Hojen kvittrar!

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Hilfe, inte nog med att hojen låter som en motorgräsklippare på tomgång (de låter så ER6:eek:rna original), nu har den börjat kvittra när den väl börjar rulla också. Fenomenet uppstår när hojen rullar och kvittret ökar i takt med däckens hastighet. Det låter som kvittrandet kommer från framdäcket/fronten på hojen.

Jag har monterat bort framskärmen för att utesluta att den tar i däcket på något sätt men kvittrandet är fortsatt kvar.

Det är mycket kvar av bromsbeläggen.

Svängde förbi en hojverkstad igår för att säkerställa att det inte är framhjulslagret som håller på att lämna in, dom hissade upp fronten och uteslöt det... Mecken roterade på framdäcket och inget kvittrande hördes. Kvittrandet hörs för övrigt inte heller under gaspådrag, endast vid avslag/motorbroms.

Kvittrandet började i fredags, ca 15 mil efter att jag monterat på nytt bakdäck. Både fram- och bakdäck löper dock fritt och tar inte i någonting...

Så några idéer på vad det är som kvittrar!? :brinnerup

Framhjulslagret ska väl inte smörjas vid något intervall?! Hittade ingen nippel för det iaf :tungan

Kan det vara däcken (Pirelli Diablo Rosso 2 fram och bak) som kvittrar??

Eller möjligtvis bromsbeläggen som plötsligt börjat låta?? Lite konstigt bara när det är så mycket belägg kvar och varför skulle de då inte låta under gaspådrag...

Som sagt, några idéer??

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Avgasläckage kan göra kvitter- eller tickljud. Det verkar ju en smula osannolikt att det uppkommer i samband med däckbyte, dock

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har du provat att göra ett par rejäla inbromsningar? Om ljudet försvinner eller ändrar karaktär har det ju troligtvis med belägg/skivor att göra

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
avgas läckage, eller snustorr packbox ?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Som du skriver så ökar missljudet i takt med hjulet, ökar missljudet i samma takt?

Ökar missljudet i exakt samma takt som hjulet så är det ju inte helt osannolikt antingen hjullagret eller bromsbelägg som ligger mot eventuellt skeva skivor.

Har det inte med hjulet att göra så kan missljud från avgasläckage som någon tidigare nämnde göra kvitter, kolla så packningarna vid avgassystemet är hela.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Försvinner det om du håller handen på bromsen lite lätt är det med största sannolikhet ett bromsbelägg som ligger an.

Annars hjullager.

Ja, eller något bak om du inte är hundra på att det låter fram.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Försvinner det om du håller handen på bromsen lite lätt är det med största sannolikhet ett bromsbelägg som ligger an.

Annars hjullager.

Ja, eller något bak om du inte är hundra på att det låter fram.
Tack för många bra svar, är ganska övertygad nu att det är framhjulslagret. Hade det varit bromsbeläggen så borde ju de låta hela tiden, även under accelleration. Eller?

Så då är frågan om man ska byta hjullager själv, vilka verktyg behövs? Vart köper man bra depåstöd fram i Stockholm? Biltemas har fått för mycket ris så dom skippar jag :tungan Lagerhåller mc-handlarna i regel hjullager?

Några korta steg-för-steg anvisningar mottages tacksamt :)

Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Är där fågelpinne ER6'an kommer det nog därifrån :crash

Du svarade inte på om du smort kedjan! Det är nog det vanligaste kvittret som finns på en hoj. Well...?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Är där fågelpinne ER6'an kommer det nog därifrån :crash

Du svarade inte på om du smort kedjan! Det är nog det vanligaste kvittret som finns på en hoj. Well...?
Nope, ingen fågelpinne :tungan

Kedja och drev rengjordes och smordes ca 15 mil innan kvittrandet kom. Dessutom är jag 90% säker att ljudet kommer från fronten av hojen.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
kolla så det inte fastnat grus eller annat skit på beläggen som ligger mot skivan.
Men då borde det väl låta konstant, nu låter det inte under (lätt/hård) acceleration. :)

Var kanske lite otydlig, men ja, ljudet ökar i takt med hjulens rotationshastighet.

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Jag vet inte om det kan vara det men ingen har påtalat det innan, men min koppling "tvittrar" vid motorbroms och gasavslag precis som din hoj. Det kan ju vara så på din med.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Har nu bytt framhjulslagret - och hojen kvittrar (eller gnisslar rättare sagt) fortfarande :rolleyes: Är tämligen säker på att det är bromsbeläggen, ville ändå byta då de biter för dåligt så nya är på väg.

Får trösta mig med att man nu vet att man har ett fräscht hjullager fram :tungan

Stort tack till Mc Bolaget/Tomas som hjälpte till att byta lager på väldigt kort varsel när han hörde att jag ska köra bana imorgon, trots att han hade upp över öronen att göra. :Bugar

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Har nu bytt framhjulslagret - och hojen kvittrar (eller gnisslar rättare sagt) fortfarande :rolleyes: Är tämligen säker på att det är bromsbeläggen, ville ändå byta då de biter för dåligt så nya är på väg.

Får trösta mig med att man nu vet att man har ett fräscht hjullager fram :tungan

Stort tack till Mc Bolaget/Tomas som hjälpte till att byta lager på väldigt kort varsel när han hörde att jag ska köra bana imorgon, trots att han hade upp över öronen att göra. :Bugar

Ehh, bromsarna biter dåligt och du ska köra bana imorgon, have a good day sir...

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro

du känner ingen med likadan hoj ?

som du kan låna komplett framhjul av, försvinner det så är är det antingen bromsskiva, däck eller lager
efter det kan man flytta över klossar, kommer det då så var det ju dem...

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Jo visst gör de det, va tänker du på?
De är ingen annan 625a som kvittrar sådär så de borde inte vara den som jävlas, däremot att nån packning vid avgasröret kan va dålig låter rimligare, vart sitter den packningen isåfall, mellan toppen och dom 2 påskruvade "mynningarna"?

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
låter det i väldigt låga hastigheter? isåfall skulle det gå att lyfta bort oken (hänga upp dom) och sen bara rulla den för att utesluta att det är skiva/belägg :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring