 meter (finns fler åxå)((jag är partisk))

men som sagt prov sitt...och framför allt PROVKÖR så märker "man" (du) fort vad som "funkar"

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Jo, precis... Så glad jag är över att det blivit vinter i Skåne igen!! :huvet

Har spanat in en R6 -99(64.000:), R1 -01(80.000:),GSXR750 -02(NY) )90.000:)
Så jag får väl knyckla ihop mig... På någon av dessa hojar, om jag bara kan bestämma mig för någon... (ska såklart provköra, men.. fan, köper snart grisen i säcken för jag pallar inte vela längre)! Kan det inte bli vår snart! :mad:

Vad hade ni köpt om ni var i mina stora stövlar?

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Jag är 1.93 och kör en R6:a. Lär väl dö på en längre sträcka men vill man vara fin får man lida pin...
Det är för övrigt min första hoj, tog kortet i slutet av förra säsongen.
Det lilla jag hann köra kändes bra. Men jag har inga problem med att sitta som en köttbulle heller.... :3freak

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Mille kan jag rekommendera. Det brukar dessutom stå i alla test på den, att den är bra for långa förare. Vet väl inte om man kan kalla den bekväm egentligen, men en lång förare sitter iallafall bättre på den än en kort. :yoparty

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Hepp!
Nu börjar det närma sig köp....
Lutar åt en begagnad R1'a eller en ny Kawa zx-6r.. Efter att ha sett BILD på Kawan samt läst tester så är det den hoj jag helst vill ha! :tummenupp

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
hmm

självklart ska du ha en suzuki tl1000r
Där sitter du fint samtidigt som di har ett gott vrid och ljud . . en killer !!

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
tja !

Tjena !

Jag är 194 cm lång o väger ca 87 kg
Hade ett nytt alpinestar-ställ förra året (2-delat).
Det var också kort och slappt vid magen.
Tröttnade på att det inte satt bekvämt och att vinden tog tag i skinn-stället i högre hastigheter under armarna.
Har även testat IXS och Dainese utan ngt positivt resultat.
Sen sålde jag det och köpte ett spyke race-ställ.
Det sitter limmat på kroppen och har 3 ggr bättre rölighets-förmåga.

Ett bra råd för oss långa förare som kör sporthoj.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Hoj

Jag är 192 och har haft samma problem att hitta hoj som man kan sitta på.

Millen är kanon klart att rekomendera

ZX9:an nästan lika bra

Thunderace sitter man bra på, har ej kört.

Triumph Daytona före 96 tung och omodern med dagens mått mätt men går riktigt bra, sitter bra och 30-40 mil inga problem, bra försäkring max 6200:-/år

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Hepp! Hur är Arlen Ness ställ för långa storkar då?

Tja, får ta & provsitta en Trajja! :)

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Har du provsuttit en Aprilia RSV Mille? Den är perfekt om man är lång tycker jag. Är själv 189 cm och 20 mil är inga problem. -00 sitter man bättre på än -01 och framåt om man är lång. 04:an är helt ok också tycker jag.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Silwer skrev:
Men det är väl ändå stående varning för kvaliteten på gammla trajjor?

Även om man får plats så vill man ju inte ha kronras på prylarna.

Jag har kollat med mycket säkra källor och dessa motorer är något av :Bugar evighetsmaskiner, enda som kan behöva fixas är startmotorn annars inga ras eller kända fel på hojen. :tummenupp

HasseTT

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld...
Är typ 193cm, har då inga problem med att vika ihop mej. Tycker de flesta hojar funkar fint. 1000r,r6,gsxr600,tlr osv osv...Överlägset bäst sitter jag dock på Hayabusa! Iofs är jag inte mycket för touring men att köra slut på tanken kan jag då göra med alla hojar jag kört.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM