Hojen går ej rulla med växel i

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
…eller den går att rulla, om än väldigt trögt. Och ja, självklart håller jag in kopplingshandtaget… I neutralen rullar den som den ska.
När jag startar med växel i så tar den ett rejält jävla tjursprång framåt och jag stänger av i ren panik.

Felet uppstod efter att jag bytt drev. För att lossa och sen dra åt till rätt moment så lade jag i växel för att få motstånd. Dessvärre ”släppte” det några gånger.

Vad har gått sönder? Vad bör bytas?
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Låter ju som kopplingen inte riktigt kopplar ur.
Frågan är varför.
Hydraulisk eller vajerstyrd?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Förhoppningsvis enkelt. Frikopplar inte som den ska. Justera.
Om otur. Riv kopplingen och laga.
Om maximal otur. Blivit för mycket axialspel i växellådsaxel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att byta drev med en växel i är en mycket dålig ide…! Momentet du lägger på för att lossa / dra åt drevmuttern är mycket högre än det maximala vridmoment som motorn producerar. Risken är uppenbar att du har skadat eller krökt något inne i växellådan. Jag kan tänka mig flera saker mellan koppling och utgående axel som kan ha tagit stryk, men detta kräver en noggrann felsökning av koppling och växellåda.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ställ upp den på central/depåstöd och starta/kör försiktigt igenom 1-2-3, om det inte låter illa eller går ryckigt så är det förhoppningsvis i kopplingen felet ligger - och där borde du ändå börja att leta fel.
Rycker det o rasslar så är det växellådsjobb - tyvärr

Som Hoztic säger ovan - jobba med kopplingen medan du provkör, kan vara så bra att det är "klibb"
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
…eller den går att rulla, om än väldigt trögt. Och ja, självklart håller jag in kopplingshandtaget… I neutralen rullar den som den ska.
När jag startar med växel i så tar den ett rejält jävla tjursprång framåt och jag stänger av i ren panik.

Felet uppstod efter att jag bytt drev. För att lossa och sen dra åt till rätt moment så lade jag i växel för att få motstånd. Dessvärre ”släppte” det några gånger.

Vad har gått sönder? Vad bör bytas?

Hade du verkligen i friläge? Du kanske råkat peta i en växel i alla fall?

Som du beskriver det föreligger det ju två fel som ska ha uppstått samtidigt och det känns osannolikt. Alltså både att kopplingen inte frikopplar och att växellådan inte går att lägga i neutral? Jag kan inte komma på en enda felande länk som orsakar bägge dessa fel.

Att hojen hoppar framåt tyder ju inte på att problemet ligger i växellådan utan i kopplingen. Det är inte ovanligt att lamellerna klibbar ihop när hojen står så att kopplingen inte frikopplar. Ofta släpper det och fungerar som vanligt direkt man fått kopplingen att släppa. Men med hojen i friläge ska det ju inte ske.

Gör om processen och se till att du verkligen har i friläget. Rulla hojen fram och tillbaka så att du är 100% säker på att friläget är i.
Testa samtliga växlar med kopplingen indragen och rulla hojen lite fram och åter på varje växel.

Sedan startar du hojen igen. Och var beredd på att hojen kommer hoppa lite framåt när du lägger i en växel om det är så att kopplingen inte riktigt frikopplar. Men egentligen ska den ha släppt nu med rullandet.
Skulle det skramla och låta illa någonstans så stoppa där, för ingenstans ska det låta illa.

Om felet fortfarande är kvar så undrar jag vad släppte? Syftar du på att det skulle ha släppt någonstans i växellådan eller kopplingen? Eller släppte ditt verktyg på muttern?
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Ställ upp den på central/depåstöd och starta/kör försiktigt igenom 1-2-3, om det inte låter illa eller går ryckigt så är det förhoppningsvis i kopplingen felet ligger - och där borde du ändå börja att leta fel.
Rycker det o rasslar så är det växellådsjobb - tyvärr

Som Hoztic säger ovan - jobba med kopplingen medan du provkör, kan vara så bra att det är "klibb"
Ställde upp hojen på pallen och startade. Inget rassel som tur är. Har jobbat med kopplingen men tyvärr ingen skillnad. Med växel i snurrar hjulet i samma takt oavsett om jag har kopplingshandtaget intryckt eller inte.
Neutralen går i utan problem.
Hojen har rullat drygt 200h problemfritt, men kanske läge att byta skivor/lameller nu?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ställde upp hojen på pallen och startade. Inget rassel som tur är. Har jobbat med kopplingen men tyvärr ingen skillnad. Med växel i snurrar hjulet i samma takt oavsett om jag har kopplingshandtaget intryckt eller inte.
Neutralen går i utan problem.
Hojen har rullat drygt 200h problemfritt, men kanske läge att byta skivor/lameller nu?

Om du trycker på bromspedalen, slirar kopplingen då?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är inte så enkelt att allt är som vanligt?
Tror inte jag kan rulla nån av mina cyklar med ettan i om motorn är kall och avslängd varför jag nu ens skulle vilja göra det.

Alla hojar jag har haft har varit tröga att rulla med växel i. Gäller även alla hojar jag lastat på skamkärran på banor efter de kraschat.
 
Last edited by a moderator:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Även om den frikopplar som den ska så kommer bakhjulet snurra om det är i luften. Det blir alltid lite drag av oljan med en våtkoppling(nästan lite som en automatväxellådas koppling i bilar) som är tillräckligt för att dra runt bakhjulet i luften.

Prova slänga i växel och bromsa bakhjulet.

Minsta luft i hydrauliken och du tappar slaglängd på kopplingen, och på MC behöver man allt som finns då utväxlingen är hög för att man ska orka med handen och kanske bara ett finger.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Har luftat nu. Och varmkört motorn.

Märkte en märklig sak… När jag håller inne kopplingen och snurrar på hjulet för hand så är det jättetrögt på ettan, tvåan och trean, därefter går det lättare. På sexans växel krävdes inte mycket handkraft alls.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top