Hoj till feg tjej, men vilken?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tycker det känns tryggt med ABS på en hoj med "supersportbromsar" (Kawa z1000). Det finns inga kopplingar mellan fram och bak broms.
Jag upplever inga nackdelar med ABS. Hela bromsningen fungerar som vanligt nästan alltid. Det är skönt med en "backup" när man tränar bromsteknik.

Jag tycker att en ER 6 ABS kan vara ett alternativ att fundera på. Den är rätt lätt att hantera med tåspetsarna. Den är väldigt lättkörd för en nybörjare, men ändå rapp.
En låg sadel finns som tillbehör.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
SV650 går att få med ABS, men det är från 2008 års modell, inte tidigare modeller (rätta mig om jag har fel). Så ska du ha en äldre hoj får du nog söka något annat.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Näe fy fan för automatväxlad-automatstartibacke-ABS-antisladd-antikörglädjebilar, och ännu värre den dagen det kommer på motorcyklar.

Är det ett självändamål att underlätta för folk med dålig motorik att ta sig ut i trafiken?

haha det bästa jag hört på länge :D

abs är bra, särskilt på bilar men man vet aldrig om det verkligen kommer fungera förrens man verkligen behöver det men det är inte hela världen, bara lätta på bromsen igen.
På en hoj skulle det inte kännas lika roligt att nypa till hårt utan att veta om hjulet kommer låsa sig eller om det fungerar så det känns enklare att veta att det inte finns nån och bromsa därefter.
Toklåsa bromsarna tyder bara på dålig teknik o mer träning behövs, använda utrustning för att kringgå problemet är fel väg.

Enda sättet o veta vilken hoj som passar är att testa.
personligen tycker jag er6an är låg o lättkörd som få, lite bökig växellåda ibland bara. när man ska växla ner vid ett stopp.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tycker man läser lite titt som tätt om folk här på SH som blivit rädd för nån bil och bromsat omkull sig. Det är en hel del med olyckor som eventuellt hade kunnat undvikas med ABS.

Sen känns det som att det ligger mycket macho-princip bakom att inte vilja ha ABS.

mansa

snabbare än en snigel!
Gick med
23 May 2008
Hoj
KTM 525 EXC 2005
har inte läst alla inlägg i tråden men vil iaf säga :va

att det är väl bättre att lära sig att köra utan abs och ist hålla lite längre avstånd osv dvs planera körningen och ta det hyffsat lungt

sen så är ju abs ingen garranti att du inte tappar balansen och åker omkull vid hård inbromsning

det låter lite som att ni som är för abs verkar ha inställningen cyklen har abs klart att den inte kan låsa nått hjul = jag är odödlig med abs:yoparty

mitt råd är att kolla vilken hoj som du tycker är snyggast och råkar det vara som i mitt fall en gsxr 1000k8 så köp den och kör lungt tills du känner hojen ordentligt

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Scarvern är faktiskt mer speciell i verkligheten än på bilden men den är helt perfekt för ändamålet och dessutom en riktigt bra hoj som är grymt prisvärd att äga!

Ful eller inte, alla tittar och förundras när man kommer på den iaf.

Japp! Jag körde faktiskt farsans en heldag uppe i roslagen på småvägarna och jag hade askul på den. Rastade tillochmed några kompisar på betydligt effektstarkare hojar

Jag är IOFS 183 cm lång och hade skruvat upp fjäderförspänningen till max. Men det var ju inte direkt lång tilll backen för föttren.
Funktionar_Anders_1.JPG

Funktionar_Anders_2.JPG

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Tycker definitivt du ska titta på en KTM 990 SuperDuke, extremt lättkörd hoj med lagom effekt. Du kommer garanterat att gilla den!

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Tycker man läser lite titt som tätt om folk här på SH som blivit rädd för nån bil och bromsat omkull sig. Det är en hel del med olyckor som eventuellt hade kunnat undvikas med ABS.

Sen känns det som att det ligger mycket macho-princip bakom att inte vilja ha ABS.

Det kan också vara som i mitt fall, såg en mc-modell jag ville, den har inte abs.

Tough luck for me.. :va

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Japp! Jag körde faktiskt farsans en heldag uppe i roslagen på småvägarna och jag hade askul på den. Rastade tillochmed några kompisar på betydligt effektstarkare hojar

Jag har sett dig på banan... Du skulle rasta de flesta med en enhjuling, så du räknas inte :D

Stämmer för övrigt in i lovsången av Ducati Monster.
Har dessutom en bekant vars (tre äpplen höga) tant skall sälja sin sänkta Hornet p.g.a. graviditet. Kan inte lova att hon har den kvar, men jag kan kolla om det är intressant?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det kan också vara som i mitt fall, såg en mc-modell jag ville, den har inte abs.

Tough luck for me.. :va
Hur menar du? Jag har inte heller ABS, men jag skulle inte aktivt välja bort det om jag köper en ny hoj och den jag vill ha råkar ha ABS. Jag skulle snarare se det som ett plus.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Förstår inte riktigt gnället på ABS. Det är väl ändå det hjälpmedel som har minst inverkan på körglädjen. Aktiveras den har man ändå bromsat för hårt.

Absolut ska man lära sig att bromsa effektivt utan ABS, men det är ofta i situationer där man lätt får panik man behöver den som mest. Det är få som lyckas behålla så pass mycket kontroll i en paniksituation att dom kan portionera ut perfekt bromskraft.

:hej

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hornet 600.. liten radfyra som inte ger mkt om man inte tokvarvar den, och vill man så finns det effekt på toppen om du skulle ändra dig och vilja gasa nångång..

Jämte SuperDuken (som iofs är rätt hög) är den superlåg, går säkert att sänka också.

Polaren köpte en sån, jag provkörde iofs bara med tjejen bakpå, men den var jäkligt mjuk i motorn tyckte jag. Under 9k rpm var den lugn som en Golden retriver med matkoma också :D

Tycker definitivt du ska titta på en KTM 990 SuperDuke, extremt lättkörd hoj med lagom effekt. Du kommer garanterat att gilla den!

SuperDuken är mkt.. men för en total nubie är den inte lättkörd. Hård motor (vilket för oss andra är helt underbart :ninja) med massa effekt från noll och ingenting, rätt tung koppling pga hydralen, dessutom är den en hel del högre än konkurrenterna.

Letar lite hoj till tjejen som vill ha egen nu. Tänkte att hon kunde få SDn så kunde jag åka gammelrexxa eller nåt.. Men dels är den för hög för hennes 167, dels är hon rädd för att köra den själv för att det händer för mkt för snabbt för tidigt. Hade jag haft råd hade jag haft kvar den själv, och köpt en Hornet 600 med ABS till henne.. Tror det är en perfekt instegshoj!

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Många (jag sade inte alla) som kritiserar ABS tillhör en av två kategorier:
1 - Professionella förare som verkligen kan hantera en hoj och reder ut de flesta paniksituationer på ett kontrollerat och bra sätt.
2 - De som tror att de tillhör ovanstående kategori. (Det är ett känt faktum att många överskattar sin förmåga)

Jag kan göra alldeles utmärkta inbromsningar de gånger jag har allt under kontroll och har gjort en korrekt bedömning av underlag m.m. Kunde jag dessutom förutse exakt hur jag skulle reagera i varje tänkbar paniksituation så skulle inte jag heller behöva ABS.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
har inte läst alla inlägg i tråden men vil iaf säga :va

det låter lite som att ni som är för abs verkar ha inställningen cyklen har abs klart att den inte kan låsa nått hjul = jag är odödlig med abs:yoparty

Vem som är för abs i tråden verkar ha inställningen att de är odödliga?

Jag ser det som en extra säkerhet. Och försöker hela tiden lära mig bromsa perfekt genom att träningsbromsa kraftigt från 100 på tomma vägar när möjlighets ges.

Jag undrar vad sporthojskollektivet kommer säga om nu ryktet stämmer att Honda kommer smälla på ABS på alla sina hojar från och med nästa säsong? Inkluderat blajden.

PJO

numera innehavare av ett färskt körkort!
Gick med
23 May 2008
Hoj
Honda Blackbird -05
1 - Professionella förare som verkligen kan hantera en hoj och reder ut de flesta paniksituationer på ett kontrollerat och bra sätt.
2 - De som tror att de tillhör ovanstående kategori. (Det är ett känt faktum att många överskattar sin förmåga)

Jag kan göra alldeles utmärkta inbromsningar de gånger jag har allt under kontroll och har gjort en korrekt bedömning av underlag m.m. Kunde jag dessutom förutse exakt hur jag skulle reagera i varje tänkbar paniksituation så skulle inte jag heller behöva ABS.

Håller med!

Det tillfälle då man normalt behöver bromsa för fullt är ju om någonting oväntat dyker upp i trafiken, man kanske måste både bromsa och/eller väja samt vara uppmärksam på situationen och inte bara koncentrera sig på bromsningen. Jag har svårt att tro att en genomsnittlig förare inte vinner säkerhet i en sådan situation med ABS, oavsett om han/hon anser sig "kunna" bromsa, har gått bromskurser et.c.

Hade gärna velat ha ABS på min Honda, men jag slipper åtminstone tänka på fotbromsen pga Dual-systemet..

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Rekomenderar starkt Kawasaki ER-6 F/N. det är en riktigt trevlig hoj. + den är väldigt billig i försäkring. gillar den klart mer än min gamla Suzuki GSX 750.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390

I en engelsk mc-tidning nyligen så testades det nya Honda systemet på en CBR600RR körd av en professionell förare och en grönis.
Intressant läsning indeed, det tog proffset 6 inbromsningar på rad men en hoj utan ABS att komma ner i samma korta sträcka som han klippte direkt med ABS. Och grönisen kom inte ner i samma sträcka.
Ok, på bana där du kan träna samma inbromnsing om och om igen så kan du lyckas bättre utan ABS, men under förhållanden du inte kan förutse, så gagnar ABS'n alla. :fakta

2010 så kommer ju alla Honda cyklar ha ABS. Många många kommer att hyla och klaga, inte lika många kommer att köpa den, och säkert en hel del folk kommer att vara glada över att dom faktiskt har köpt en cykel med ABS. Och med den frekvenser vi självsanerar oss, är det fan mig på tiden att någon gör något, för vi gör det inte. Och vi ska nog vara glada över att det är MC tillverkarna och inte någon statlig instans som drar i trådarna.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln