Hojombyggnationer under vintern?

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Känner du att det är så kul så kan du får börja på min...

Arbetsorder:
Packboxar framdämpare.
Ventiljustering (2400mila service)
Ta reda på (& åtgärda missljud) Kamkedjesträckare?
Byta Olja, oljefilter samt luftfilter.
Byta bromsolja samt till stålomspunna slangar.
Ev lackera om fälgarna om det hinns med innan sommaren

Nä, skoja bara, men detta är det jag ska göra, någon som har nån idé om vart man kan lackera om fälgarna billigt i stan? och mer, nån cool färg som passar min hoj? Funderar på vit.....

Annars blev jag i övrigt klar med min Komvux, så nu behöver jag inte spendera fler kvällar hemma med nå jävla trista historiaböcker, vilket jag hoppas kommer resultera i fler besök uppe på klubben, både på månadsmötena samt diverse förberedande skruvningar på hojjen...

Vi ses när vi höres...

Last edited:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Advance4Stroke skrev:
Känner du att det är så kul så kan du får börja på min...

Arbetsorder:
Packboxar framdämpare.
Ventiljustering (2400mila service)
Ta reda på (& åtgärda missljud) Kamkedjesträckare?
Byta Olja, oljefilter samt luftfilter.
Byta bromsolja samt till stålomspunna slangar.
Ev lackera om fälgarna om det hinns med innan sommaren

Nä, skoja bara, men detta är det jag ska göra, någon som har nån idé om vart man kan lackera om fälgarna billigt i stan? och mer, nån cool färg som passar min hoj? Funderar på vit.....

Annars blev jag i övrigt klar med min Komvux, så nu behöver jag inte spendera fler kvällar hemma med nå jävla trista historiaböcker, vilket jag hoppas kommer resultera i fler besök uppe på klubben, både på månadsmötena samt diverse förberedande skruvningar på hojjen...

Vi ses när vi höres...

Trevligt, det började kännas ensamt nu när Galin och Tobbe for till Thailand. Vips så var mitt ständiga meksällskap borta...nog för att det springer en hel del folk där ändå men...

Ser att du har en del pyssel även du i vinter...se till att börja i tid för allt tar längre tid än man tänkt. Iofs så ockuperar jag nu din del av rutan också men jag ska nog vara klar ganska snart så då är det bara att rycka igång.

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Inget nybygge, men jag har iallafall kommit igång med service m.m

Det var roligare än jag trodde det skulle vara att leka sig sakta & säkert framåt i bettan, sen om jag får nån bukt på problemen är ju en annan sak :)

Får se hur kärran ser ut när våren kommer...

Bifogat

• Bild(19).jpg
    Bild(19).jpg
    28.5 KB · Visningar: 66

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Advance4Stroke skrev:
Inget nybygge, men jag har iallafall kommit igång med service m.m

Det var roligare än jag trodde det skulle vara att leka sig sakta & säkert framåt i bettan, sen om jag får nån bukt på problemen är ju en annan sak :)

Får se hur kärran ser ut när våren kommer...

Sedär, det var inte så tråkigt som du trodde :tummenupp

Då får du göra klart ventiljusteringen på lördag så ska jag försöka starta upp turbo-Rettan :banana

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
cbjorkman skrev:
Sedär, det var inte så tråkigt som du trodde :tummenupp

Då får du göra klart ventiljusteringen på lördag så ska jag försöka starta upp turbo-Rettan :banana

Nej nej...he blir ju ingen sport om du försöker starta den nu....spara premiär starten tills du ska ställa på i vår....på så sätt visar du alla att du litar på dina mekaniska kunskaper till 100% :D

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit skrev:
Nej nej...he blir ju ingen sport om du försöker starta den nu....spara premiär starten tills du ska ställa på i vår....på så sätt visar du alla att du litar på dina mekaniska kunskaper till 100% :D

Tyvärr litar jag på dom till bara 98,6% :gnissla

rsnisse

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
gsx600r -01
tjena alla ume åkare...är ny i stan,,...har en gsxr 600 -01 ut 02...nån som sett mig??...ja ha iaf gjort en masa saker redan i vinter...bytt oljor och filter, satt på en svart ruta, byggt om bakdelan, köppt en Vit ducatiframskärm som jag satt på idag(mycket fränt)...köpt nya däck(super corsa)...och så ha jag satt på ett yshimura Rs3 slipon=)...och så har jag förgyllt den med massa kolfiber-skyddsdekaler coh en till susuki klibba=) tagit bort backspeglarna. köpt nya styrändknoppar...och så¨funderar jag på at köpa mig ett K/N filter om ett tag....sen tror jag det får va någ för i vinterm eller??.....är mycket tacksam för typs på bra vinterförvaring tipps...eller är det bäst att varmköra den varje eller varanan vecka??

/// nils

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
rsnisse skrev:
tjena alla ume åkare...är ny i stan,,...har en gsxr 600 -01 ut 02...nån som sett mig??...ja ha iaf gjort en masa saker redan i vinter...bytt oljor och filter, satt på en svart ruta, byggt om bakdelan, köppt en Vit ducatiframskärm som jag satt på idag(mycket fränt)...köpt nya däck(super corsa)...och så ha jag satt på ett yshimura Rs3 slipon=)...och så har jag förgyllt den med massa kolfiber-skyddsdekaler coh en till susuki klibba=) tagit bort backspeglarna. köpt nya styrändknoppar...och så¨funderar jag på at köpa mig ett K/N filter om ett tag....sen tror jag det får va någ för i vinterm eller??.....är mycket tacksam för typs på bra vinterförvaring tipps...eller är det bäst att varmköra den varje eller varanan vecka??

/// nils

Har du ny olja i den så finns det ingen anledning att varmköra! Men om du nu ska varmköra ska du köra den ordentligt genomvarm vilket tar tid! Så mitt tips är att låt den stå över vintern och låt den gå ordentligt varm till våren istället!

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
rsnisse skrev:

/// nils

Kom förbi och hälsa på på klubben :tummenupp

Åtminstone varje tisdag och torsdag efter 19 är vi där.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gjorde ett litet ryck ikväll också. Monterade avgassystemet och har även hällt i olja i motorn. Tobbes "grön-gisch" som jag försökte täta den nya "bensinkranen" med verkade inte vara nåt vidare så jag tog loss den igen och rengjorde den från kladd-eländet. Måste försöka fixa nån sorts packning imorgon.

Tyvärr tog batteriet slut i kameran när jag skulle fota så det blev bara en bild...en "motorvy" denna gång!

Bifogat

• turbo1.jpg
    turbo1.jpg
    109.1 KB · Visningar: 94

rsnisse

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
gsx600r -01
ok..om man har igång den ca 20 min och gasar lite dådå...det är ju iaf kul=)
ska ta bilder på hojjen så ska ni få se minm skönhet=)

vart håller ni hus då??

//nils

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
rsnisse skrev:
Är mycket tacksam för typs på bra vinterförvaring tipps...eller är det bäst att varmköra den varje eller varanan vecka?? /// nils

Se till att byta olja & filter så kan du glöma det där med varmkörningen, ska vara bara för att man får viss abstinens av att inte höra motor på fem månader som man gör det då.
Några saker inte alla tänker på dock.
*Kylsystemet kanske skulle behövas rengöras någon gång då och då. Perfekt när man ställer bort hojen inför vintern.
*Byt även bromsvätska om den ser väldigt mörk ut. Den har en duktig tendens att dra åt sig fukt.
* Se till att ha rätt däckstryck i däcken under vintern också. För lite luft i däcken kan medföra att du får en platt yta på däcken. Detta händer för att hojen oftast står på samma ställe under vintern. Kan naturligtvis avhjälpas med ett par depåstöd.
* Ta lös batteriet och underhållsladda det en eller två gånger under vintern. Då håller det bättre.

Ja sedan är det väl bara att invänta att vårsolen åter ska värma upp ute, så att asfalten blir varm. Och man kan åter plocka fram sin pärla.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Hmm vad är det jag ser på bilden :va
Är det inte så att det har kommit en Yamha närmare Suzukiman. Är inte det lite väl vågat :kocko
Den gjorde sig bättre där den stod tyckte jag
Nu kan ju min hoj bli infekterat av något jävla Yamaha virus :7peta

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ännu en dag/kväll på klubben till ända.

Idag har jag monterat dit resterande prylar och provstartat...

Hör och häpna så funkar faktiskt hojen!
Det blev en liten burnis utanför klubben också. Nu har jag tömt den på olja igen för att få ut eventuell skit. Några småsaker kvar att göra/åtgärda men på det stora hela börjar jag vara klar med konverteringen.

Advance4Stroke var också där och fixade på sin Blade...lite plast hittade han i oljetråget...

Som vanligt några bilder...

Bifogat

• turbo2.jpg
    turbo2.jpg
    127.3 KB · Visningar: 101
  • turbo3.jpg
    turbo3.jpg
    120.3 KB · Visningar: 101
  • turbo1.jpg
    turbo1.jpg
    126.4 KB · Visningar: 120

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Jag fick ett paket i posten idag!
Direkt (nåja) till mig från Italien via en kille i England!! Tack så mycket Tlplanet.com för alla kontakter!!

Iallafall verkar min julhelg vara räddad!

Bifogat

• Diverse 005.jpg
    Diverse 005.jpg
    104.3 KB · Visningar: 29
  • Diverse 006.jpg
    Diverse 006.jpg
    115.5 KB · Visningar: 28
  • Diverse 007.jpg
    Diverse 007.jpg
    129.2 KB · Visningar: 50

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Härligt att se att det rör på sig i björkarnas stad.
Dock är jag lite orolig över att se ölflaskor och ölburkar på bilderna. Du vet väl att återköpsrätten bara gäller vid montering i nyktert tillstånd? ;)

Coolt med svart IC och Akraburk är aldrig fel. Passade dimensionen på rören rakt av? Jag saknar fortfarande vinandet och frustandet från den där Schwitsern, för att inte tala om kraftutvecklingen.

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flåklypa skrev:
Härligt att se att det rör på sig i björkarnas stad.
Dock är jag lite orolig över att se ölflaskor och ölburkar på bilderna. Du vet väl att återköpsrätten bara gäller vid montering i nyktert tillstånd? ;)

Coolt med svart IC och Akraburk är aldrig fel. Passade dimensionen på rören rakt av? Jag saknar fortfarande vinandet och frustandet från den där Schwitsern, för att inte tala om kraftutvecklingen.

Hehe, ölen måste nån annan ha druckit å ställt bredvid mina grejer :rolleyes:

Akraburken har ca 1mm större rör så den behöver tätas ifall jag vill ha den på. Hojen blev dock VÄLDIGT tyst med den (Akran är ju tyst redan utan turbo). Provade igår att montera kolfiberdämparen som jag fick med och jag tyckte att den lät trevligare...fast då är Akran snyggare...Har inte bestämt mig för vilken jag ska använda...ljud eller utseende?

Tycker dock att dämparen i vilket fall hamnade väl långt bak på hojen så jag tror jag ska kapa av röret innan burken nån cm.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
I kväll kommer jag förbi med lite aluminiumgaller.

Aluminiumgaller = provkörning :näsblod

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...