…eller den går att rulla, om än väldigt trögt. Och ja, självklart håller jag in kopplingshandtaget… I neutralen rullar den som den ska.
När jag startar med växel i så tar den ett rejält jävla tjursprång framåt och jag stänger av i ren panik.
Felet uppstod efter att jag bytt drev. För att lossa och sen dra åt till rätt moment så lade jag i växel för att få motstånd. Dessvärre ”släppte” det några gånger.
Vad har gått sönder? Vad bör bytas?
Hade du verkligen i friläge? Du kanske råkat peta i en växel i alla fall?
Som du beskriver det föreligger det ju två fel som ska ha uppstått samtidigt och det känns osannolikt. Alltså både att kopplingen inte frikopplar och att växellådan inte går att lägga i neutral? Jag kan inte komma på en enda felande länk som orsakar bägge dessa fel.
Att hojen hoppar framåt tyder ju inte på att problemet ligger i växellådan utan i kopplingen. Det är inte ovanligt att lamellerna klibbar ihop när hojen står så att kopplingen inte frikopplar. Ofta släpper det och fungerar som vanligt direkt man fått kopplingen att släppa. Men med hojen i friläge ska det ju inte ske.
Gör om processen och se till att du verkligen har i friläget. Rulla hojen fram och tillbaka så att du är 100% säker på att friläget är i.
Testa samtliga växlar med kopplingen indragen och rulla hojen lite fram och åter på varje växel.
Sedan startar du hojen igen. Och var beredd på att hojen kommer hoppa lite framåt när du lägger i en växel om det är så att kopplingen inte riktigt frikopplar. Men egentligen ska den ha släppt nu med rullandet.
Skulle det skramla och låta illa någonstans så stoppa där, för ingenstans ska det låta illa.
Om felet fortfarande är kvar så undrar jag vad släppte? Syftar du på att det skulle ha släppt någonstans i växellådan eller kopplingen? Eller släppte ditt verktyg på muttern?