Styret_Larsson
Gubbsportnörd.
- Gick med
- 18 Aug 2021
- Hoj
- Suzuktm
Friläget har hela tiden fungerat.Jag antar att friläget fungerar som det ska nu?
Friläget har hela tiden fungerat.Jag antar att friläget fungerar som det ska nu?
Det har med utväxlingen i växellådan att göra, du får högre och högre moment ju högre växel du har. Av samma anledning har du kraftigare motorbroms på ettans än sexans växel.Har luftat nu. Och varmkört motorn.
Märkte en märklig sak… När jag håller inne kopplingen och snurrar på hjulet för hand så är det jättetrögt på ettan, tvåan och trean, därefter går det lättare. På sexans växel krävdes inte mycket handkraft alls.
Är det möjligen Castrol olja ?Jag fick det att fungera! Luftade kopplingen ordentligt, lät motorn gå varm och satte mig sen och tokväxlade. Till slut funkade det! Misstänker att lamellerna kanske klibbat ihop?
Var iväg en liten sväng på kvällskvisten och testkörde hojen (och min nya hjälmlampa) i endurospåret. Växlingarna går inte lika smidigt som tidigare, så kanske är det bytet av oljeleverantör som är boven i dramat? Oljan uppfyller dock specen till 100%
Alltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver lägga på 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen och lossar muttern till drevet?Att byta drev med en växel i är en mycket dålig ide…! Momentet du lägger på för att lossa / dra åt drevmuttern är mycket högre än det maximala vridmoment som motorn producerar. Risken är uppenbar att du har skadat eller krökt något inne i växellådan. Jag kan tänka mig flera saker mellan koppling och utgående axel som kan ha tagit stryk, men detta kräver en noggrann felsökning av koppling och växellåda.
Han menar att dreven i lådan får hålla emot istället för kedjan.Alltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver lägga på 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen och lossar muttern till drevet?
Det var så som trådstartaren INTE hade gjort - han la i en växel o lät lådan hålla emotAlltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver lägga på 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen och lossar muttern till drevet?
Jo... men det är ju så jag också gör (vilket jag glömde skriva i min beskrivning). Alltså så här:Det var så som trådstartaren INTE hade gjort - han la i en växel o lät lådan hålla emot
Tja, den metoden funkar också, troligen tar du upp det mesta via kedja/hjul/sving. Åtdragningsmoment på framdrev verkar variera beroende på hoj - som nämnts i annan tråd verkar Kawasaki ha helvetiskt högt moment + låsning, medan andra hojar (se bild) kan ha ett "löst" sittande drev med låsbleck o två M8-skruv (o alla andra varianter däremellan)Jo... men det är ju så jag också gör (vilket jag glömde skriva i min beskrivning). Alltså så här:
"Alltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver byta från 14 till 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen, trycker i ettan, och lossar muttern till drevet?"
Att dra sönder växellåda med handkraft verkar lite överdrivet. Om den håller för de låt oss säga 100 hästar som motorn ger klarar den troligtvis all möjlig kraft en människa kan åstadkomma. Ponera att du står still, varvar fullt och släpper kopplingen, den kraften ska vida överstigas för att knäcka lådan. Vet att Hayabusor med turbo och flera hundra hästar och vridmoment som kan ändra jordrotationen behöver en starkare utgående axel men det är lite extremt.Tja, den metoden funkar också, troligen tar du upp det mesta via kedja/hjul/sving. Åtdragningsmoment på framdrev verkar variera beroende på hoj - som nämnts i annan tråd verkar Kawasaki ha helvetiskt högt moment + låsning, medan andra hojar (se bild) kan ha ett "löst" sittande drev med låsbleck o två M8-skruv (o alla andra varianter däremellan)
Hursomhelst - att bara hålla emot genom växellådan kan ge skador (beroende på hur högt moment som krävs för lossa/dra åt)
Du o andra som kör racing är väl lite specialfall iom att drevbyten görs för att passa banan
View attachment 492530
Du tänker inte fel, men jag vill referera till en tidigare tråd om en Kawa som var stört omöjlig att lossa drevet på. Där var många kommentarer om just Kawasakis svårlossade drev och att man fick använda rör som hävstång.Att dra sönder växellåda med handkraft verkar lite överdrivet. Om den håller för de låt oss säga 100 hästar som motorn ger klarar den troligtvis all möjlig kraft en människa kan åstadkomma. Ponera att du står still, varvar fullt och släpper kopplingen, den kraften ska vida överstigas för att knäcka lådan. Vet att Hayabusor med turbo och flera hundra hästar och vridmoment som kan ändra jordrotationen behöver en starkare utgående axel men det är lite extremt.
Men jag kanske tänker fel.
Jag brukar lägga en planka genom hjulet och över svingen, men du har rätt, däckjärnet gör jobbet och så sparar man in plankan i racebussen !Jo... men det är ju så jag också gör (vilket jag glömde skriva i min beskrivning). Alltså så här:
"Alltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver byta från 14 till 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen, trycker i ettan, och lossar muttern till drevet?"
Hur ska man annars göra?
Alltså... med risk för att verka riktig korkad.... men.... är det inte så man gör? När man anländer till Torpet eller Spa-Francorchamps, där det går fort och man behöver lägga på 15 kugg fram... så lägger man väl ett däckjärn genom bakhjulet över svingen och lossar muttern till drevet?
Rätt metod är absolut mutterknackare, själv använder jag inget annat. Men min gissning var att det inte fanns en sån i verktygslådan.Du är inte korkad för du håller ju emot drevet med hjälp av kedjan.
Jag hävdar att det är olämpligt att istället försöka hålla emot med växellådan och i förlängningen koppling och motor. Vissa drevmuttrar dras ju med 150-200 Nm och det moment som behövs för att lossa dem när Loctiten är torr och gängan är rostig är ännu högre, kanske upp till det dubbla.
Det vridmoment man tvingas lägga på med sitt meterlånga skaft är då betydligt högre än det vridmoment växellådan någonsin tar emot från motor eller motorbroms. Man kan säkert argumentera att man roterar koppling / slirkoppling / motor innan något tar skada, men jag är långt ifrån säker och dessutom - vad är då vitsen med att överhuvudtaget lägga i växeln…?
Rätt metod som lärs ut till riktiga motorcykelmekaniker är friläge och att hålla emot med kedjan. Vill man maximera fel metod så lägger man i en växel och tar dessutom fram mutterknackaren.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |