Hoj som stått i 2år vad ska jag kolla innan start?

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Tjena
Har precis lagt vantarna på en riktig gammal häck till hoj. En Yamaha TR1 från 83 som jag tänkt få lite ordning på och kunna övningsköra med nästa sommar. Den har stått i minst 2 år och batteriet är helt slut. Vad bör jag kolla igenom/byta innan jag försöker starta skiten. Batteriet och motorolja + filter är ju en självklarhet men är det något mer? Bensinen tänkte jag nog byta också. Det var inga fel på hojen när den ställdes undan.
Mvh Calle
 

njelger

Guest
Allt som är gjort av gummi. membran, däck, packboxar...etc
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Den har stått i en lada. Så inte världens bästa förhållanden kanske.. Men jag måste väl i alla fall kunna provstarta utan att byta alla packboxar och membran?
 

sportbike

Guest
Den har stått i en lada. Så inte världens bästa förhållanden kanske.. Men jag måste väl i alla fall kunna provstarta utan att byta alla packboxar och membran?

Visst kan du det,töm förgasana först (sitter en dräneringsskruv i botten) och låt det rinna igenom lite bensin först.
Sköljer bort slammet i botten på fuggarna,förhoppningsvis.
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Ok. Men för att kunna få den körduglig så bör jag alltså byta allt gummi? Inte riktigt vad jag hade räknat med men om ni säger det så.
Mvh Calle
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Den har stått i en lada. Så inte världens bästa förhållanden kanske.. Men jag måste väl i alla fall kunna provstarta utan att byta alla packboxar och membran?

Ta med dig ett par startkablar lite startgas & ny bensin & se om du kan få igång den .

Finns massor som kan behövas bytas & göras en gammal hoj & inget har blivit bättre under tiden den har stått .

Har tanken börjat rost ?
Har rosten tagit sig ner i förgasarna ?
Är däcken torra ?

Kan kosta massor att göra i ordning om man har otur , så försök att provstarta den .
 

sportbike

Guest
Ok. Men för att kunna få den körduglig så bör jag alltså byta allt gummi? Inte riktigt vad jag hade räknat med men om ni säger det så.
Mvh Calle

Provstarta och kolla att den funkar ok,sen kan du byta det som behöver bytas.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Tror inte det är nån fara med någonting faktiskt. Kan vara bra att byta stiften och oljan iaf, dränera förgasarna samt öppna o kolla luftburken så inte möss har samlat mat o grejer där, inte roligt att få in i motor och förgasare. Sen e det bara att köra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Äh, ni överdriver! Jag kom över en gammal CB som hade stått ute i flera år, den kablade vi igång och den gick som en klocka! Det året jag hade den var det inget som kinkade, och det enda jag bytte var batteri! Jag böt inte ens soppan, jag fyllde på när det som va i tanken tog slut!
Men självklart bytte jag olja och filter! :)
Varmkör den, sen byter du olja, sen får du se vad som trilskas när du har kört lite med den. Läcker inga packboxar mm så finns det ingen anledning att byta.
Dock tycker jag att du ska kolla igenom lampor, bromsljus mm, bromsslangar, bromsar, och smörja upp bromsgrepp,kopplingsgrepp mm. Och självklart, byt bromsvätskan, den har gjort sitt!
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
en sådan gammal mc hade jag bara sett till att ett nytt batteri sattes in och sen fräsh bensin och sen starta, skulle packbox/ar gå sönder så ta dom problemen då. känns väldigt dumt att byta bara för bytandets skull utan att fel/läckage är konstaterat.
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Tack så mycket för tipsen. Har ju ingen lust att lägga ner en förmögenhet på denna hojen. Jag gör så att jag byter bensin, batteri, olja+ filter kollar igenom bromsar och lampor samt byter bromsvätska och dränerar förgasarna. Ska kika på stiften också och kolla luftburken. Jag lär ju märka om nån packbox sagt upp sig. Inga torrsprickor i däcken och dom känns faktiskt rätt fräscha. Angående tanken så har den stått med nästan full tank så förhoppningsvis ingen rost där. Sen har jag ett par dumma frågor. Kan jag köra med vanlig bromsvätska dot 3 som man har till bilen eller behöver jag någon speciell och kan jag kabla igång den med hjälp av ett bilbatteri?
Mvh Calle
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen har jag ett par dumma frågor. Kan jag köra med vanlig bromsvätska dot 3 som man har till bilen eller behöver jag någon speciell och kan jag kabla igång den med hjälp av ett bilbatteri?
Mvh Calle
Du ska ha DOT4 eller 5.1, DOT3 lär du inte kunna få tag på, och DOT5 ska du inte ha!
Jupp, funkar alldeles utmärkt att kabla från ett bilbatteri, eller från en bil. Det sägs dock att man inte ska ha bilmotorn igång. Och iom att jag kan starta morsans bil gång på gång med mitt hojbatteri så kan du starta hojen rätt många gånger med ett bilbatteri också! ;)
Och innan du byter oljan, varmkör motorn ordenligt så du får ut så mycket skit som möjligt!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack så mycket för tipsen. Har ju ingen lust att lägga ner en förmögenhet på denna hojen. Jag gör så att jag byter bensin, batteri, olja+ filter kollar igenom bromsar och lampor samt byter bromsvätska och dränerar förgasarna. Ska kika på stiften också och kolla luftburken. Jag lär ju märka om nån packbox sagt upp sig. Inga torrsprickor i däcken och dom känns faktiskt rätt fräscha. Angående tanken så har den stått med nästan full tank så förhoppningsvis ingen rost där. Sen har jag ett par dumma frågor. Kan jag köra med vanlig bromsvätska dot 3 som man har till bilen eller behöver jag någon speciell och kan jag kabla igång den med hjälp av ett bilbatteri?
Mvh Calle

Brukar det inte vara DOT4??
Jag har för mig att det brukar vara det i hojar.
Jag har dessutom ett minne av att det bara är DOT4 och DOT5 som finns att köpa på macken. För högt DOT är inga problem. Det innebär bara högre kokpunkt. För lågt DOT kan ge problem med bortfall av broms om du kör den hört.

Vad gäller kabla igång den så går det finfint med bilbatteri. Det viktiga är ju spänningen. Så om hojen har ett 12 volt batteri så är det ett 12 volt batteri du ska kabla igång den med. Bilbatteri är utmärkt för ändamålet eftersom det har hög kapacitet och därför klarar av ganska mänga startförsök innan det ger upp. Kablar man från ett MC-batteri så tar det ju ganska fort slut om inte hojen startar ganska omgående.

Du ska ha DOT4 eller 5.1, DOT3 lär du inte kunna få tag på, och DOT5 ska du inte ha!
Jupp, funkar alldeles utmärkt att kabla från ett bilbatteri, eller från en bil. Det sägs dock att man inte ska ha bilmotorn igång. Och iom att jag kan starta morsans bil gång på gång med mitt hojbatteri så kan du starta hojen rätt många gånger med ett bilbatteri också! ;)
Och innan du byter oljan, varmkör motorn ordenligt så du får ut så mycket skit som möjligt!

Det ska inte vara någon fara att ha motorn igång heller.
Det som händer när man startar en bil eller motorcykel är att spänningen i elsystemet stiger lite till laddspänningen (ca 14V) istället för batterispänningen (ca 12,7V). Med andra ord blir det bara lite lättare att starta.
Men det är klart att om bilen inte är startad så har den ju något lägre spänning och det blir ju då lite snällare mot motorcykelns startmotor eftersom den då drivs med 12,7 istället för 14 volt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har dessutom ett minne av att det bara är DOT4 och DOT5 som finns att köpa på macken. För högt DOT är inga problem. Det innebär bara högre kokpunkt. För lågt DOT kan ge problem med bortfall av broms om du kör den hört.
Appapp! DOT5 är silikonbaserad, dvs inte hydroskopisk, dvs vattnet som tar sig in blir små vattenbubblor som kokar om man kör bromsarna varma! Det är isf DOT5.1 man ska ha, som är alkoholbaserad precis som DOT4, men den tål som du säger mer värme!
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Bilbatteriet har jag löst så jag behöver inte fundera på att ha igång bilen. Jag menade dot 4 såklart. Men vågar jag starta hojen med den gamla oljan i, jag riskerar inte att skära ihop motorn på en gång? Tack ås mycket för alla snabba svar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bilbatteriet har jag löst så jag behöver inte fundera på att ha igång bilen. Jag menade dot 4 såklart. Men vågar jag starta hojen med den gamla oljan i, jag riskerar inte att skära ihop motorn på en gång? Tack ås mycket för alla snabba svar.
Nej, motorn skär inte :) Du bör/ska varmköra innan du byter, mycket skit har sedimenterat och lagt sig lite här å var i motorn, och det vill du ju ha ut när du byter, alltså måste du varmköra så att oljan vispas runt å får med sig skiten ut. Sen rinner ju varm olja liiite bättre än kall också ;)
Men, jag rekommenderar ju inte att du tokkör med den innan du har bytt! Puttra runt lite i kvarteret, 3-4k varv nånting! Varmkör den inte på tomgång, då har oljepumpen för låga varv för att kunna pumpa runt nån olja just!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top