Hojen skuren

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
Out_Spinner skrev:
En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar

det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zhapod skrev:
det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.

Här kommer sanningen. "tror jag".. när dom väl når 125cc så är dom inte längre klassade som lätta motorcycklar så alla 125or är på 124cc. Det är väl därför moppar har 49cc och i vissa länder där dom har andra begränsningar så har ju hojar 999cc till ex. för mig att det är så. :va
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
philsson skrev:
Här kommer sanningen. "tror jag".. när dom väl når 125cc så är dom inte längre klassade som lätta motorcycklar så alla 125or är på 124cc. Det är väl därför moppar har 49cc och i vissa länder där dom har andra begränsningar så har ju hojar 999cc till ex. för mig att det är så. :va

Tror jag inte. Bike provkörde några 125:eek:r (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Som jag skrev tidigare så finns det säkert fler anledningar till varför till exempel en 125cc cylinder har 124cc istället för 125cc, men den mest logiska ur mina ögon har jag redan skrivigt. Well, jag kanske har fel. Ser ändå fram emot svaret på frågan.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
philsson skrev:
fick du löstagbart foder sen.. typ så att det gick att byta ut menar jag..

Det har jag inte en anning om, men det va segt att vänta på, dom sa först 1 månad, det tog säkert 4.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
zhapod skrev:
det där måste väl ändå vara skitsnack.. cyllarna är på 124,xx cc för att det helt enkelt är de smidigaste dimensionerna. om du ökar borrningen med en halv millimeter (motorn jag räknar på är en gasgas sm), är volymen uppe i 127 cc. även om du bara borrar en tiondels mm är du uppe över 125cc, så att det skulle vara för att ha lite marginal att borra stämmer nog helt enkelt inte.
Att det skulle vara smidigare att göra en cylinder på 124cc eller en kolv därtill verkar konstigt. Däremot har du ju helt rätt när du säger att det krävs väldigt lite för att komma från 124cc till 125cc och där över. Där får jag ge mig. Måste helt enkelt vara så att tillverkarna vill vara säkra på att cylindervolymen inte överstiger den angivna volymen och därmed ger den lite marginal. Eller nåt.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nomolas skrev:
Tror jag inte. Bike provkörde några 125:eek:r (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:

Låter intressant.. vad var de för hojar om man får fråga?.. lv reggade?. fast de kanske inte har någon betydelse. :p har inte sett nån 127cc förut.. dom var inte uppborrade då. :cool: :confused:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nomolas skrev:
Det har jag inte en anning om, men det va segt att vänta på, dom sa först 1 månad, det tog säkert 4.
Alltid lika segt.. som när jag beställde min cylinder.. var typ samma sak där.
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Det kan oxå va så att dem har 124cc för att moten inte är lika i alla länder så att den ska kunna gå som lätt mc var mna än bor och köper den
 

Solid snake

Guest
whitesnake skrev:
Det kan oxå va så att dem har 124cc för att moten inte är lika i alla länder så att den ska kunna gå som lätt mc var mna än bor och köper den

Stor risk. :7peta

Bara Sverige som har kassa regler
 

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
nomolas skrev:
Tror jag inte. Bike provkörde några 125:eek:r (offroad) för ett tag sen
och där var det en (kommer inte ihåg märke) som hade 127cc tror jag.
Den var ju reggad som lätt mc iaf.

Edit:

Fast iofs ska man lita på Bike :rolleyes:
Du menar Hyosungen? Jag reagerade också på det. Måste vara nåt skrivfel!
:gnissla
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Ska hämta den idag! :banana

Och jag ska bli över 1000kr fattigare. :gråta
Eh.. klaga inte för de.. :rolleyes: Jag är uppe i hojens dubbla värde på reparationer :död fattar itne varför jag inte skrotat den för längesen.
 

Solid snake

Guest
Wuhuu! Nu har man hämtat kolven :banana , fan asså, jag vill inte mecka dit den, jag vill ha den på en hylla eller nåt så jag kan titta på den, den blänker ju lide fint. :D

Bilder:
 

Bifogat

  • ny kolv.JPG
    ny kolv.JPG
    26.3 KB · Visningar: 61
  • ny kolv2.JPG
    ny kolv2.JPG
    21.1 KB · Visningar: 54
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top