Hojen startar inte! Förgasarfel?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2089472 En ny dag i garaget! Än så länge har jag bara hunnit spruta en massa 5-56 på alla sockerbitar och kopplingar. Jag hade hoppats på att slippa ta isär cylindern pga alla packningar men jag kanske inte har så mycket val. Är det ingen som tror att nåt elektriskt har blivit skadat av vattnet som gör att den inte startar? På bilar och mc med fler än en cylinder så kan ju kondensatorn krångla vilket gör att den går dåligt på låga varv och har svårt att starta, vilket låter som mitt problem. Men jag har ju ingen sån på min hoj :huvet
Kan det inte finnas nåt på hojen som kan bete sig på samma sätt? :va
En till fråga, vad är det för silvrig cylindrisk dosa som sitter under motorblocket, en bit under kylaren? (Kolla på den fina bilden) Den låter ganska rejält när jag försöker starta...
// Mayer

där sitter tutan

skulle nog föredra just elektronik rengörnings spray i stället för 5-56
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Mr Helmut skrev:
2089490 där sitter tutan

skulle nog föredra just elektronik rengörnings spray i stället för 5-56
Haha det var inte tutan jag menade...och tutan är rund, inte cylindrisk...men jag kom på att det måste vara startmotorn såklart... :dummer

Jo det kan hända att om man går in i en mc-affär så skulle de rekommendera elektronikrengöringsspray men jag tror ärligt talat att det går lika bra med 5-56.
Inga förslag på något elekriskt i hojen som kan ha tagit skada av lite vatten istället? Som gör att den inte startar? :confused:
// Mayer
 
Last edited:

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Nu blir jag galen! :mad: Vad skall jag göra? Jag tvekar på att det är något som är fel i cylindern, kolvringar, kolv eller liknande. Eftersom att den borde ha gått sämre när den väl gick. Den borde ju bara få sämre kompression av skadade kolvringar, kolv, packningar osv. Den borde dessutom ge en tendens att starta även om kompressionen har blivit sämre. Om jag håller ett finger i tändstiftshålet så känner jag ju att det åtminstånde är tillräckligt bra komp för att den skall tända till snabbt iaf. Det ända som jag kan tro är fel vid cylindern är ifall avgasporten inte öppnas...men är det nåt vanligt? Och dessutom så borde väl kolven inte gå runt som vanligt om avgasporten är konstant stängd, eftersom att avgaserna inte kan tryckas ut?
Snälla hjälp! Ideer någon? :confused:
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2089599 Nu blir jag galen! :mad: Vad skall jag göra? Jag tvekar på att det är något som är fel i cylindern, kolvringar, kolv eller liknande. Eftersom att den borde ha gått sämre när den väl gick. Den borde ju bara få sämre kompression av skadade kolvringar, kolv, packningar osv. Den borde dessutom ge en tendens att starta även om kompressionen har blivit sämre. Om jag håller ett finger i tändstiftshålet så känner jag ju att det åtminstånde är tillräckligt bra komp för att den skall tända till snabbt iaf. Det ända som jag kan tro är fel vid cylindern är ifall avgasporten inte öppnas...men är det nåt vanligt? Och dessutom så borde väl kolven inte gå runt som vanligt om avgasporten är konstant stängd, eftersom att avgaserna inte kan tryckas ut?
Snälla hjälp! Ideer någon? :confused:

känna om du har komp med fingret säger inget. jag köpte en komp mätare på biltema.

kan också säga att har en cirkel ett djup så bildar den formen av en cylindrisk figur så rätta mig inte gällande tutan :hihi

Instruktions boken kanske har tips på vad du kan göra, har du testat med k-sprit ännu?

Du har kanske dåligt batteri? hur många volt står det att du har? kollat så jordpukten på vänster sida av motorn inte är skadad?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Mr Helmut skrev:
2091669 känna om du har komp med fingret säger inget. jag köpte en komp mätare på biltema.

kan också säga att har en cirkel ett djup så bildar den formen av en cylindrisk figur så rätta mig inte gällande tutan :hihi

Instruktions boken kanske har tips på vad du kan göra, har du testat med k-sprit ännu?

Du har kanske dåligt batteri? hur många volt står det att du har? kollat så jordpukten på vänster sida av motorn inte är skadad?
Okej, hur använder man komp mätaren? Skruvar i tändstiftsgängorna? och hur mycket kostar en sån?:confused:

Hehe , okej my bad. Men det är en grymt stor skillnad på djupet på tutan och startmotorn. :tungan

Instruktionsboken är på tyska...jag är inte jättebra på det. K-sprit har jag inte testat ännu men jag har tömt flottören tre gånger nu så det borde verkligen inte vara något vatten kvar. dessutom påstår många att det är fullständigt onödigt med k-sprit eftersom att den bara blandar runt vattnet i bensinen och ger samma effekt som att du skulle skaka lite på tanken. Men om du insisterar så får jag väl testa...

Batteriet är nytt för i år, och jag har laddat det flera gånger under de senaste dagarna. Jag har inte mätt men jag har även kört med startkablar från morsans bil och inte ens med den krämen så startade den. Hur kollar jag så att jordpunkten inte är skadad? Syns det tydligt? Och hade man verkligen fått en gnista och hade all annan elektronik funkat om den var skadad? :va

Tack så grymt mycket för hjälpen! :tummenupp Mer förslag någon?
Jag är verkligen sämst på elektroniken i hojar så all hjälp med det uppskattas verkligen :Bugar
// Mayer
 
Last edited:

Sluggaboy

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2005
Ort
torup
Hoj
ktm lc4 05
helt övertygad om att de är jordningsfel.. du har inte råkat slå på motordödaren för de gjorde jag en gång leta fel hela efter middan :p iaf kolla så att jordningskablarna sitter fast å byt säkringarna :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2091762 Okej, hur använder man komp mätaren? Skruvar i tändstiftsgängorna? och hur mycket kostar en sån?:confused:

Hehe , okej my bad. Men det är en grymt stor skillnad på djupet på tutan och startmotorn. :tungan

Instruktionsboken är på tyska...jag är inte jättebra på det. K-sprit har jag inte testat ännu men jag har tömt flottören tre gånger nu så det borde verkligen inte vara något vatten kvar. dessutom påstår många att det är fullständigt onödigt med k-sprit eftersom att den bara blandar runt vattnet i bensinen och ger samma effekt som att du skulle skaka lite på tanken. Men om du insisterar så får jag väl testa...

Batteriet är nytt för i år, och jag har laddat det flera gånger under de senaste dagarna. Jag har inte mätt men jag har även kört med startkablar från morsans bil och inte ens med den krämen så startade den. Hur kollar jag så att jordpunkten inte är skadad? Syns det tydligt? Och hade man verkligen fått en gnista och hade all annan elektronik funkat om den var skadad? :va

Tack så grymt mycket för hjälpen! :tummenupp Mer förslag någon?
Jag är verkligen sämst på elektroniken i hojar så all hjälp med det uppskattas verkligen :Bugar
// Mayer

ska man ge dig tips får du lyssna. K-spriten drar inte bara runt vattnet i tanken. ska förklara hur de kan vara:

Du har vatten i flotörkoppen och då sätter sig en vatten droppe som en propp i din förgasare vilket gör att den kan få soppa i bland. Du tömmer förgasaren på bensin och är glad. Nu kanske du har vatten i tanken och därför får du ned skiten igen (vatten) k-spriten gör så vattnet kan följa med och inte fucka förgasaren.

Många cyklar får mycket kondens nu när dom stått hela vintern även fast att du bytt bensinen så kan du ha fukt i slangarna, jo jag vet det är lång sökt men de är så enkelt att slå i en skvätt k-sprit så de är helt klart värt försöket.

Komp mätaren kostar typ 100kr och den skruvar du i i stället för tändstiftet.

Men vad man kan göra för att få mer humm om du har komp är att helt enkelt lägga i 1an och känna efter själv hur svårt det är att dra runt då motorn är i "OFF" läge alltså.

som han som hann tidigare skruva i sär handtaget där dödaren sitter och mät och kolla så ingen kabel fuckat sig och kolla även jord punkten som jag skrev tidigare (den sitter på vänster sida av motorn vid oljepumpen typ)
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
detta är bara en vild gissnig men men, har du kållar om nån packbox har fuckat sig, hände på min gamla moppe, vevhus packboxen hadde sprukit, fy fan va vi krångla..

gissning nr2 testa att fetta i startgas å se om den går igång då, om inte så är det ju nåt med tääingen ådet suger jag på så nu ska ja hålla käften..

Lycka Till :pannkyss
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Kronen skrev:
2091998 asså.. det kan ju vara CDI box fel också kanske.. :va
Okej, men borde all annan elektronik funka då? :va
Kan jag byta till den gamla cdi boxen bara för att testa eller blir det problem då eftersom att avgasporten är bytt och den nya styrs väl av cdi:n?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Mr Helmut skrev:
2092079 ska man ge dig tips får du lyssna. K-spriten drar inte bara runt vattnet i tanken. ska förklara hur de kan vara:

Du har vatten i flotörkoppen och då sätter sig en vatten droppe som en propp i din förgasare vilket gör att den kan få soppa i bland. Du tömmer förgasaren på bensin och är glad. Nu kanske du har vatten i tanken och därför får du ned skiten igen (vatten) k-spriten gör så vattnet kan följa med och inte fucka förgasaren.

Många cyklar får mycket kondens nu när dom stått hela vintern även fast att du bytt bensinen så kan du ha fukt i slangarna, jo jag vet det är lång sökt men de är så enkelt att slå i en skvätt k-sprit så de är helt klart värt försöket.

Komp mätaren kostar typ 100kr och den skruvar du i i stället för tändstiftet.

Men vad man kan göra för att få mer humm om du har komp är att helt enkelt lägga i 1an och känna efter själv hur svårt det är att dra runt då motorn är i "OFF" läge alltså.

som han som hann tidigare skruva i sär handtaget där dödaren sitter och mät och kolla så ingen kabel fuckat sig och kolla även jord punkten som jag skrev tidigare (den sitter på vänster sida av motorn vid oljepumpen typ)
Okej det jag menade var att det eventuella vattnet som har funnits i tanken borde ha runnit ut eftersom att jag har tömt flottören tre gånger, och tändstiftet blir ju blött och det är bensin vid insugen så den får ju bensin. Men visst jag skall testa! :pannkyss

När det gäller komp mätaren så kanske jag tar och köper en sådan annars så skall jag lämna in hojen som den är hos en verkstad här i gbg så får de felsöka i alla fall elen och testa...När jag lägger i 1:an och drar runt så känns det som det brukar göra, ganska så rejält trögt.
Jag kollade jordningen idag men den går ju direkt till säkringarna. Om man skall kolla att inte säkringarna har gått "drar" man väl bara upp dem? De sitter nämligen stenhårt...Och hur ser man lättast att de har gått?

Får väl ta och skruva isär handtaget så fort som möjligt...fan att skolan börjar som vanligt imorrn! Får se om jag hinner med det imorgon em.
Tack för tipsen!
// Mayer

Mr EmCom skrev:
2092615 detta är bara en vild gissnig men men, har du kållar om nån packbox har fuckat sig, hände på min gamla moppe, vevhus packboxen hadde sprukit, fy fan va vi krångla..

gissning nr2 testa att fetta i startgas å se om den går igång då, om inte så är det ju nåt med tääingen ådet suger jag på så nu ska ja hålla käften..

Lycka Till :pannkyss
Nej jag har inte kollat om det möjligtvis kan vara någon packbox men jag får för mig att det skall vara något enklare fel. Startgas har jag redan prövat...hjälpte inte :(
//Mayer
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mayer skrev:
2092749 Okej det jag menade var att det eventuella vattnet som har funnits i tanken borde ha runnit ut eftersom att jag har tömt flottören tre gånger, och tändstiftet blir ju blött och det är bensin vid insugen så den får ju bensin. Men visst jag skall testa! :pannkyss

När det gäller komp mätaren så kanske jag tar och köper en sådan annars så skall jag lämna in hojen som den är hos en verkstad här i gbg så får de felsöka i alla fall elen och testa...När jag lägger i 1:an och drar runt så känns det som det brukar göra, ganska så rejält trögt.
Jag kollade jordningen idag men den går ju direkt till säkringarna. Om man skall kolla att inte säkringarna har gått "drar" man väl bara upp dem? De sitter nämligen stenhårt...Och hur ser man lättast att de har gått?

Får väl ta och skruva isär handtaget så fort som möjligt...fan att skolan börjar som vanligt imorrn! Får se om jag hinner med det imorgon em.
Tack för tipsen!
// Mayer

Du kan ju börja utan verkstaden.

Känns bakhjulet som vanligt då du har 1an i kan du ju utesluta det typ.

Den går en kabel från -(minus) polen på batteriet till motorblocket. Blocket blir jordat och jag tror då det funkar på följande vis. Den ytre delen av tändstiftet kommer i kontakt med plocket genom gängorna. Den inre delen skickas +(plus) som mynnari elektroden (centrum av stiftet) då tänsstiftet ska tändas skickas + ut i elektroden och för att den ska kunna ske en gnista krävs att den ytre delen av stiftet är jordat(minus).

Så har en säkring gått eller har du kabelbrott så går den inte starta. Ta en tång och dra flatstiften(säkringen) rakt upp.

Dödaren skulle de ju också kunna vara. (då får du ingen +(plus) i inre delen av stiftet).

Men nu när jag har skrivit allt så kom jag ju på att du sagt att du har gnista så de borde ju verkligen inte ha med något av de å göra (så vida du inte har en blå gnista) Jag tror på kondens i bensinen!

Mayer skrev:
2092749

Nej jag har inte kollat om det möjligtvis kan vara någon packbox men jag får för mig att det skall vara något enklare fel. Startgas har jag redan prövat...hjälpte inte :(
//Mayer

funkar gnistan å den inte vill starta då du sprutat massor med startgas så är något vad det inte borde vara :3freak

sprutade in startgas i snabeln?

#kondens
# eller så har du ett blött stift?
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Mr Helmut skrev:
2092774 Du kan ju börja utan verkstaden.

Känns bakhjulet som vanligt då du har 1an i kan du ju utesluta det typ.

Den går en kabel från -(minus) polen på batteriet till motorblocket. Blocket blir jordat och jag tror då det funkar på följande vis. Den ytre delen av tändstiftet kommer i kontakt med plocket genom gängorna. Den inre delen skickas +(plus) som mynnari elektroden (centrum av stiftet) då tänsstiftet ska tändas skickas + ut i elektroden och för att den ska kunna ske en gnista krävs att den ytre delen av stiftet är jordat(minus).

Så har en säkring gått eller har du kabelbrott så går den inte starta. Ta en tång och dra flatstiften(säkringen) rakt upp.

Dödaren skulle de ju också kunna vara. (då får du ingen +(plus) i inre delen av stiftet).

Men nu när jag har skrivit allt så kom jag ju på att du sagt att du har gnista så de borde ju verkligen inte ha med något av de å göra (så vida du inte har en blå gnista) Jag tror på kondens i bensinen!



funkar gnistan å den inte vill starta då du sprutat massor med startgas så är något vad det inte borde vara :3freak

sprutade in startgas i snabeln?

Hehe, nej jag tycker att gnistan ser ut som vanligt...Vad gör dödarknappen exakt? Den gör väl att stiftet inte tänder? För isf funkar ju den också felfritt!
Startgasen testade jag att både spruta in i luftboxen och efter att det inte funkade så sprutade jag rakt in i förgasaren...Skall man göra på något annat sätt?
Jo det är klart att jag kan börja utan verkstaden men jag har ju fan slut på ideer nu! Av alla erfarna mc-gubbar jag känner så börjar alla dem också få slut på ideer.

Grejen är att det känns ju verkligen inte som om det är något slitagefel! Hojen gick ju precis som vanligt när den gick och så helt plötsligt startar den inte :huvet Därför känns det som om alla ideer om topplockspackningar, kolvringar, kolv osv kan uteslutas. Jag tror mer på nåt elfel eller nåt... :va
Tack igen!
// Mayer
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
byt stift, ja du kanske har gnista men spelar ingen roll. Byt stift,, billigt sätt att felsöka.

5-56 fungerar precis lika bra som de andra.

Kollat jordpunkterna?
 

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
har du testat lite olika 'taktiker' när du startar den, tex. att nästan hålla full gas , eller halvgas o liknande när du startar? kanske chokea lite grann osv...
Såg en kille med minimoto i båstad föra sommarn, stog och drog igång den utan o röra gasen alls. den puttrade precis igång litegrann sen dog den lika snabbt.. man vill bara dra åt gasen så den gick igång men han fattade ju inte det! så efter han gjort likadant 10-20ggr så gick vi fram o hjälpte han.

Samma med en kille som ville ha hjälp med moppen, gick inte alls igång, det var inget fel alls på den konstaterade jag. Höll inne elstarten o gasade, o gasade o till sist så blöddrade den igång och efter lite kraftiga varvningar så kändes det som vi "sotat" ur den och den gick fint igen.. den var alltså bara otroligt sur eller nått... :tungan
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Kronen skrev:
2093299 [se bara till att inte hålla på med startgas för mkt bara.. inte bra för kolven.
Nej jag har bara försökt nån gång eller två :tungan

DJM skrev:
2093326 byt stift, ja du kanske har gnista men spelar ingen roll. Byt stift,, billigt sätt att felsöka.

5-56 fungerar precis lika bra som de andra.

Kollat jordpunkterna?
Jo ja skall faktiskt byta stift innan ja lämnar in den, ifall att den har fått sig en smäll och minskat i avstånd...kanske mäter redan i morgon i alla fall!

mp_87 skrev:
2093328 har du testat lite olika 'taktiker' när du startar den, tex. att nästan hålla full gas , eller halvgas o liknande när du startar? kanske chokea lite grann osv...
Såg en kille med minimoto i båstad föra sommarn, stog och drog igång den utan o röra gasen alls. den puttrade precis igång litegrann sen dog den lika snabbt.. man vill bara dra åt gasen så den gick igång men han fattade ju inte det! så efter han gjort likadant 10-20ggr så gick vi fram o hjälpte han.

Samma med en kille som ville ha hjälp med moppen, gick inte alls igång, det var inget fel alls på den konstaterade jag. Höll inne elstarten o gasade, o gasade o till sist så blöddrade den igång och efter lite kraftiga varvningar så kändes det som vi "sotat" ur den och den gick fint igen.. den var alltså bara otroligt sur eller nått... :tungan
Jo du jag har testat tillräckligt. Grejen är den att verkligen inget händer, inte ens en tendens att starta. Inte ett blödder eller nåt... :huvet


Tack ändå!
// Mayer
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
:rofl Hojen startade idag! Någon som kan gissa hur? Inte? Okej då berättar jag väl då...är ni beredda...dumderidummmm :corn Tändstiftet!
Hehe, Det gamla stiftet hade väl fått vatten på sig, sedan under de flera gånger jag tog ut stiftet måste det ha stötts till och minskat i avstånd. Gnistan överlevde inte kompressionen :lol
Så med ett nytt stift idag så spann hon som en elefant!
Hoppas att ni som skrivit som mest (Mr helmut kanske :tungan ) inte blir sura för att jag tvekade att köpa ett nytt stift bara för att det gamla inte surade! :pannkyss Jag får helt enkelt se positivt på saken och tänka att jag lärde mig en massa om min hoj... :D
Så, Tack för alla tipsen! :Bugar
// Mayer
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Kronen skrev:
2095465 vrf är alla så rädda för att köpa nya tändstift? De kostar ju inte sjortan precis..
Nej men jag hade köpt ett för två veckor sedan...men jag erkänner, snålt av mig...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top