Hojen känns "vobblig" i kurvor

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Varför inte bara börja med att kolla lufttryck först? Lite enklare än femtioelva spekulationer på ett forum där egentligen ingen annan än du har information...

Kolla det och återkom sedan, på vilken hoj som helst KAN det vara allt från lufttryck till dåligt styrlager via dålig förare. Inget av det troligt på din relativt nya hoj dock.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Har du kollat så att stötdämparna är hyffsat rätt inställda? Så det inte är någon som tokmissat den biten?

Hade en hoj där en framdämpare var dragen i botten på retur- eller komp. Kommer inte ihåg vilken. Den andra efter bokens inställning. Då fick jag liknande känsla. Justerade allt efter bok och utgick därifrån och anpassade efter min vikt och körstil då. Gjorde hojen till en ny :)

Dal-Mausen
 
Last edited:

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Gävle
Hoj
CBR F4I Stunt
Mitt tips är att kolla så hojen "spårar", kan mycket väl leda till wobbling om dom inte spårar.
PS kolla bara ditt inlägg och svara, nån kke skrivit redan :yoparty
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jag upplevde förut att hojen ville tippa in i och vobbla genom svängar. Trodde det berodde på mitt något kantiga bakdäck. Visade sig senare att trycket i det var obetydligt högre än atmosfären utanför...:näsblod
Kändes dock ingen skillnad rakt fram. Måste bero på hojdäckens hårda stomme/hojens vikt.

(Liite Trådkapning:glömdet)
När jag traskat till däckverkstan och killen lagt på det färska gummit märkte jag att han pumpade i tre kg. Jag körde tidigare 2,5 både fram och bak enligt suzukis rekommendationer. Killen sa att det var helfel, och att jag borde öka trycket fram till ca. 2,7-2,8kg. Bytte från dunlop sportmax till Bridgestone BT-014R i samma dimensioner. Har ökat trycket och enda skillnaden är väl att det blir lite stötigare.

Ska man gå efter hojtillverkarens eller däckkillens ord? Bör väl noteras att alla webshopar jag besökt säger 2,5kg fram/bak för min cykel utan passagerare.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Spontant skulle jag säga följ hojtillverkarens rekommendation. Då VET du att du kör med tryck som är testat, testat och testat lite till och som funkar på din hoj. Chansen att en snubbe som jobbar på en däckverkstad skulle veta bättre än Suzukis ingenjörer är hyffsat liten...

(ja, jag vet att det finns folk på verkstäderna som kan mycket, jag har träffat några av dom. Men dom är en minoritet...)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Spontant skulle jag säga följ hojtillverkarens rekommendation. Då VET du att du kör med tryck som är testat, testat och testat lite till och som funkar på din hoj. Chansen att en snubbe som jobbar på en däckverkstad skulle veta bättre än Suzukis ingenjörer är hyffsat liten...

(ja, jag vet att det finns folk på verkstäderna som kan mycket, jag har träffat några av dom. Men dom är en minoritet...)

Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

TS: Vobblar i kurvor, däckstrycket fram är det säkert, jag hade
samma fenomen att den ålade/vobblade sig genom kruvor,
hade 0.7 i framdäcket då...
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Är det in i kurvor? Ut ur kurvor? Genom hela kurvan?
Eftersom man gör olika saker med hojen (oftast) beroende på var i kurvan man är så är det intressant att veta. Har själv kört med fel tryck både upp och ner men då blir problemen andra än vobbel. För mycket luft leder ofta till dåligt grepp in i kurvan och överhettning av ytskiktet medans lågt tryck leder till mer tungstyrd och ger upphov till annan typ av slitage på däcket men vobbel har jag aldrig känt personligen.
In i kurvan har man ofta tryck på fronten och ut ur kurvan har man oftast inte mycket tryck alls på fronten. Att det skulle vobbla i bägge lägen skulle tyda på annat än fel lufttryck.
Dessutom skriver du att du testat på helt slät asfalt vilket oxå motsäger lufttrycket, hojen borde inte bete sig så oavsett lufttryck i en kurva utan som sagt man får andra problem av fel lufttryck.

Jag kan inte ge ett bra svar på vad det är men personligen hade jag kontrollerat balanseringen på framfälgen samtidigt som jag kollat så inte fjädringen är (t,ex) för hårt ställd. Jag vet inte vad du menar med fel lufttryck, själv tänker jag mig att det felar 0,2-0,5 kg när jag säger fel tryck, och det borde inte ge uphov till vobbel enligt den ringa erfarenhet jag själv har av hojåkning.
 

Str3 R

Guest
Är det för lite luft i hjulen så blir hojen å andra sidan trögstyrd och motarbetar i svängarna.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
På en 696 så finns det inte så jäkla mycket som går att justera och den har inte enkelsving.
Eftersom originaldäcken ändras beroende på vilka som ger bäst deal för året så är det lite intressant
att höra vad som sitter monterat (numera). För mjuk förspänning bak / lågt lufttryck ger lite gunghäst
känsla men jag tycker inte det passar in på din beskrivning riktigt.

Dom är lättstyrda men när du väl har lagt den rätt så ska den vara stabil så länge du inte själv sitter
och flyttar på kroppen och stör hojen i sitt arbete.

Fundering: det är inte som så att du har ett stort glapp i gasen så att det helt enkelt blir svårt för dig
att möta upp och få en mjuk gaskontroll? Kan tänka mig att om du går lite på avslag in i kurvan och
sedan skjuter på lite för häftigt med gasen så kommer hojen upplevas vobblig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lär ju inte vara snedmonterat bakhjul iaf. :enkelsving

Jag uppskattar duccar och vet vilka modeller som har enkelsving,
Hoppas kawan din går bra ;)

Fast just Monster 696 har så vitt jag vet ingen enkelsving. Om den inte är ombyggd såklart, och då öppnas ju en hel värld av nya möjligheter.

Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Gaffeln saknar helt inställningsmöjligheter, så det är ju lite meckigt att justera den, även om det givetvis går att lösa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast just Monster 696 har så vitt jag vet ingen enkelsving. Om den inte är ombyggd såklart, och då öppnas ju en hel värld av nya möjligheter.

Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Gaffeln saknar helt inställningsmöjligheter, så det är ju lite meckigt att justera den, även om det givetvis går att lösa.

Nej det har du rätt i, det är ju monster 1100 som har enkelsving.
Medan tex monster 600 och 900 i likhet med tex 999:an har krångelsving

Fasen vilken chans att smälla SGM på fingrarna jag missade där :gråta
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

TS: Vobblar i kurvor, däckstrycket fram är det säkert, jag hade
samma fenomen att den ålade/vobblade sig genom kruvor,
hade 0.7 i framdäcket då...

Gå på däcktillverkarens rekommendationer eller ring Tom på hojdäck.se.

Du körde omkring med 0.7 bar fram? Om det stämmer är det imponerande att du ens kunde ta dig runt en kurva.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej det har du rätt i, det är ju monster 1100 som har enkelsving.
Medan tex monster 600 och 900 i likhet med tex 999:an har krångelsving

Fasen vilken chans att smälla SGM på fingrarna jag missade där :gråta

Hahaha, sicken tavla, trodde monstren var same-same allihopa, har inte sneglat närmare på lillmonstret. :hihi :D Tråkigt Jyrgen, tråkigt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hade fenomenet på förra hojen att framdäcket tappade tryck över vintern (men aldrig under säsong :va).

Nåt vobbel av det har jag då aldrig upplevt, däremot understyrde det helt galet när man kom över en viss gräns i nedlägg/sidotryck.

:va
 

jetson

Guest
Har för mig att det satt Bridgestone BT016 på mitt Monster originalmonterat, om nu det kan ha med saken att göra. (Dåligt?) Upplevde inte det som något problem i allla fall.

Det bästa jag gjorde den här sommaren var att byta ut BT016 (satt på original från fabrik)

Vaskade dom efter 150 mil, noll känsla och massa småsläpp i kurvorna (dock mest bakhjulet)
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Å andra sidan sitter det ju ibland däck på suzuki original som är
helt hopplösa att åka på, vilken ingenjör har fixat dom då?
Olika däckfabrikat och typ är det ju olika tryckrekommendationer
på ihop med olika hojar?

Det var ju klantigt. Självklart skall man följa däcktillverkarens rekommendation. Men jag står ändå fast vid att hojtillverkaren vet bättre än gemene däckkrängarsnubbe. Speciellt om han/hon rekommenderar 3 bars tryck i ett hojdäck. :rolleyes:
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var ju klantigt. Självklart skall man följa däcktillverkarens rekommendation. Men jag står ändå fast vid att hojtillverkaren vet bättre än gemene däckkrängarsnubbe. Speciellt om han/hon rekommenderar 3 bars tryck i ett hojdäck. :rolleyes:

Är det inte ganska vanligt med 2,5-3 bars tryck som rekommenderat från däckstillverkaren? Tycker mig ha sett det flera ggr när jag kollat däck :va
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top