Hojen känns "vobblig" i kurvor

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Tjena!

När man kommer och ska ta en kurva och börjar lägga ner hojen så känns det vobbligt i styret, typ som att hojen vill resa sig i kurvan. När man kör på en raksträcka så går det hur fint som helst och känner inget alls.
Jag har mina misstankar att det kan vara framdäcket, att det är för lite luft som gör att det känns som det gör. Men det är ju bara en tanke.

Någon annan som har upplevt det?

Alla lager är schyssta och skruvar sitter där de ska.
Skulle vara skönt att bli av med känslan som uppkommer så man får en härligare upplevelse.

Ohoj!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min hoj var lite småskum sådär med när däcken var slitna. (Plattslitna pga mycket körande på motorväg)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kolla lufttrycket eftersom du funderat på om det kan vara orsaken.

Är det lika i både vänster- och högerkurvor, eller är det olika?

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Kolla lufttryck. Är det ok byt däck. Ganska vanligt att framdäck upplevs olustigt in i kurva även fast det finns mycket mönster kvar. Sidoklackar kan ha blivit snedslitna eller så är profilen på däcket förändrat av mycket l-väg körning.

jetson

Guest
Brukade känna av nåt liknande på första hojen, sen insåg jag att jag hade för mycket tyngd på armarna. Stel och dålig körställning helt enkelt.

Det borde du dock inte lyckas med eftersom du har en streetfajita.. vettefan, men dom flesta problem jag upplevt har iaf berott på att jag var en jävla sopig förare :D

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Är du plattfot på något av däcken, så känns det så. Ibland känns det nästan som att hojen skulle vara ledad på mitten.

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Detta fenomen har dykt upp rätt nyligen och hojen har bara 330 mil på mätaren och första servicen gjordes vid 100 mila.

Det uppkommer både i vänster och högersvängar.

Däcken har bra mönster och är inte ovala på slitbanan.

Håller jämn gas genom kurvor. Styret håller jag mjukt och fint. Ökar farten ut ur kurvor för det mesta.

Kollade i boken för att se va de säger att man ska ha i däcken. 2.25 bar säger boken och 2.50 bar i bakdäcket så man har något att gå på. Ska försöka kolla trycket imorgon om det inte regnar.

Man tänkte inte på det så mycket i första hand när det uppkom, tänkte mer " jaja, det är asfalten som är lite ojämn"..Men nu när man tänker på det och verkligen lägger ner lite tanke på det så uppkommer det när man lutar i kurvor, höger och vänster.
Har testat tom att köra på ny asfalt i kurva som är jämn och fin. Same shit.

jetson

Guest
Vad är det för däck på hojen? Obalanserade kanske, räcker ju med lite snö som fastnar på en fälg så börjar man känna av vobbel i bilen över en viss hastighet.

Går det bra att göra stoppies? // snicksnackarn

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lär ju inte vara snedmonterat bakhjul iaf. :enkelsving

Så ny knarr lär inte vara något mekaniskt heller (risken finns, men inte så trovärdigt kanske). Mer troligt att det är däck som spökar (eller hjärnspöken?). :)

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Med så lite mil kan knappast framdäcket va slut. Möjligen platt bak om det sitter ett riktigt mjukt däck på och om du accar hårt/ofta/mycket från låga farter.

Kan hojen va på tok för mjuk bak/hård fram?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är det bara i början av svängen? att hojen vill resa sig upp är ju inget konstigt då kraften gör att man genom hela svängen måste ha lite motstyrning för att inte hojen skall resa sig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ni får väl ta sådant japanräppel i en egen tråd. :hihi :D Att du inte har koll på, och/eller uppskattar en fin italienska det har jag redan förstått. :crash

Jag uppskattar duccar och vet vilka modeller som har enkelsving,
Hoppas kawan din går bra ;)

Jag har för kul på kawan, nu skall duccen bort...

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Detta fenomen har dykt upp rätt nyligen och hojen har bara 330 mil på mätaren och första servicen gjordes vid 100 mila.

Det uppkommer både i vänster och högersvängar.

Däcken har bra mönster och är inte ovala på slitbanan.

Håller jämn gas genom kurvor. Styret håller jag mjukt och fint. Ökar farten ut ur kurvor för det mesta.

Kollade i boken för att se va de säger att man ska ha i däcken. 2.25 bar säger boken och 2.50 bar i bakdäcket så man har något att gå på. Ska försöka kolla trycket imorgon om det inte regnar.

Man tänkte inte på det så mycket i första hand när det uppkom, tänkte mer " jaja, det är asfalten som är lite ojämn"..Men nu när man tänker på det och verkligen lägger ner lite tanke på det så uppkommer det när man lutar i kurvor, höger och vänster.
Har testat tom att köra på ny asfalt i kurva som är jämn och fin. Same shit.

Jag har upplevt detta fenomen när framdäcket börjar bli lite slitet (michelin), vad har du för märke på framdäcket?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC