Hojen påbackad-Föraren smet!

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Javligt tråkigt Kongo! Fick ju bimmerns front intryckt för ett tag sedan och jag hade ju också halv så jag gjorde inte ens en anmälan om det hela... Men det var å andra sidan inte så dyrt att fixa som det kommer att bli för dig. Jag tror dock inte att anmälan, vittnen osv. hjälper då du inte har helförsäkring.

En positiv tanke: Du har råd att bli påbackad en gång per år för de pengar du har sparat in på att teckna halv! :tungan

Och en sådan här :kulspruta till alla jävlar som inte håller koll på sina fordon, och som dessutom smiter från den skit de ställt till med!
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Nu kanske jag är dum, men ska inte en halvförsäkring täcka den här sortens skador? Helförsäkring tar ju dom skador som man själv åstadkommer (kör av vägen eller liknande), och halv tar bland annat det man inte själv är direkt ansvarig för (stöld, skadegörelse, brand, etc)

Rätta mej gärna om jag har fel (fast jag har gärna rätt :rolleyes: )
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Nu kanske jag är dum, men ska inte en halvförsäkring täcka den här sortens skador? Helförsäkring tar ju dom skador som man själv åstadkommer (kör av vägen eller liknande), och halv tar bland annat det man inte själv är direkt ansvarig för (stöld, skadegörelse, brand, etc)

Rätta mej gärna om jag har fel (fast jag har gärna rätt :rolleyes: )

Nopp.
Halv täcker Inte Vagnskada. Dvs, om man tex. kör av vägen, Eller om nån idiot repar, välter, kör på din ögonsten. Hårda ord, men sant.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Nopp.
Halv täcker Inte Vagnskada. Dvs, om man tex. kör av vägen, Eller om nån idiot repar, välter, kör på din ögonsten. Hårda ord, men sant.

Ser att du har rätt. Läste precis hos Bilsport-MC att skadegörelse räknas som vagnskada... Då har man lärt sig nått idag med, alltså.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Varför skulle TFF gå in och ersätta detta ??
Har jag mycket svårt för att tro.

Varför inte? Jag fick nyligen ersättning från TFF när min parkerade Alfa fick en kyss i dörren av någon tomte som inte kunde parkera. Tomten smet såklart :mad:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
surt mannen

lusläs och ligg på gällande försäkringen
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Varför skulle TFF gå in och ersätta detta ??
Har jag mycket svårt för att tro.
Precis fått svar för vad som krävs för att få ersättning från TFF:

När betalas ersättning?
Denna möjlighet att få ersättning hänger inte ihop med den egna motorfordonsförsäkringen utan grundas på en särskild bestämmelse i trafikskadelagen. Det är alltså inte någon rätt till ersättning som du har på grund av din egen försäkring.

För att få ut ersättning måste du som skadelidande kunna visa att skadan har orsakats av ett okänt motorfordon och att skadan hände när ditt motorfordon stod parkerat.

Ersättning - självrisk
Från ersättning görs avdrag med en lagstadgad självrisk som är 5 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är självrisken 1985 kronor och för år 2007 är den 2015 kronor.

Avgörande för att du skall få ersättning är:
1. Bevisa att ett annat fordon orsakat skadan.
2. Att ditt fordon stod parkerat när det blev skadat.
3. Skadans utseende måste tala för att ett annat fordon kört på.
4. Uppge VAR fordonet stod parkerat och tid samt hur det blev skadat.
5. Vittne måste styrka att fordonet var oskadat vid parkeringen och skadat vid ett senare tillfälle, samt uppge tid för händelsen.
6. Bevisning kan också vara hjulspår, färgskrap och annat som styrker händelsen.
--------------------------------------------------------------------------
Jag uppfyller faktiskt samtliga krav, genom en tant i Bingohallen som har sagt att hon ska vittna opm att hon lagt märke till hojen vid 11 för att den blänkte så mycket (nyvaxat:tungan ) sen så kom det en kund och sa att den låg ner och hon gick ut ocgh tittade med en massa annat folk vid 11:45.

Så det BORDE "bara" bli 2015:- men det är pengar som man helst använt till semester och annat...


Återkommer om hur bedömningen blir...
//Kongo
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt inlägg? Skall Kongo köra lastbil? Är det bra att jag har flyttat en bil? Har kongo en R1 eller en Fiddy? Men tro mig, skulle han chauffötren klappat till en hoj med sitt överhäng skulle det INTE ge någtra skakningar i "karossen".

Och om du läser mina andra inlägg så ser du att jag bidrar med lite possitiv energi för att hjälpa Kongo.

För övrigt så heter jag inte Wassberg. :tungan

No shit sherlock....

Bra andra inlägg..... fullt med energi.....

Ps..jag tror dig...
/Phasma
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Min erfarenhet är att nästan alla inom åkerisvängen gladeligen tar en smitning. Som 16-åring blev jag påbackad av en lastbil. Ingen hade försäkringsbolagets papper men vi skrev ett A4. När det väl kom till försäkringsbolaget fick jag svaret att han "snackat med firman" och ändrat sig. f-bolaget kunde inte gå på ett skrivet A4 med namnteckningar men föreslog glatt att jag kunde använda min helförsäkring... Har många liknande stories från vänner ifall någon vill motargumentera. Mentaliteten är skit helt enkelt.
 

überkill

Guest
Vänd dig till TFF, du kan få ersättning av dem pga att förövaren är okänd och smet ifrån olyckan.

Lycka till, jag lider med dig..
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Jag trodde alla lastbilar har backkamera nuförtiden för att undvika att backa på saker.
 

R6-y

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
Så grandjävulskt tråkigt med ögonstenen, vännen! Den var ju så fin när vi sist var ute och körde. Men, jag tror faktiskt att du har goda chanser att få ersättning från TFF. Var med om något liknande för drygt ett år sedan, fast i detta fall parkeringsskada på min cab och smitning - såklart vad annars i Fjollträsket :mad: - och jag fick ersättning. Lite plåster på såren är det ju. När du och flickvännen hälsar på mig och Phasma ska jag bjuda på varma hjortron och vaniljglass - funkar i alla lägen! :) /C
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så någon har kanske redan sagt det här men iallafall.

Om du tar reda på vilket företag som lastbilen lastade av vid är det bara att genom dom ta reda på vilken lastbil samt bolag som var där vid den tidpunkten.
Men detta skulle du tyvärr ha gjort på en gång så de skulle ha kunnat meddela honom att vända tebax.

(om det nu var så att det just var en lastbil som var skyldig)
 

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så någon har kanske redan sagt det här men iallafall.

Om du tar reda på vilket företag som lastbilen lastade av vid är det bara att genom dom ta reda på vilken lastbil samt bolag som var där vid den tidpunkten.
Men detta skulle du tyvärr ha gjort på en gång så de skulle ha kunnat meddela honom att vända tebax.

(om det nu var så att det just var en lastbil som var skyldig)

ungefär det du skrev nu är i inlägg på första sidan i denna tråden.,
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
...det räckte med att min kompis som var med mig vid träningstillfället sa att den var orepad när vi gick in, och påbackad när vi skulle åka...

Min hoj blev påkörd och välte på polarens.
Han fick full ersättning, jag ingenting eftersom jag inte kunde bevisa att det var ett trafikförsäkrat fordon som kört på mitt. Det KAN ju varit någon som vält den... över stödet... och tryckt in halva ljuddämaren...

...med TFF tar jag det säkra för det osäkra! :)

/Fredde
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Min erfarenhet är att nästan alla inom åkerisvängen gladeligen tar en smitning. Som 16-åring blev jag påbackad av en lastbil. Ingen hade försäkringsbolagets papper men vi skrev ett A4. När det väl kom till försäkringsbolaget fick jag svaret att han "snackat med firman" och ändrat sig. f-bolaget kunde inte gå på ett skrivet A4 med namnteckningar men föreslog glatt att jag kunde använda min helförsäkring... Har många liknande stories från vänner ifall någon vill motargumentera. Mentaliteten är skit helt enkelt.

Jag kör lastbil. Tråkigt att du ser vår bransch så!

Jag har inte kört på något eller någon ännu men om jag skulle råka göra det så skulle jag givetvis kontaktat ägaren. För om man ska se det krasst, det är inte mina pengar det handlar om. Lastbilen är försäkrad på åkeriet, inte mig! Jag kan inte, om jag kör yrkestrafik anställd av ett åkeri, ställas personligt ansvarig för några försäkringärenden.

Så din teori faller lite tycker jag!

Rille skrev:
Jag trodde alla lastbilar har backkamera nuförtiden för att undvika att backa på saker.

Mjo, att säga att alla lastbilar har det är att ta i.

Men som jag förstod det så backade och svängde lastbilen, det får mig att tro att det var "överhänget" som slog till motorcykeln. Se den väldigt hastigt ritade bilden som beskriver ett händelseförlopp där lastbilen kör rakt fram dock. Men samma princip vid backning bara att det är tvärtom :D

Detta är ingen ursäkt dock, är man en duktig och stolt yrkesman så kör man inte på saker. Man kan råka ut för olyckor men man kör inte på saker. Så enkelt är det!
Dessutom så är det lättare att backa, speciellt i denna situationen då objektet stod snett bakom, då ser man ju objektet i de stora sidospeglarna.
Värre hade varit om någon kört dit och satt en Mc precis bakom lastbilen när den var parkerad, då blir det lite svårare att se. Men kör man i sthlm (eller överallt egentligen) så kan man ju ta för vana att alltid gå och kolla hur det ser ut bakom innan man hoppar in och kör iväg!

Hoppas att allt löser sig Kongo och jag ber om ursäkt å min bansch vägnar och hoppas du inte dömmer oss alla efter en idiot! :pannkyss
 

Bifogat

  • Överhäng.JPG
    Överhäng.JPG
    22.5 KB · Visningar: 116

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Det var ungefär det jag försökte förklara, man ack va man blir på hoppad. :)

Snygg lastbil, som byggd för att ta sig fram bland Stockholms smala gränder. :tungan

Haha, kanske inte en citybil. Men citybilarna har ju inget överhäng att tala om, så det hade inte vart lätt att skylla på överhäng då! :D

Jag körde Dfds (DSV) varberg med en 21 pallars boogiebil. Det var intressant på sommaren och inne i city! :yoparty
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
... Lastbilen är försäkrad på åkeriet, inte mig! Jag kan inte, om jag kör yrkestrafik anställd av ett åkeri, ställas personligt ansvarig för några försäkringärenden.

Så din teori faller lite tycker jag!

Jo, fast håller j*vligt hårt om det är ett enmans åkeri som vill slippa kostnader, pappersarbete och förlorad tid. Ryktet betyder ju en del också...


Så det BORDE "bara" bli 2015:- men det är pengar som man helst använt till semester och annat...

Återkommer om hur bedömningen blir...
//Kongo

2015:- spänn låter ju som en grymt billig självrisk( förutsatt att du får igenom det )!

Lycka till Kongo och glöm inte hålla oss uppdaterade om hur det går! Faktiskt väldigt intressant det här. Du är ju inte den första som drabbats...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top