Hojen som fungerar till allt - finns den?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Multistradan har jag bara sett på bild men den ser helt fel ut för mig, möjligtvis att man kan köra på en bra grusväg men att man skulle ta ut den på en kostig känns främmande. Jag placerar den i samma klass som Yamaha TDM och Suzuki V-Strom ungefär, upprätt körställning och brett styre men allt under är gathoj.

Multistradan är säkert en kanonhoj, men som Neutral säger så lirar den i "gatligan" för multihojar. Triumph Tiger (den större, är det 955?) är också lite multi, men mycket åt gathållet (till skillnad från sin föregångar som var rätt cool)

För mycket plast och puts på de där hojarna för att jag skulle känna mig komfortabel utanför asfalten...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Multistradan har jag bara sett på bild men den ser helt fel ut för mig, möjligtvis att man kan köra på en bra grusväg men att man skulle ta ut den på en kostig känns främmande. Jag placerar den i samma klass som Yamaha TDM och Suzuki V-Strom ungefär, upprätt körställning och brett styre men allt under är gathoj.

Vilken BMW menar du?

Tänker på de BMW modeller som redan tagits upp i tråden. BMW F800GS och 1200 GS som Starstriker har.

Jag läste engelska BIKE eller om det var VISOR DOWN för X månader sedan. De tog ut en Multistrada och en 1200GS och testade dem på olika underlag. Det var väl bara i verklig terräng och riktigt dåliga grusvägar som BMWn var bättre. Totalt sett var de mäkta imponerad över Multistradan. Det var en S modell där man kan ställa dämparna i olika lägen. Har även för mig att gasresponsen ändras mellan lägena men det låter jag vara osagt.

Med ovan nämnt hade jag antagligen köpt en BMW ändå. Det finns nog skäl varför många äventyrslystna personer väljer dem.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer med ett par tidigare röster, Tiger 800 eller 800 XC. Kul, funkar till allt (enligt testarna), bra med effekt, inte så stor och tung som 1200-gänget. Skönt att slippa köra runt med 250 kg när det blir lite slirigt. 200 kg räcker gott...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag är förvisso jävig, men en hoj som jag tycker klarar det mesta är DR800.
Den är lite väl tung för seriös cross och enduro, men hojen i sej klarar det.
Sadeln är lite väl hård för långtouring, men hojen i sej klarar lätt att ligga på marschfart i 150 dagarna i ända.
Den har lite klena bromsar för bansmiskande, men det går att leva med.

Kort sagt är det inte direkt hojen som begränsar användningsområdet utan föraren.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tror F800GS är en bra hoj för det. Inte jättetung, bra motor och chassi och kaxigt utseende :)
Skulle själv vilja ha en sån faktiskt.
Annars Yamaha XT660, dock inte så mycket effekt, men typ oförstörbar :p

Själv ska jag sätta hasplåt på min Honda 125:a, får räcka för mig ;)
 

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
Ja tror du är ute efter ganska samma som mej å själv lus läser ja allt om 990 smt som till 99% blir mitt Nyköp till våren! Kul bus hoj som går att pendla med,sen bara hänga på väskorna å upp med madammen å ut på semestern!!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är väl dock den gamla versionen av både Multistrada och Triumph Tiger i det testet? Dvs, med de nyare hojarna hade resultatet säkert kunnat se annorlunda ut.

Ja, och BMW är inte med där heller, så testet hade definitivt sett annorlunda ut.

Skämt åsido. Det kommer alltid nya hojar. Det finns gott om bra allround-hojar, både gamla och nya. Man skall inte stirra sig blind på tester utan istället välja en som man känner för, en där man sitter bra, som ser bra ut. Det måste klicka helt enkelt.

Sen är totalekonomin ganska intressant också. Personligen lägger jag hellre pengar på soppa än på service och dyra försäkringar.
 

BadAzz

Kopplingen är det den till höger eller?
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati 1198R Corse
Hmmm när jag köpte min hoj så sade de att den fungerar till allt. Men efter denna tråd så har jag förstått att de ljög....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmmm när jag köpte min hoj så sade de att den fungerar till allt. Men efter denna tråd så har jag förstått att de ljög....

Äh. Du kan säkert köra grus med den där också.
Stå upp, avslappnade armar, knip med knäna mot tanken, tårna skall peka inåt. Bak med rumpan. Full gas.

No problemas :yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, jag vill inte ha en renodlad grus/skogsmaskin, jag har redan en riktig endurohoj och det är lite därför jag inte skulle få för mig att åka i terrängen med en hoj som väger över dubbelt så mycket. Jag är ute efter en resehoj som jag både kan åka Autobahn och alppass med. Jag inser att den inte är optimal för någondera men jag tror den är rätt mycket mittemellan och det är det jag vill ha.
Kul tråd, sånt här gillar jag!
Att få en hoj att funka till mycket är ju ändå så de flesta har det i verkligheten.
Iofs kanske en del har en cross och en semesterhoj eler banhoj och en offroad att avreagera sig på, men de flesta har nog bara en hoj. TS verkar ju ha en enduro redan så jag skulle nog gissa på ngn av Trajas 800:r.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Frågan kvarstår och dikussionen är för mig ruskigt intressant.

Vad sägs om en XT660 R/X, är det en ultimat "jag-fixar-allt-hoj", eller är den för klen?
Motormässigt bör den ju vara i en egen liga och nästan klassas som bombsäker?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Frågan kvarstår och dikussionen är för mig ruskigt intressant.

Vad sägs om en XT660 R/X, är det en ultimat "jag-fixar-allt-hoj", eller är den för klen?
Motormässigt bör den ju vara i en egen liga och nästan klassas som bombsäker?

Jag kör XT660R som jag pendlar på i veckorna och kör grus med på helgerna. Är mycket nöjd med den. Ska man skjutsa är det dock mindre roligt. För klen motor, helt enkelt. Fast bortsett från det så är passargerarkomforten nog anständig...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top