Hojen slutar driva men går på tomgång - KTM 950sm - LÖST

Stoffemannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2022
Hoj
2011, KTM 950 sm
Tjena,
Har en KTM 950sm, 2011 som beter sig illa.
Helt plötsligt, under färd, slutar den driva och låter som den ska dö. Drar man då in kopplingen så går den som vanligt på tomgång. Det går även att varva den hur mycket man vill, men släpper man på kopplingen igen (i växel) så driver den inte och håller på att dö. Detta har resulterat i ett par riktigt jobbiga kurvor och ett antal stopp vid vägkanten.
Låter man den stå lite på tomgång 2-3 minuter, så går den att köra en bit till. Jag blir inte klok på vad det kan bero på då den gör samma sak oavsett om den är kall eller varm, dock mest då den är varmkörd.
Om det är skit i förgasarna så bör den väl gå dåligt hela tiden och om det är tändstiften så bör den väl feltända lite då och då också. Just att den går som om inget har hänt sålänge man inte släpper den i växel gör mig riktigt konfunderad.

Någon som har varit med om liknande eller har något bra tips på vad jag kan göra?

Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle tippa på att de är glapp någonstans mellan trådarna/kontakterna som är en säkerhets grej med att man har sidåstödet ute å läger i växeln å sen när man släpper kopplingen så dör den... Kolla kontakterna till stödet, kopplings handtaget å kontakten för friläget..

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Testa att öppna tanklocket. Lufthålet in till tanken kan vara tätt. Jag rensade ur luftningsröret med en tunn ståltråd.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du soppapump? Har den lagt av kan du få liknande problem, och då blir det oftast värre ju mindre soppa du har i tanken. Även igensatta filter, eller slangar som ligger i kläm/veck kan ge samma problem.

Stoffemannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2022
Hoj
2011, KTM 950 sm
Jag skulle tippa på att de är glapp någonstans mellan trådarna/kontakterna som är en säkerhets grej med att man har sidåstödet ute å läger i växeln å sen när man släpper kopplingen så dör den... Kolla kontakterna till stödet, kopplings handtaget å kontakten för friläget..
Ja, det var också en tanke jag hade.. har ryckt och kollat, får ta en vända till med det, tack!

Stoffemannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2022
Hoj
2011, KTM 950 sm
Har du soppapump? Har den lagt av kan du få liknande problem, och då blir det oftast värre ju mindre soppa du har i tanken. Även igensatta filter, eller slangar som ligger i kläm/veck kan ge samma problem.
Jo, jag tänkte att det kanske hade med det att göra, men det är samma trams med en full balja kallt bränsle. Ska dubbelkolla filter och slangar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo, jag tänkte att det kanske hade med det att göra, men det är samma trams med en full balja kallt bränsle. Ska dubbelkolla filter och slangar!
I vissa fall, beroende på designen, så blir det inget (tillräckligt) självfall till förgasarna, oavsett hur mycket soppa du har, så har pumpen pensionerat sig så är felet konstant.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Thunderacen soppa pump gav ju upp o det var inga bekymmer upp till 120 km sedan märktes att soppan inte räckte till vid omkörning. 80-90 då gick det AXA bra till nivån i flotörhusen sjönk.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Soppapumpen är ett känt problem på lc8 med förgasare (950), eller rättare sagt brytarna som ger pumpen ström. De kan gå att rengöra och funka ett tag men förr eller senare bäckar de ihop igen. Det bästa är att bygga om till brytarlöst eller byta till annan typ av pump.

Jag har haft en super enduro med samma system och byggde om den till Dr Beans brytarlösa styrning vilket funkade bra. Men det kräver lite skruva och lödning. Här finns mer info:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
TS hoj dör när sidostöd är nere och växel är i, oavsett om kopplingen är indragen eller ej. Vi kan antagligen utesluta fel på stöd, koppling och friläge.

Soppapumpen låter mer troligt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
TS hoj dör när sidostöd är nere och växel är i, oavsett om kopplingen är indragen eller ej. Vi kan antagligen utesluta fel på stöd, koppling och friläge.

Soppapumpen låter mer troligt.

Mjae jag skulle inte utesluta sidostödsbrytare och brytare vid kopplingshandtag. Hojen beter sig som om stödet vore delvist nere med växel i därav misstanken. Jag höll på bli tokig på en XT 600 som hade liknade fel och de va klater med stödbrytare. Stödets brytare tycks funka i nerfällt läge men de gäller att de funkar i uppfällt läge.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Mjae jag skulle inte utesluta sidostödsbrytare och brytare vid kopplingshandtag. Hojen beter sig som om stödet vore delvist nere med växel i därav misstanken. Jag höll på bli tokig på en XT 600 som hade liknade fel och de va klater med stödbrytare. Stödets brytare tycks funka i nerfällt läge men de gäller att de funkar i uppfällt läge.
Jag skrev att man antagligen kan utesluta det. Högst sannolikt beror det inte på stödbrytaren men det är inte omöjligt. Det som talar mot är att hojen aldrig dör helt samt att den blir bra ett tag om den får stå på tomgång i 2-3 minuter. Bättre att börja felsöka troliga felkällor än otroliga.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan man inte bara koppla ifrån sidostöds brytaren. O test köra. Kan man helt utesluta den, om den fortsätter o bete sig konstigt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ursäkta en petimeter här men 2011 fanns ingen 950, den sista modellen var väl 2008 om jag inte missminner mig? 990 med insprutning kom 2008-2009 och är detta en 2011 så är det 990 med sprut. Sen kan ju såklart alla fel som är uppräknade här härledas till sprutet också men det finns ett antal felkällor till. Jag fick ett liknade fel på min 300 TPI för ett par år sen och då var det ett litet microfilter som sitter i slangkontakten mellan tanken och hojen. En liten tång och ut med filtret, sen in med ett nytt. Tog 25 sekunder och filtret kostar några kronor. Hojen gick perfekt sen :)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Reagerade också på årsmodellen men jag har sett flera sent inreggade 950 med konstiga årsmodeller så jag tänkte att ts vet vad han har för maskin.

Men så klart, stämmer årsmodellen är det en 990 med sprut och annan typ av felsökning...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Niklasinorrs inlägg påminde mig om ett liknande fenomen som jag upplevt på en Renault 18. Hade man gaspedalen mot golvet i ett par mil började den storkna, men den gick på tomgång. Körde man med 90% gas kunde man köra hur långt som helst. Det var smuts i tanken på den.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kan man inte bara koppla ifrån sidostöds brytaren. O test köra. Kan man helt utesluta den, om den fortsätter o bete sig konstigt.

De är lite lurigt/svårt att tjuvkoppla bort brytarna vid stöd och kopplingshandtag för de jobbar ilag på någ underligt sätt. Jag trodde det va enkelt att bara sluta eller dra isär en kabel för stödet eller handtaget men så enkelt är de inte. På den Xt600a jag fipplade med detta fick jag köpa nya brytare innan de funkade.
Men iom att den blir bättre om den får stå ett tag lutar de mot sopparelaterat fel eller elfel.
Vakum i tank lät som första åtgärden man testar = öppna tanklocket o kör.
Andra felsökning kan va att köra med extern tank som är placerad ovanför förgasarhöjd med självrinning. Petflaska funkar bra men glöm inte avluftningshål i flaskan !
Om den inte går med självrinning så skulle jag rengjort förgasarna noga.

Stoffemannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2022
Hoj
2011, KTM 950 sm
Ursäkta en petimeter här men 2011 fanns ingen 950, den sista modellen var väl 2008 om jag inte missminner mig? 990 med insprutning kom 2008-2009 och är detta en 2011 så är det 990 med sprut. Sen kan ju såklart alla fel som är uppräknade här härledas till sprutet också men det finns ett antal felkällor till. Jag fick ett liknade fel på min 300 TPI för ett par år sen och då var det ett litet microfilter som sitter i slangkontakten mellan tanken och hojen. En liten tång och ut med filtret, sen in med ett nytt. Tog 25 sekunder och filtret kostar några kronor. Hojen gick perfekt sen :)
Jo, du har säkert rätt i sak. Men det är en 950 och det står 2011 i regbeviset. Möjligt att det är en äldre modell, men att den är inregistrerad senare.

Stoffemannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2022
Hoj
2011, KTM 950 sm
Startade upp den idag, den dog direkt jag släppte ut kopplingen i ettans växel, sparkade till stödet med hälen och då kunde jag köra iväg. Tar helgen till att ta loss kablar och rengöra alla ytor och tillse att fjädern i stödet håller hårt. Börjar med det innan jag hoppar på att byta soppapumpen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA