hojen startar inte varm!

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Startproblem när motorn är varm.

matte_mannen skrev:
låter ingen skillnad- låter precis som vanligt. :va det var ju illa och jag som trodde jag fått reda på felet :rolleyes:

En kompis hade mycket svårt att få igång sin cykel (fzr1000) när den var varm då hade han inget ventilspel, kolla det vettja. :va
 

jensa007

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
xxx
Hoj
xxx
hej

vet inte om du har något laddningsrelä på den hojen? men en polare hade en gsx 550, och den hade exakt samma symtom som du beskriver!!!! felet då var att laddningsregluatorn var trasig....kortsluts när den blir för varm och strömmen går itne fram ......genom reläet, man måste vänta tills den svalnat då går det hur lätt som helst igen....det är tydligen ett känt problem på lite äldre suzuki!!!!!

kolla det

jensa
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker det låter som den surar/flödar över. Pröva att starta den på halvgas(eller mer) när den är varm och se om det gör skillnad. Inget pumpande eller velande med gasen - bara ordentligt med gas och tryck på knappen.

Skulle det vara så att det funkar då så är det något som inte sitter som det ska i förknasarna. Någon flottör som hängt sig el dyl?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enklast att kolla om batteriet är torsk är med hjälp av en rullstart på tvåan i nedförsbacke. Uhm, har ni backar i Göteborg? :D
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för alla svar!
Tyvärr känner jag mig fortfarnade osäker på vad det kan vara....

Att hålla lite gas när man startar funkar bara är ibland. Funkade dock inte förra gången.

Kylningen kanske har betydelse:(?)
(taget från en suzuki grym suzuki sida)

"The 1986 and 1987 year's engines differ from the other models, they do not have the normal type of liquid-cooled engines. Instead they the use the SATCS (Suzuki Advanced Three-way Cooling System) that used water, oil and air to keep the engine from overheating"

Kan det vara nån typ av spärr som sätter in och gör så att motorn inte ´går att starta när den är varm? :dummer

Tänstiften kan det nog inte heller vara då dom gått ca 500 mil. länger ska dom väll hålla?

Funderar också på om bensinen kanske blir för varm när man stänger av motorn så att den förångas och därför går motorn inte igång?

Nån sa något om ett laddningsrelä... vet ej om det finns. Var sitter det i så fall och hur ser det ut?

/m
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
andersbrink skrev:
Enklast att kolla om batteriet är torsk är med hjälp av en rullstart på tvåan i nedförsbacke. Uhm, har ni backar i Göteborg? :D

Kan det vara torsk även om det inte verkar vara det? bra spänning för lampor blinkers startmotorn låter inge konstigt osv?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
matte_mannen skrev:
... startmotorn låter inge konstigt osv?
Just detta tyder på att batteriet är ok.

Kylningen. Har du tempmätare? Visar den normal temp?
Iofs kan ju en tempmätare visa fel men du märker ju om den kokar. Gör den inte det så borde motorns temp inte vara något fel. Däremot kan ju tempen i fuggarna spela ett spratt. Soppan i tanken bli knappast varm men hur är soppaslangarna dragna?

Nä, hur jag än vrider och vänder på det så låter det som soppafel i fuggarna, typ flöda som Chrille föreslog ovan eller nåt sånt.
De gånger du lyckas få igång den varm, vad händer då?
Ryker den initiellt svart ur röret där bak då?
Eller går den bara igång och går sen som den ska?

Tänk på att det gäller att hålla rejält med gas om man tror den har blivit sur. Det handlar ju om att släppa in mycket luft i puffran som tar med sig soppan ut.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Som Robban säger, om den flödar över på en burk eller två så kan den riva igång på riktigt mycket gas och då antagligen bluddra och svartryka en del innan den går som den ska.

Är det så så är det dax att få det fixat. Det är inte kul med fordon som behöver en kvarts petting ifråga om gaspådrag osv. Det slutar med i det närmast rituella beteenden för att få igång skiten och då blir man likt förbannat stående emellanåt.

Testa att köra en svän så den blir riktigt varm och parkera i toppen på en backe. Vänta en minut eller två och prova och starta precis som du brukar göra när den inte startar.
Förutsatt att du har bra snurr i starmotorn rulla igång hojen ner för backen. Bra fart och mycket gas. Drar den igång med bludder och misständningar samt luktar bensin så är det antagligen så att den går sur.

Tändder den inte ett piss trots att du snurrar sner för backen i godfart så hade jag funderat över tändning såsom stift el dyl, men det låter långsökt eftersom du haft av förknasarna.

VARNING. Tänk på att försöker du dra igång en hoj(eller bil) nerför en lång backe och den hinner snura en bit så är det god risk för att det kommer skjuta.... ORDENTLIGT. Var beredd på det och undvik kanske dylika experiment i villaområden :)
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hihi, påminner om när två av mina stift dött på min FZR.
Stod och malde på startmotorn och efter ett tag så small det utav bara helvete, det var kl 7 på morgonen utanför min port :)
Där gjorde man sig populär hos grannarna :)

//Anders.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
osanorlikt att det är tändningsfel eftersom hojen går bra när den är varm och inte stannar eller liknade, det tycks ju bara vara problem just när den ska starts varm.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Går den att rulla igång den (varm)? Ett fenomen kan uppstå om man tuggar för länge på startmotorn, då kan man bränna nån sladd eller vad fasen min mek sa, och då går den inte igång med startmotorn när den är varm.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Startmotorn har vi redan uteslutit. På sid 1.

Tror fortfarande på fuggefel. Typ flödar eller fel bestyckat/inställt eller nåt sånt.

matte_mannen:
Går den att kallstarta utan choke?
Om man väl fått igång den kall, går den då att köra direkt utan choke utan att den får hicka?
Om du svarar ja på minst en av dessa frågor så tyder det på att den är fett inställd eller något liknande.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Startmotorn har vi redan uteslutit. På sid 1.

Tror fortfarande på fuggefel. Typ flödar eller fel bestyckat/inställt eller nåt sånt.

matte_mannen:
Går den att kallstarta utan choke?
Om man väl fått igång den kall, går den då att köra direkt utan choke utan att den får hicka?
Om du svarar ja på minst en av dessa frågor så tyder det på att den är fett inställd eller något liknande.

Går ej att kallstarta utan choke. Gasar man direkt efter att man kört igång den på kallstart så dör den, tyder på att den inte går för fett antar jag. Väntar man ca 1 min och varmkör lite så är det bara att åka.

Om man väl får igång den när den är varm (väntat lite) så går den perfekt, ingen rök, inget bludder. Har aldrig varit med om att den smäller.

Nån sa nått om bensinslangen dragning. Utveckla?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Robban_C skrev:
Kylningen. Har du tempmätare? Visar den normal temp?
Iofs kan ju en tempmätare visa fel men du märker ju om den kokar. Gör den inte det så borde motorns temp inte vara något fel. Däremot kan ju tempen i fuggarna spela ett spratt. Soppan i tanken bli knappast varm men hur är soppaslangarna dragna?

Ingen tempmätare med gradantal, men mätare som på bilar dvs man kan se om den blir för varm och går in på det röda. Räcker att hojen ska gå en bit över halva för att problemet ska uppstå. Nej tempen i tanken är uteslutet. Det var fuggtempen jag tänkte på.
Menar du att dragningen av bensinslangen kan orsaka att soppan ner i fuggarna bilr för varm?
Tempmätaren mäter väll motortemp, inte fuggetemp?

/m
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Har du provat att starta den med tanklocket öppet?
Lite av ett longshot kanske men det är ju möjligt att tankventilationen är igensatt och att den behöver stå ett tag för att det ska rinna ner bensin i förgasarna när man stängt av motorn.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Micke_Lindstrom skrev:
Har du provat att starta den med tanklocket öppet?
Lite av ett longshot kanske men det är ju möjligt att tankventilationen är igensatt och att den behöver stå ett tag för att det ska rinna ner bensin i förgasarna när man stängt av motorn.

Hur menar du att det skulle skilja mellan varm och kall motor?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
matte_mannen skrev:
Hur menar du att det skulle skilja mellan varm och kall motor?

När motorn är kall så har den ju stått ett tag så då har bensinen hunnit rinna ner i förgasarna, och det som egentligen händer när du väntar på att motorna ska kallna lite är att bensinen rinner ner i förgasarna.
Det är som sagt ett longshot men det är ju enkelt att kolla.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
matte_mannen skrev:
Nån sa något om ett laddningsrelä... vet ej om det finns. Var sitter det i så fall och hur ser det ut?

/m

Sitter troligen under vä sidokåpa, en tändsticksask stor sak med kylflänsar.
Har till huvudsaklig uppgift att ge stöm till batteriet när det inte är fulladdat, och vise versa bryta tillförseln då batteriet är fullt med kräm.
Dessa är som sagt känsliga på gamla suzuki.
Du märker att det är kasst om det
1) Står öppet hela tiden, då kommer batteriet få för mycket laddning och batterievattnet sjunker fort.
Eller
2) Om det inte slår till trots låg spänning i batteriet så kommer spänningen i det samma succesivt sjunka tills batteriet är så urladdat att inget fungerar.

En motorelektrisk vekstad kan kolla detta åt dej på ett ögonblick, naturligtvis även hojverkstan.
Bor du i Gbg kolla med Akita på Hisingen
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Robban_C skrev:
Får den för mycket sås när den är varm? Brukar kunna ge varmstartproblem ibland. Kan avhjälpas genom att hålla lite gas när man ska starta varm.
Medans ja läste tråden här så kom jag till minnes att jag upplevt dom där symptomen själv då och då i somras.
Och som Robban sa: startar med lite gas. I alla fall min :hihi


Lord Melchet skrev:
Sitter troligen under vä sidokåpa, en tändsticksask stor sak med kylflänsar.
Har till huvudsaklig uppgift att ge stöm till batteriet när det inte är fulladdat, och vise versa bryta tillförseln då batteriet är fullt med kräm.
Ett tillägg där:
De sitter på höger sida av bakramen. Så slipper du leta :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kenta skrev:
Medans ja läste tråden här så kom jag till minnes att jag upplevt dom där symptomen själv då och då i somras.
Och som Robban sa: startar med lite gas. I alla fall min :hihi



Ett tillägg där:
De sitter på höger sida av bakramen. Så slipper du leta :)



Det där känner jag igen!
Dom tar inget betalt för att kolla om den funkar va?

Kenta: så du hade haft detta problemet ändå :hihi
Har du kollat din lilla box?

/m
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top