Hojen känns lite seg ibland?

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Söker...
Ställer frågan åt en polare som inte fått ut det berömda :)tummenupp) ur röven. Han har en precis som jag en fireblade SC33 fast han har en -98 och den har utbytt slipon och är försedd med dynojet nålar (han har inte själv varit ägare när de monterades).

Nu till frågan, vi var ute och körde lite och han säger att hans hoj ibland segar i upp/ner växlingar. Alltså om han varvar och kopplar och ger gas igen så behöver hojen "tänka" till lite innan den ger sig iväg.

Jag påstår att det är så med förgasarhojar men han misstänker att det kan vara något med inställningarna på hojen såsom tex dynojeten som inte är korrekt inställt?
Han testade min hoj som även den har dynojet och han sa att det var lite samma sak fast inte alls i samma usträckning...

Inbillar han sig eller kan det vara förgasaren som behöver ses över?

/KnaZ:yoparty
 

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Söker...
Nja jag har ju bara åkt "brevid" honom men han släpper gasen mellan växlarna det vet jag
och nej jag skulle inte tro han ligger så högt som mot varvstoppet...
Nej inte kopplings känsla utan om du tänker att det känns lite som "turbo-effekt"?
Haha inte så jävla lätt att förklara i andra hand för en tredje part :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nja jag har ju bara åkt "brevid" honom men han släpper gasen mellan växlarna det vet jag
och nej jag skulle inte tro han ligger så högt som mot varvstoppet...
Nej inte kopplings känsla utan om du tänker att det känns lite som "turbo-effekt"?
Haha inte så jävla lätt att förklara i andra hand för en tredje part :)

Säg till han att prova utan att släppa av på gasen och se om den uppför sig likadant.

Det kan ju vara bestyckningsrelaterat, hur ser stiften ut efter en lugn tur?
 

PT

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RC8 R
Nja jag har ju bara åkt "brevid" honom men han släpper gasen mellan växlarna det vet jag
och nej jag skulle inte tro han ligger så högt som mot varvstoppet...
Nej inte kopplings känsla utan om du tänker att det känns lite som "turbo-effekt"?
Haha inte så jävla lätt att förklara i andra hand för en tredje part :)

"Turboeffekt" kan komma att uppstå i vakumförgasare när trotteln långsamt sugs upp av undertrycket.

Att trotteln långsamt sugs upp kan bero på flera saker. Men bla av att förgasaren inte är ren inuti och trotteln kärvar lite. Plocka isär och göra rent löser detta.

En annan sak som gör att turboeffekten uppstår är att de vakumhål/kanaler är dåligt konsturerade eller lite igentäppta av slagg från gammal bensin, smuts eller liknande. Kan inte vakumsuget suga upp trotteln tillräckligt snabbt uppstår "turboeffekt".

I vissa fall kan man modifiera vakumförgasaren så att trotteln reagerar fortare på gaspådrag och vakumsuget.

Om hojen nu har fungerat bättre tidigare utan "turboeffekt" skulle jag sätta en femma på att den blir bättre av en enkel rengöring av förgasarna.

Mvh

Edit: även en synkning av förgasarna kan nog inte vara fel. Alltså kolla med vakumklocka om undertrycket är lika i alla förgasare...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top