Hojar för långa?

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Hoj
SV1000S -04
Jag är 2.03 och hade tänkt köpa min första hoj. Har kollat lite på KTM motards då jag körde upp på nåt liknande, men vad finns det i övrigt som man får plats på utan att behöva vika sig dubbel? Jag är bara ute efter nöjeskörning och vill inte ha nån glidare eller tung landsvägscykel. Finns det sporthojar med högre sitthöjd eller är det möjligt att justera detta?
Då det är första hojen så tänkte jag mig en 6-700 kubikare.
Tacksam för förslag!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sporthojarna rent generellt är ganska låga så är man lång så brukar man få sitta lite ihopvikt. Jag sitter inte bekvämt för 5 öre på dom flesta sporthojar. Jag får alldeles för skarp benvinkel för att kunna köra några längre sträckor.
För min egen del så köpte jag en TDM 850. Den är tillräckligt pigg för att jag ska kunna hänga på en 600 sporthoj i ganska friskt tempo. Förståsigpåarna hävdar att den ska kunna ge en 600 sportis en ganska bra match på bana men det vågar jag personligen inte uttala mig om.
I måttliga hastigheter är den pigg. Ungefär lika snabb som någon sportis upp till 100 men sen blir jag avhängd av dom motorstarkare alternativen. Efter vägar som får bogan och bulten att verka som motorvägar så får jag väl jobba en del för att hänga på en motard som ligger på men jag förlorar inte mer i kurvorna än att jag kan ta igen det på rakorna.
Samtidigt sitter jag ganska bekvämt så jag klarar utan vidare att köra etapper på 40-50 mil med endast någon kortare paus för tankning och en bensträckare.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag testade många sporthojar innan jag hittade något som jag satt bra på. helst hade jag velat ha en 600cc, men jag får inte plats på någon sådan och därför blev det en R1 -05 som passar mig mycket bra!

är 2,00 meter.

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Aprilia RSV Mille fungerar nog rätt bra. Jag är bara 1.85 men satt som en kung på Millen jämfört med R6'an jag har nu.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
"Ledsen, inget hittades. Försök med ett annat sökord."

cbr 954rr har jag hört ska vara hyffsat bra för långa personer

Sökningen har väl gått ut.

Bara göra en vanlig sökning på hoj för långa. Inte jätteavancerat.

Gixx3r

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
ja är 1.90 lång å köpte min första hoj förra veckan. Blev en suzuki gsx750f och kan inte klaga på körställningen! Mycket rolig hoj även! Men som sagt du är ju över 2 m

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Jag är 187 lång och satt bra på min R1-03, inga problem att ta en sväng solna-waxholm-uppsala tor

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
I mitt fall har jag lagt på mig några gram sedan förra året. Istället för att banta så bytte jag hoj till KTM 950SM :) Har hunnit avverka några mil med den nu och den passar mig utmärkt. Den är väldigt hög, jag är strax över 1.80 och får stå på tå för att nå ner.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Hej, jag är 1.98 och hade samma problem som du, då med en Suzuki GSX-R 750 från 98, nu åker jag Kawazaki Z750 och sitter helt perfekt, inga som helst problem med ryggen även efter 30 mil! Kan rekomendera den cykeln, helt underbar!

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Offroadmaskiner/motards är ganska höga (och roliga) så det tycker jag att inte borde utesluta.

heliasson

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Hoj
SV1000S -04
Alternativ..

Tack för många alternativ från fler som är i min liga ;)
Det känns lite som att om man har långa ben som jag så blir fotvinkeln obekväm och att det alltså inte är att rekommendera några längre sträckor på en riktig sporthoj. Så jag är nog faktiskt mer inne på en lite sportigare touring typ TDM 850, Hornet eller Z750. Dessa kanske är mer att föredra om man ska ge sig ut på 20 mils turer jämfört med en motard. Annars har jag alternativen KTM 690 eller 950 SM alternativt Duke II. Men hur är det med Duken? Har aldrig provat någon men tycker att den ser liten ut.

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Superduke -08
Tack för många alternativ från fler som är i min liga ;)
Det känns lite som att om man har långa ben som jag så blir fotvinkeln obekväm och att det alltså inte är att rekommendera några längre sträckor på en riktig sporthoj. Så jag är nog faktiskt mer inne på en lite sportigare touring typ TDM 850, Hornet eller Z750. Dessa kanske är mer att föredra om man ska ge sig ut på 20 mils turer jämfört med en motard. Annars har jag alternativen KTM 690 eller 950 SM alternativt Duke II. Men hur är det med Duken? Har aldrig provat någon men tycker att den ser liten ut.

Tycker att du ska titta och provköra en Superduke. Själv e jag 198cm och sitter utmärkt på den.

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ut och provkör hojar hos MC handlare.
Jag tycker jag sitter bra på de flesta litermaskinerna. Ju nyare, desto bättre, jag är 195cm

Hur gammal är du? :tungan Välja hoj efter hur du sitter? :glömdet
Går alldeles utmärkt att köra 20mil utan paus(sen måste man tanka) och >50 mil under en dag på en supersport.

Ett par öronproppar bara så. :tummenupp

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...