Hoj varannan vecka (delad vårdnad)

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Har fått möjlighet att köpa hoj igen. Vart singel efter ett 14 år långt förhållande och passade då på att köpa hoj igen (hade hoj innan förhhållandet). Är dock lyckligt förlovad igen med en underbar tjej. Nu är det ju så att jag har barnen varannan vecka vilket betyder att barnfria veckan är det hoj som gäller och andra veckan barnen som gäller.
Måste säga att det funkar perfekt , när barnen kommer har man "kört av sig" och efter en vecka med barnen grenslar man hojen med oerhörd körglädje. Min tjej gillar att åka med men klagar lite på åkkomforten (Honda cbr 954).
- Skall jag köpa touringhoj för att hålla tjejens åkintresse vid liv ?
- Vore bra om det fanns försäkring för varannanveckasförare :) Skulle kanske bli lite billigare.
- Finns det nån annan på forumet som kör varannan vecka ?
Risken att skadas i trafiken måste ju halveras för mig som bara kör varannan vecka ? :)

Friiipe

WannaB
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
ZX6R
Det är väl bara skaffa en försäkring där du kan ställa av och på när du vill...

Funkar bra om man ligger ute på jobb varannan vecka tex.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Köp en hoj till henne eller kör roligare vägar där komforten inte spelar så stor roll!!

Ställ av varannan vecka? Funkar inte hos alla bolag, men vissa

CuTiVe

FaSt AnD FuRiOuS
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
YZF R1-06
"- Skall jag köpa touringhoj för att hålla tjejens åkintresse vid liv ?"

Först får jag gratulera-både nyförlovad & hoj igen....:tummenupp
Men touringhoj...naj naj...se till att fästmön tar ett kort i stället och skaffa henne en egen hoj. CBR 600 kanske eller om jag fick bestämma en R6:a. Gillar hon tyngre grejer kan du alltid låna ut din varannan vecka:2cool

Lycka till
/Micke

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
"- Skall jag köpa touringhoj för att hålla tjejens åkintresse vid liv ?"

Först får jag gratulera-både nyförlovad & hoj igen....:tummenupp
Men touringhoj...naj naj...se till att fästmön tar ett kort i stället och skaffa henne en egen hoj. CBR 600 kanske eller om jag fick bestämma en R6:a. Gillar hon tyngre grejer kan du alltid låna ut din varannan vecka:2cool

Lycka till
/Micke

Hon säger att det pirrar i magen när jag gasar , och när det lättar där fram så stannar tiden. Går det att få till den känslan på en touring tro.
Tyvärr har hon inget mc-kort , borde hjälpa hon att fixa det kanske.
Har faktiskt inte tänkt på hur lyckligt lottad man är , nykär , nyförlovad och hoj igen , kan inte bli bättre.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Hon säger att det pirrar i magen när jag gasar , och när det lättar där fram så stannar tiden. Går det att få till den känslan på en touring tro.
Har faktiskt inte tänkt på hur lyckligt lottad man är , nykär , nyförlovad och hoj igen , kan inte bli bättre.
Vad är problemet, mycket bättre utgångsläge kan man väl inte tänka sig? Känner hon så redan av att åka med är det klart att hon ska köra själv, det vet hon nog själv också innerst inne, även om hon kanske inte insett det än. :D

Lycka till! :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Allvarligt talat, jämför man en sporthoj med ex fjr1300 (enda touringhojen jag kört) som är en touringhoj, så finns det nästan INGEN körglädje me fjr´en

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Allvarligt talat, jämför man en sporthoj med ex fjr1300 (enda touringhojen jag kört) som är en touringhoj, så finns det nästan INGEN körglädje me fjr´en

Funderade faktiskt på en fjr 1300 , men dom ser stor , tung och klumpig ut. Är förstås bekväm på långturer för både förare och passagerare. Behåller nog cbr:en ett tag till efter ditt råd , får kanske ge flickvännen massage efter turerna på cbr:en :)

Aliake

SDK Socio#4268
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
2005 Triumph Bonneville T100
Själv kör jag numera en Ducati ST4S, kanonkombination sport/touring med betoning på sport.
Provkör en om du får möjlighet.

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
GSX 750 F
Grattis, det verkar ju funka fint för dig.

Mitt bästa tips är körkort till tjejen. Du kan ju låta henne provköra lite på ett nåt bra ställe. Nån parkering mitt i natten eller så.. Det brukar ju räcka med starta, stanna. Starta, stanna. för att man ska vara helt såld.

Ett annat alternativ som kräver lite pengar är ju att ha två cyklar. En leksak för eget bruk och nån glidare med sissy som uppskattas av passagere.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Funderade faktiskt på en fjr 1300 , men dom ser stor , tung och klumpig ut. Är förstås bekväm på långturer för både förare och passagerare. Behåller nog cbr:en ett tag till efter ditt råd , får kanske ge flickvännen massage efter turerna på cbr:en :)

Fjr är grymt bekväm och helt underbar till långturer... Känns ganska smidig trots storleken såfort man fått upp lite hastighet, men körglädjen på kurviga vägar är absolut inte att jämföra med en sporthoj!

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
har precis som du kör varannan vecka med tanke på delad vårdnad o det funkar ju kanon. lite trökigt bara att det brukar va rätt fina dar när man har de små o skit när man inte har :(

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tveksamt om det dära med mindre skador.
Efter 1 veckas uppehåll bombar man ju dubbelt såhårt :D

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Själv kör jag numera en Ducati ST4S, kanonkombination sport/touring med betoning på sport.
Provkör en om du får möjlighet.

Tack för tippset ! Kanske är Ducati den optimala sporttouringhojen för mig. Har bara haft Honda,Kawasaki,Yamaha och Suzki i huvet. Kanske bör prova nåt annat märke. Hur står sig en sådan hoj effektmässigt mot cbr 954 ? Kommer man sakna kraft eller är det tvärtom ? Är komforten och körställningen för förare och passagerare bättre för långturer än cbr:en.
Hur är det med serviseverkstäder och reservdelar till en Ducati ? Tycker dock att Hondan ser mer sportig och snyggare ut men man kanske inte kan få allt på en och samma hoj.
Är inte Ducati överdrivet dyr i begagnatköp ? Har kollat lite på blocket och jömfört med tex Honda cbr 1100 blackbird.

Blodiga Yxan

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Hoj
Z750 i jobbig blå färg
Har också delad vårdnad och tycker att det fungerar bra. När jag måste släppa iväg grabben till hans mamma har jag i alla fall mc-åkningen att se fram emot istället. Sedan att man kör dubbelt så hårt när man är "föräldraledig" stämmer i alla fall inte med mig. Med tanken på att göra sin fyraåring faderslös innanför pannbenet när man åker iväg så kör jag mycket mer defensivt än jag gjorde innan jag blev farsa.

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Nämen hälwitti int ska du skaffa nån touring int! Tjöp en vfr800 "sporttooring" då om du vill att tjejjen ska åka bekvämt. Hittaru en vfr800 som har öhlinare fram o bak, så byter du te den. Då kan du å damen uiila er fram i livet tesammans, å med komfort dessutom! haha :D ...dessutom e det väl goa vibrationer i vefyran.

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
TL1000S-97
Här är en till som har delad vårdnad, och en flickvän som är väldigt åksugen. Jag är faktiskt i samma tankebanor som du att skaffa en lite mer touring/sport hoj. Har provat polarens Yamaha 900 Diversion, men jag tror att den är lite för mycket touring för min del. Nu är det bara en dag kvar sen skall jag gränsla mitt vidunder o köra en hel vecka i sträck:)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag sitter i liknande situation som du

har tösen (12 år) varannan vecka, men kör alltid ändå
dock så smällde jag ett rådjur under "min" vecka och det var inte populärt, men annars gillar hon hojar i allmänhet

o vad gäller flickvän/sambo, så e det e bara att köra på :tummenupp

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Har också delad vårdnad och tycker att det fungerar bra. När jag måste släppa iväg grabben till hans mamma har jag i alla fall mc-åkningen att se fram emot istället. Sedan att man kör dubbelt så hårt när man är "föräldraledig" stämmer i alla fall inte med mig. Med tanken på att göra sin fyraåring faderslös innanför pannbenet när man åker iväg så kör jag mycket mer defensivt än jag gjorde innan jag blev farsa.
Håller med dig , man håller igen lite mer och kör nog försiktigare med tanke på att barnen ej ska bli faderslös och har man dessutom tjejen åkandes så blir det än lungnare. Lika gäller när man "lämnar" barnen då har man i alla fall mc-åkningen att se fram emot. Har dock fortfarande tankar på en sporttouring så flickvännen kan åka bekvämt. Får kanske ha 2 hojar.... en touring och en sporthoj , det vore det opptimala men kanske lite dyrt för varannan veckas körning.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024