Hoj till salu, köpare vill skicka pengar via PayPal

jontelius

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono
Hej på er!

Jag har en hoj till salu på Blocket och fick ett mail idag från en som ville ha info på engelska. När jag gett honom info fick jag svaret nedan, men allt känns lite suspekt. Jag är inte så insatt i hur PayPal fungerar heller, är jag utsatt för ett blåsningsförsök?

--------------------------------------------------------------------------
Hello ,

Thanks for your response.I'm satisfied with the condition of the Bike and Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the Bike to be Picked Up by the Shipping Company..

Have a nice day.
--------------------------------------------------------------------------

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Lurendrejeri.

Men kan man inte bara skapa ett paypal och ett nytt mailkonto och be han sätta in stålarna. Inte för att det lär komma några men iallafall :)

t_seger

Medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
R1-05
Har fått flera såna svar när jag satt ut annons och mejlat på annonser.
Det första jag frågade mej var varför vill man importera en hoj från sverige när hojarna inte ens e billiga om man jämför med andra länder??? I mitt fall var det en kille som påstod sig vara från US och där kostar hojarna bra mycke mindre än här så de var ju ganska uppenbart att han ville blåsa mej!
Jag låtsades vara intresserad för att se vad som hände och han skulle betala andra halvan av priset när han fått hojen som skulle hämtas av hans kompis fraktfirma? Och sen frågade jag honom varför han ville köpa en hoj han aldrig sett skicket på men de svarade han inte på? till slut sa jag att om han vill köpa hojen för han komma o hämta den själv annars blir de inget hörde aldrig något mer.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nej nej nej
Pengarna i näven alt insatt på ditt konto rakt framför näsan på dig. Sen nycklarna. Plättlätt

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nej, finns ingen chans att du blir blåst. Mängder av folk har sålt sina hojar på detta sätt. Själv köper jag bara osedda hojar från fjärran kontinenter och betalar gärna överpris för gamla brevpressar.

För de som är för unga för ironi i text är detta ett inlägg i kampen för en sticky om detta.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag fick till och med ett sånt mail när jag la ut en köpesannons med bild på den modell jag var ute efter. :p Tror till och med att det var ett sms, så jag blev lite förvånad. Tänkte först jävlas lite med dem, men kom på att det nog är automatiserad svarsfunktion. Tror det har nämnt tidigare också. Även om man ber dem dra åt H¤¤¤¤¤E, så får man ett trevligt mail tillbaka om hur nöjd de är med skicket på hojen och bla bla bla.

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Låt mig gissa, han var Marine Engineer? Han ville köpa min hoj också, efter att jag mailat honom och skrivit att Cash is King så har han inte hört av sig igen...

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Kontanter på förorten?

Kontanter på förorten är det enda som fungerar säkert när man ska sälja ett fordon.
Det låter inte säkert alls om du frågar mig.

Tillrättavisnings/dryg mode on:

Hood betyder snarare kvarter om man ska vara petig. Förort heter suburb på engelska.

Men hood som används mestadels i staterna betyder även motorhuv, medan de i GB säger bonnet om samma sak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hood_(vehicle)

Det var dagens engelskakurs.

Tillrättavisnings/dryg mode off: ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping