Hojen släpper i 210km/h

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur gör man för att få bättre fäste ?

Sjukt jobbigt detta :huvet vill få mer fäste i stället för att den släpper det minsta lilla vid lite fuktig väg.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jaa, vi kan ju börja med att fråga vad du har för däck och däcktryck.
Hur har du ställt dina stötdämpare/rätt Sag.

Är det med dagens temperatur?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
köp bättre däck, värm upp däcken innan du drar på.
Kör du i detta vädret så ställ in hojjen sålänge du inte har dödslängtan.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hur släpper?

I en kurva, gaspådrag rakt fram, vid inbromsning/när du släpper på gasen? Fram eller bakhjulet?

Spontant skulle jag kolla fjädringsinställningar, för oljan i dessa är temperatur beroende så de kanske behöver ställas om lite nu när det är kallare ute.


Fjädringsinställningar har mer att göra med greppet än man tror, det fick jag själv erfarna i somras på Gälleråsen.

Folk bromsade om mig och när jag försökte bromsa hårdare låste sig framhjulet och gled som om jag hade snorhala däck. Visade sig att returen var för mycket/hög så släppte på den 2 steg och började bromsa om folk men noll tendens att framhjulet tappade fäste och började glida.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jaa, vi kan ju börja med att fråga vad du har för däck och däcktryck.
Hur har du ställt dina stötdämpare/rätt Sag.

Är det med dagens temperatur?

Däck:
Metzeler sportec m3
Dimension 180/55-17
Tryck 2.85bar kalltryck.
Körda mil ca 130.

Stötdämpare:
Org fjäder vet ej vad den är byggd till för förarvikt.
Pre-load lägge 3
Rebound 1-3/4 ut från full inskruvad.
Compression dämpning 2 ut från full inskruvad.

Svingen & stötdämparen rensades & smörjdes upp i alla leder senast som i våras.

Jag väger mellan 56-62kg, mistänker att instälnigarna är för någon som väger runt 80-100kg.

Gäller ej dagens temperatur som står just nu på 6.6grader +, ner till 2-3 minusgrader har jag bra grepp så länge vägen är torr.

Men detta gäller ej va i detta sammanhang 17+ ute.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lägg av,,,, om hojen släpper i 210 km/h på landsväg och du vet inte vad det beror på. Kalla däck, kall asfalt och fuktig väg, lufttryck, fel däck för din körstil.
Du får 5 :va:va:va:va:va av 5 möjliga för dumhet.

Lycka till :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Däck:
Metzeler sportec m3
Dimension 180/55-17
Tryck 2.85bar kalltryck.
Körda mil ca 130.

Stötdämpare:
Org fjäder vet ej vad den är byggd till för förarvikt.
Pre-load lägge 3
Rebound 1-3/4 ut från full inskruvad.
Compression dämpning 2 ut från full inskruvad.

Svingen & stötdämparen rensades & smörjdes upp i alla leder senast som i våras.

Jag väger mellan 56-62kg, mistänker att instälnigarna är för någon som väger runt 80-100kg.

Gäller ej dagens temperatur som står just nu på 6.6grader +, ner till 2-3 minusgrader har jag bra grepp så länge vägen är torr.

Men detta gäller ej va i detta sammanhang 17+ ute.

Ett bra däck.
2,2bar
Skyll inte på fjädring eller hoj, det är helt enkelt ditt misstag,,, alla sporthoj däck kräver värme och det får du inte på landsväg om du inte kör som en galning.
Test gränserna på bana för guds skull. Du bor ju ett stenkast från Falkenberg och Anderstorp.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Däck:
Metzeler sportec m3
Dimension 180/55-17
Tryck 2.85bar kalltryck.
Körda mil ca 130.

Stötdämpare:
Org fjäder vet ej vad den är byggd till för förarvikt.
Pre-load lägge 3
Rebound 1-3/4 ut från full inskruvad.
Compression dämpning 2 ut från full inskruvad.

Svingen & stötdämparen rensades & smörjdes upp i alla leder senast som i våras.

Jag väger mellan 56-62kg, mistänker att instälnigarna är för någon som väger runt 80-100kg.

Gäller ej dagens temperatur som står just nu på 6.6grader +, ner till 2-3 minusgrader har jag bra grepp så länge vägen är torr.

Men detta gäller ej va i detta sammanhang 17+ ute.

2.85 bar både fram och bak?

Jag kör med 2.9 bak och 2.5 fram när jag strosar runt i stan eller kör långa transportsträckor, är absolut inget räsertryck.
1.9-2.1 fram och 2.0-2.2 bak i kalltryck brukar vara mellan tummen och pekfinger på bana för att man ska få ordentlig temperatur i grejorna.

Det är en Honda CBR1000RR du kör va?
Har för mig det iaf.

Med din vikt (ca 60kg) så är orginalfjädringen för hård både fram och bak, men framförallt bak.
Fram har du en fjäder på 1.0/mm och du skulle snarare ha en 0.95/mm men det är inte så mycket off.
Bak är fjäder på 12.0kg/mm och med din vikt så skulle du haft en på 10.7kg/mm.

Detta är dock inte absoluta värden men en bra start att börja med på bana.


Men jag tror inte problemet har med hojen och göra utan att du kör helt fel på helt fel ställen.
Kom till en bankörning istället.
Där kan man snacka skit, köra hoj och få hjälp att justera din hoj så den blir så optimal den kan bli med det du har.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
[
Hur släpper?

I en kurva, gaspådrag rakt fram, vid inbromsning/när du släpper på gasen? Fram eller bakhjulet?

Spontant skulle jag kolla fjädringsinställningar, för oljan i dessa är temperatur
beroende så de kanske behöver ställas om lite nu när det är kallare ute.

Fjädringsinställningar har mer att göra med greppet än man tror,
det fick jag själv erfarna i somras på Gälleråsen.

Folk bromsade om mig och när jag försökte bromsa hårdare
låste sig framhjulet och gled som om jag hade snorhala däck.
Visade sig att returen var för mycket/hög så släppte på den 2 steg
och började bromsa om folk men noll tendens att framhjulet tappade fäste och började glida.

Gaspådrag rakt fram plant underlag mestadels rakt, men även svaga kurvor, släpper bak.

Fjädrings inställningarna vet jag kan gå från ett helvete till underbar hoj som lyder minste vink.

Lägg av,,,, om hojen släpper i 210 km/h på landsväg
och du vet inte vad det beror på. Kalla däck, kall
asfalt och fuktig väg, lufttryck, fel däck för din körstil.
Du får 5 :va:va:va:va:va av 5 möjliga för dumhet.

Lycka till :)

Den släpper upp till 210 där effekten inte är tillräckligt för att bakdäcket ska tappa fäste mot vägen, efter 210 är den svår att få att släppa.

Jag är inte korkad, att så klart ett kalt däck släpper mot en kall våt vägbarna, de fattar la vem som helst, om man inte är helt bakom flötet. :dummer

Ett bra däck.
2,2bar
Skyll inte på fjädring eller hoj, det är helt enkelt ditt misstag,,, alla sporthoj däck kräver värme och det får du inte på landsväg om du inte kör som en galning.
Test gränserna på bana för guds skull. Du bor ju ett stenkast från Falkenberg och Anderstorp.

Ska testa med lägre däcktryck & se om det hjälper :tummenupp testat mellan 2.5-3 bar.
Att få värme i däcket är inget bekymmer det bygger jag oftast upp.

Jag testar inte extrem gränserna på väg, skulle jag brukat hojen så som den är byggd, ja då skulle det gått fortare en vad det gör idag.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
2.85 bar både fram och bak?

Jag kör med 2.9 bak och 2.5 fram när jag strosar runt i stan eller kör långa transportsträckor, är absolut inget räsertryck.
1.9-2.1 fram och 2.0-2.2 bak i kalltryck brukar vara mellan tummen och pekfinger på bana för att man ska få ordentlig temperatur i grejorna.

Det är en Honda CBR1000RR du kör va?
Har för mig det iaf.

Med din vikt (ca 60kg) så är orginalfjädringen för hård både fram och bak, men framförallt bak.
Fram har du en fjäder på 1.0/mm och du skulle snarare ha en 0.95/mm men det är inte så mycket off.
Bak är fjäder på 12.0kg/mm och med din vikt så skulle du haft en på 10.7kg/mm.

Detta är dock inte absoluta värden men en bra start att börja med på bana.


Men jag tror inte problemet har med hojen och göra utan att du kör helt fel på helt fel ställen.
Kom till en bankörning istället.
Där kan man snacka skit, köra hoj och få hjälp att justera din hoj så den blir så optimal den kan bli med det du har.

Fram kör jag med 2.55bar, tycker det fungerar bra till mitt Michelin pilot power 120/70-17.

Tror du tänker på fel hoj :rolleyes: den hojen jag pratar om nu är en Honda CBR600RR 03a :tungan

Har en Honda CBR1000RR 2004a som står i delar för genomgång, uppgradering, tackar så mycket för tipsen med fjädringsinställningarna, ska byta ut bak/fram, sen kanske det uppgraderas på nytt med annan bakdämpare & kitt till framgafflarna.

Fälgarna i dagsläget sitter det Metzeler sportec M3 Fram 120/70 ZR17 bak 190/50 ZR17.

Kanske skaffar mig 1 uppsättning extra fälgar med slicks så kan jag ha dom när jag kör bana, aldrig testat slicks så det blir spännande.

Får ta med mig båda hojarna till bana så får jag förfina inställningarna, bara få ihop den som står i delar för stunden & fixa ordning några få komponenter på 600an som koppling & lager, men ska få ordning på allt nu under vintern.

Men 600an får brukas ett tag till, tills jag fått ordning på bilen, blåst toppackning, kan vara kalt & halt att köra hela vintern med hojen :D
 

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
Jag väger samma å kör gsxr 750 mappad å grejjad mer pulver än din 600, komåhjälpmigattdö inställningar på dämpare och med ett utslitet bridgestone original däck från 2010 spinner det inte ens loss i 150 på 2an.. Syns inte detta 210kmh släpp i nån av dina filmer? :fyllisar
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Okaj.

På 600:an så är framfjädern lite för mjuk, och bakfjädern för hård.
Jag skulle börja med att ställa in hänget på cykeln och sänka däcktrycket.

Att ha rätt häng gör stor skillnad :tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det låter ändå sjukt!

För två år sen märkte jag att backhjulet spann lite väl mycket i stan, efter noggrann koll på hojen visade det sig att oljepluggen inte var 100% tät och det bildades en droppe där ibland. speciellt när hojen blev varm. Dessa droppar träffade bakdäcket ibland och det var det som gjorde så jag fick så dåligt grepp ibland.
Bara en tanke så du kollar igenom det.

Polarn var lite väl slarvig med kejde smörjningen och halva sidan av hans däck hade alltid en oljehinna på sig efter hans jävla smörjningar.
 

Kneedrag

Guest
Har du kollat alla lager på hojen?

Styrlager, svinglager,bakhjulslager,lager i som sitter ihop med fjädringen bak.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag väger samma å kör gsxr 750 mappad å grejjad mer pulver än din 600, komåhjälpmigattdö inställningar på dämpare och med ett utslitet bridgestone original däck från 2010 spinner det inte ens loss i 150 på 2an.. Syns inte detta 210kmh släpp i nån av dina filmer? :fyllisar

Vad lämnar din för effekt ? om du har bänkpapper, min vet jag inte vad den lämnar, men ska bänka den :)

Har ej någon film med detta släpp för brukar inte vara ute & köra hälst med minsta droppe på vägen, det är ju livsfarligt, kan kan dö direkt.

Stillastående burn 1-6an & rullande burn 1-3, va lite mörkt ute så bilden blev inget bra.
http://www.youtube.com/watch?v=r_HDOE9grFU

Okaj.

På 600:an så är framfjädern lite för mjuk, och bakfjädern för hård.
Jag skulle börja med att ställa in hänget på cykeln och sänka däcktrycket.

Att ha rätt häng gör stor skillnad :tummenupp

Får fundera vad jag ska göra med framgaffel & bakdämparen så jag får ordning på grejorna :)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Inte kopplingen som är sliten som gör att den går upp i varv?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det låter ändå sjukt!

För två år sen märkte jag att backhjulet spann lite väl mycket i stan, efter noggrann koll på hojen visade det sig att oljepluggen inte var 100% tät och det bildades en droppe där ibland. speciellt när hojen blev varm. Dessa droppar träffade bakdäcket ibland och det var det som gjorde så jag fick så dåligt grepp ibland.
Bara en tanke så du kollar igenom det.

Polarn var lite väl slarvig med kejde smörjningen och halva sidan av hans däck hade alltid en oljehinna på sig efter hans jävla smörjningar.

De va ett jävligt bra tips faktiskt, min oljeplugg sitter fast, men kör med gamla kopparbrickan som är väldigt manglad, måste verkligen bytta den till nästa år, men tror inte min läcker något för kör jag 300mil, häller ut oljan så får jag ur lika mycket som jag hälde i, låter sjukt men förstår inte att motorn är så frisk, borde dra något tycker man.

De där med kedjesmörjning blev samma sak för mig, va som att åka kana på hal is, fatta inget först, men sen kom jag på mig, aha dummer, bara åka hem & torka upp sörjan, tvätta halva sidan & sen va det kanon :)

Har du kollat alla lager på hojen?

Styrlager, svinglager,bakhjulslager,lager i som sitter ihop med fjädringen bak.

Styrlager bytte jag i mars från kullager till rullager, Sving lagret finns det inget glapp, bakhjulslager vänster på fälgen börjar ta slut ska byttas, men har inte börjat glappa en, märkte detta när jag bytte däck.

Allt som har med lager mellan sving, hjullager fram/bak & fjäderkomponenter är smörjda med SKA fett, framgaffeln bytte jag olja i.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inte kopplingen som är sliten som gör att den går upp i varv?
Låter mera troligt.

Min kompis som hyr in sig i mitt garage har en 600rr och det finns ingen chans att den skulle spinna i de hastigheterna.
Den spinner inte ens på ettan om man verkligen inte försöker då den är så högt drevad.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Inte kopplingen som är sliten som gör att den går upp i varv?

Varför går den inte upp i varv när det är torrt men kallt/varmt ute, kvittar växel den bara ångar på utan en tendens till kopplings slir

Låter mera troligt.

Min kompis som hyr in sig i mitt garage har en 600rr och det finns ingen chans att den skulle spinna i de hastigheterna.
Den spinner inte ens på ettan om man verkligen inte försöker då den är så högt drevad.

Lamellerna uppmäta som senast i mars sen nu för 1 mån sen, dom är fortfarande över tolerans nivån vad boken anger, har nya lameller liggandes men dom är under toleransen så jag ville inte montera i dom, 20% hårdare kopplingsfjädrar monterades i mars också.

1:an 122km/h
2:an 170km/h
3:an 202km/h
4:an 232km/h

Kolla in filmen & avgör själv, ursäkta att det är så mörkt ute.
http://www.youtube.com/watch?v=r_HDOE9grFU
 
Last edited:

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
Vad lämnar din för effekt ? om du har bänkpapper, min vet jag inte vad den lämnar, men ska bänka den :)


141.8 på bakhjulet visar pappret men det är en jävla glädjemätare skulle jag tro, 129 hade den med grundmap.. Gjorde det för bra a/f värde efter avgasbyte, mer hk är ju bara bonus!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top