Hojen välte pga dålig asfalt?

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Hände mig också när jag hade mope förut, hände ett flertal gånger att stödet gick genom asfalten och ramla, och 9/10 gånger så var det varmt ute.., slutade med en lite träkloss som man släpade med sig runt och la under stödet..

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Blir det inte halt?

KillerB skrev:
Varför köpa? Själ använder jag locket till en barnmatsburk, funkar kanon. Om du inte har småbarn funkar även en tillplattad burk. Bara ett tips
Borde inte ett lock gora det halare under stodet? (undrar bara, forsoker inte vara smart...for de e jag inte :rolleyes:
Ha det bra
Nursey (raparanoid vart jag parkerar) :)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Nursey skrev:
Borde inte ett lock gora det halare under stodet? (undrar bara, forsoker inte vara smart...for de e jag inte :rolleyes:
Ha det bra

Halare???
Skulle hojen gå ner i split som Bambi då eller???
Min erfarenhet av burklock är att de funkar så länge som underlaget är bra men ger det vika under så går stödet rakt genom locket, direkt obra då man lika gärna kan vara utan locket.
En riktig plåtbit är det som fixar biffen!

Sporthojsstöd ÄR värdelösa.
Ofta så är det som tidigare nämnts en alldeles för lite anläggningsyta plus en del andra roliga effekter.
- stödet utformat så hojen står helt upprätt = hojen ser ut att välta vid minsta vindpust
- Stödet så kort att hojen lutar 45 grader och lägger hela vikten på stödet...
- R1 stöd = så klena så de inte pallar att man sitter på hojen med stödet nere (väldigt viktigt när man posar vid Donken)
- Aprilliastöd = överdesignade som med nöd och neppe klarar av att fylla sin funktion... (Factory -04) Stödet ser ut att vara ca 5 cm från däcken vilket ger ett otroligt förtroende....

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Min hoj lutar relativt mycket när man ställer den på stödet och denna asfaltsgrejen har hänt mig några ggr men hojen har aldrig vält :). det är som sagt dessa sporthojsstöd som är helt värdelösa!. går ju inte sätta ner hojen på varken gräs, grus eller cingel!. och asfalten sjunker igenom!. :mad: Så jag har också med mig en platta att sätta ner under stödet.
Förslagsvis tycker jag att du ska ställa hojen på samma ställe där den sjönk fast nån cm längre fram och se om den sjunker igen fast denna ggn under uppsikt. Av egen erfarenhet så går det väldigt snabbt.

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Vaddå hojen på stödet??? Snacka om att slösa på VRT*

* Valuable Riding Time

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
En annan har ju integrerat depåstöd...

(vissa kallar det centralstöd men det är det faktiskt inte! :rolleyes: )

Rigor Mortis

Posör och materialspelare
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Ducati 996
Nursey skrev:
Ha det bra

Ett burklock funkar alldeles utmärkt Min bandit är höjd både bakofram
så den lutar otäckt mycke ibland,har aldrig haft nåra problem
(detta får man väl äta upp,den sjunker väl genom betonggolvet
för fullt just nu) :D :D :D

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
KillerB skrev:
Varför köpa? Själ använder jag locket till en barnmatsburk, funkar kanon. Om du inte har småbarn funkar även en tillplattad burk. Bara ett tips

Ännu en bra idé...har visserligen inga barn men klart man kan ordna ett lock av något slag...kanske ett från en syltburk eller så. :tummenupp

Denna variant känns enklast att få till....sen är den oxå kanon att ha i kutsen och ta fram när man parkerar på tex. grus.

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
ingen än
NoPinky skrev:
Är du en sådan där som har svårt att skilja på "mitt och ditt"? :va

Glömde sätta ut hänvisning, tänkte bara på vad Noice sade om att "Det är säkert han som vält den, stjäl något av honom som kompensation typ flickvän + ipod."

Annars är jag en hederlig kille! :tummenupp

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Kan de dåliga stöden ligga bakom höjda försäkringar pga små vältskador där stödet är "den skyldige"? :confused:

För pallfrukt gäller: Gratis är gott - snott är godare. :tummenupp
När det gäller hojar är skillnaden på "mitt och ditt" viktigt. :4skrika Inte minst pga det faktum att vår hoj/våra hojar är det viktigaste av allt här i livet. För en del av oss.
En del sundare personer har partner, barn, hem och annat före ögonstenen.
Tyvärr är jag inte så klok... :3freak
/H

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
P@trik skrev:
Har varit nära att råka ut för samma sak ett par gånger men haft turen på min sida.
Köp eller tillverka en egen platta som du kan lägga under stödet.Praktiskt om man vill parkera på grus eller gräs oxå.

Dom här finns att köpa i dom flesta mcbutiker annars på touring.se för 48:-.

Verkar lite dyrt, jag andvänder ett lock till en gammal sylt burk. kostar 0:- och kostar lika mycket att glömma kvar på platsen.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Har nästan hänt mig flertalet gånger. Det gäller att se upp mer om man har en tung hoj som jag (Blackbird).

Jag har också ett integrerat depåstöd, men den har nästan ramlat åt höger trots detta vid nyare (=sämre) asfalt och vid hög utetemperatur.
Har man dessutom massa packning då gäller sidostöd med platta eller betonggolv. Tunnare planka eller plåt under centralstödet rekommenderas.

Har tänkt att svetsa på material på sidostödet så anliggningsytan blir större (där är glidarna bättre byggda). Har alltid en tjock aluplåt med mig. En mosad läskburk fungerar oftast och är ofta gratis.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Köp tidningen TWO (two wheels only) som bla säljs på Pressbyrån nu. Tidnigen kostar 75 spänn och kan ni gissa vad får man med på köpet?!

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
KillerB skrev:

:tummenupp. Använder locket från en syltburk..gör inget om man skulle glömma av det eller om ngt :kocko skulle få för sig att sno den..folk snor det mesta nu för tiden. :huvet

Last edited:
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...