Hojen skuren

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Biifer skrev:
D&M i solna gjorde det åt mig för 100:-
E&D heter dom har jag för mig.

En honing kostar inte mycket. En borrning brukar gå på cirkus en femhundring?. Ingen idee att beställa kolv innan du vet om det räcker med en honing eller om det behövs borras.

Taskigt på nya hojen!
 

Solid snake

Guest
Har känt efter med fingrarna i cyllen nu, bara lite lite ojämnt, honing blir det, fan va gött snack!!

Nu sparade man den 500:ingen. :tungan

Ska beställa kolv imorn också, se om dom kan skaka fram en i den dimensionen. :gnissla

Tydligen ska den vara uppborrad enligt förra ägaren. :näsblod
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Stackars mänska !
Men min lilla gylleplutt till hoj har faktiskt skurit tre gånger på en säsong nu !
För nån vecka sen sprack cyllen som efter omnicasilning hade gått 250 mil :3freak :4skrika
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Solid snake skrev:
Har känt efter med fingrarna i cyllen nu, bara lite lite ojämnt, honing blir det, fan va gött snack!!

Nu sparade man den 500:ingen. :tungan

Ska beställa kolv imorn också, se om dom kan skaka fram en i den dimensionen. :gnissla

Tydligen ska den vara uppborrad enligt förra ägaren. :näsblod

... och så är den strypt.... :7peta
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Itacha75 skrev:
... och så är den strypt.... :7peta
Uppborrad kan den ju vara av den anledningen att den har skurit förut. Det är så lite och ger knappast någon effektökning. En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar
 

Solid snake

Guest
Itacha75 skrev:
... och så är den strypt.... :7peta


O nu märker jag att du är efter igen. :7peta

Den skar för att jag slarvade med bestyckningen efter att jag hade strypt av de, står på första sidan i denna tråden, du kanske skulle läsa igenom för en gångs skull? :7peta
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bara ett råd.. dne såg inte farlig ut..desutom så har den ju bara värmenypit vad jag förstått.. slipa lite påden så reporna försvinner lite grann. slipa hälst på den i sidled. Kolven har inte så stor betydelse på kompet.. de hänger i princip bara på kolvringarna och det är inte så dyrt. Du kommer nog aldrig märka någon skillnad med ny kolv.. och chansen att de pajar för att du kört med samma finns inte.. inte att den pajar utav den anledningen i alla fall..
Aja.. känns ju i af bäst att byta kolven.. men som sagt.. de e absolut inte nödvändigt .. :näsblod
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Sorry.. såg inte andra bilden.. den såg lite värre ut.. sånna repor är väl inte så roliga.. men så du vet så är det inte så farligt när dom är så långt ner.. aja.. köp ny kolv..
En sak jag råder dig till är att köpa ett eget horningsverktyg på biltema.. kostar ca 150 kr.. så gör du det själv.. blir mycket bättre.. då kan du lägga ner så mycket tid på det du bara vill..och det är verkligen änkelt att göra.
sen har de ingen större betydelse vilken kolv du köper. som sagt ingen större skillnad.. finns väl olika klassningar ?.. A, B, C osv?.
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:

Jag vill vara säker så jag slipper riva den igen, det är INTE kul o mecka en vattenkyld motor.

Speciellt inte för mig som inte orkar röja upp bland ramen o sånt, jag e lat. :D
 

Solid snake

Guest
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Solid snake skrev:
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta

lager... ajajaj... inte bra.. har du tur har dom klarat sig...
duvet att du kan lossa järn bågen som går under motorn på höger sida med 4skruvar va? ja upptäckte det på min när ja skulle sätta tebax motorn... :rolleyes:
ang. kolvstorlek, om den e borrad och du inte hittar passande orginalkolvar, (original finns i flera storlekar) så finns det alltid företag som wieseco (stavning?) som tillverkar kolvar i andra storlekar.
LYCKA TILL!!!


Philsson: ja tror inte du har fattat varför man honar. å inte heller att man inte köper saker på biltema, biltema e skit, det gör fan bara mer skada att hållas med sånt där själv om man inte verkligen vet va man sysslar med. på moppen kunde man göra så. men inte med en 125a.
storlekarna på kolvar klassas in olika klasser, det har du rätt i, men det är i första hand bilkolvar/4t kolvar. inte 2t kolvar, de mäts i MM...
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Solid snake skrev:
Har nu kollat lite på cyllen, inte så farliga skador o så MEN jag såg att oljeslangen hade hoppat av, o det var ingen smörjning i cylindern alls, jippii, nu får man riva hela motorn. :gråta
Tänkte väl, sådär ser det inte ut om den gått för snålt. Där har du nog orsaken till varför den nöp första gången också. Kolla stiftet så ser du om munstycket är rätt!

Johan körde ca 1h med oljeslangen frånkopplad, utan att nåt hände :) Snacka om flyt! (Med sin DT125 alltså)
 

Solid snake

Guest
Nisse Järnet skrev:
Tänkte väl, sådär ser det inte ut om den gått för snålt. Där har du nog orsaken till varför den nöp första gången också. Kolla stiftet så ser du om munstycket är rätt!

Johan körde ca 1h med oljeslangen frånkopplad, utan att nåt hände :) Snacka om flyt! (Med sin DT125 alltså)


Mm, stiftet har bra färg. :)

Det är ju helt normalt o kunna köra DT utan olja. :fakta
 

Solid snake

Guest
UPPDATERING!

Har beställt ny kolv nu, 1050 spänn :näsblod hade tydligen en jävla tur att cyllen klarade sig för den var uppborrad till sista överdimensionen. :gnissla

Bilder på den fina cylindern:
 

Bifogat

  • IMG00001h.JPG
    IMG00001h.JPG
    45.2 KB · Visningar: 234
  • IMG00002d.JPG
    IMG00002d.JPG
    39.7 KB · Visningar: 233

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Out_Spinner skrev:
Uppborrad kan den ju vara av den anledningen att den har skurit förut. Det är så lite och ger knappast någon effektökning. En cylinder till en 125:a har ju 124cc från början för att man ska kunna borra upp den utan att den blir olaglig. Bland annat. Finns säker fler anledningar
Är det därför cylindrar i aluminium med nicasil också är på 124 cc?
 

Solid snake

Guest
Bodoe skrev:
Är det därför cylindrar i aluminium med nicasil också är på 124 cc?

Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.

samma med min hoj.. den skar när jag redan hade största överdimension.. så jag fick köpa ny cylinder..

Du har rätt som sagt.. går att borra.. men går på ca 1500 med allt arbete. borrning och omläggning utav nikasil. men å andra sidan är det billigare än ny cylinder. sen kan du ju alltid byta foder i den sen också efter att du gjort detta grovjobb ;) så de blir billigare i längden om den ska skära hela tiden.

Oljan jo. :p.. den har jag också missat en gång. fast de e då dom skär som lindrigast.. inte kul sen när vevlagret gick :död
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Solid snake skrev:
Jag tror att man kan borra nicasilcyllar, men då måste du lägga ny nicasil i den sen.

Tror det blir dyrare o borra en sån cylle än o köpa ny.

Jag skickade min till EBOS, dom borra bytte foder och stripa för 2000:- :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top