Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Det här projektet är ren(-)blåsning.
Blir så när trådskaparen är helt blåst :gnissla

Fick hem mitt glasblästermedel och provade det, det funkade väl i och för sig men var väldigt snällt. Tog väldigt lite i taget och lämnade en närmast blank yta efter sig. Tror jag sparar det medlet till mjukare ting, så får Biltemasanden fortsatt tjänstgöra till stål och färg-/rostavlägsning. Till det verkar det ändå funka helt ok med nya pistolen!


Sen så började jag fundera på det här med sandcirkulering och även rengöring och kom på att man kanske kunde sätta en sil i ett munstycke och helt enkelt använda min påslösa grovdammsugare till att både samla upp och samtidigt grovrengöra sanden före återvinning.

20230803_001527.JPG20230803_001554.JPG


Och ja, jag tömde dammsugaren och gjorde den dugligt ren innan jag började sila sand :hihi Funkade faktiskt riktigt bra! När dammsugaren börjar gå tungt så är silen full av för stora partiklar, munstycket avlägsnas och skakas ur, sen upprepa.


Det som kan skakas ur munstycket innehåller synliga flagor av färg, så det känns som att systemet funkar skapligt åtminstone :banana

20230803_002627.JPG

Funkar kanske till och med lite för bra, det är ganska stora korn i den här biltemasanden så mycket av det som fastnar är nog egentligen fullt användbar sand... Men men, om ett par varv genom det här systemet resulterar i finare sand så får det väl vara så. Än så länge har jag inte märkt att avverkningsförmågan minskat och nu är tanken halvblästrad!

20230803_004301.JPG

Blästringen biter bra på färg och spackel men dekalerna gick det bet på. Får ta och avlägsna dem manuellt innan jag kör vidare. Men det tar sig :banana Förutom några småbucklor och spacklade ojämnheter så uppenbarade sig även dessa ljusare fläckar av mjukare material, kan kanske vara så att någon tidigare ägare försökt täta tanken genom lödning eller förtenning?... :va Kan vara så att det blir mer jobb med att täta den än jag hoppats på, men jag kanske har en lösning på det problemet också... Fortsättning följer!
 
Last edited:
Blir så när trådskaparen är helt blåst :gnissla

Fick hem mitt glasblästermedel och provade det, det funkade väl i och för sig men var väldigt snällt. Tog väldigt lite i taget och lämnade en närmast blank yta efter sig. Tror jag sparar det medlet till mjukare ting, så får Biltemasanden fortsatt tjänstgöra till stål och färg-/rostavlägsning. Till det verkar det ändå funka helt ok med nya pistolen!


Sen så började jag fundera på det här med sandcirkulering och även rengöring och kom på att man kanske kunde sätta en sil i ett munstycke och helt enkelt använda min påslösa grovdammsugare till att både samla upp och samtidigt grovrengöra sanden före återvinning.

View attachment 487642View attachment 487643


Och ja, jag tömde dammsugaren och gjorde den dugligt ren innan jag började sila sand :hihi Funkade faktiskt riktigt bra! När dammsugaren börjar gå tungt så är silen full av för stora partiklar, munstycket avlägsnas och skakas ur, sen upprepa.


Det som kan skakas ur munstycket innehåller synliga flagor av färg, så det känns som att systemet funkar skapligt åtminstone :banana

View attachment 487644

Så nu är tanken halvblästrad!

View attachment 487645

Blästringen biter bra på färg och spackel men dekalerna gick det bet på. Får ta och avlägsna dem manuellt innan jag kör vidare. Men det tar sig :banana Förutom några småbucklor och spacklade ojämnheter så uppenbarade sig även dessa ljusare fläckar av mjukare material, kan kanske vara så att någon tidigare ägare försökt täta tanken genom lödning eller förtenning?... :va Kan vara så att det blir mer jobb med att täta den än jag hoppats på, men jag kanske har en lösning på det problemet också... Fortsättning följer!
Den här tråden handlar alltså inte bara om rena blåsningar, nu suger den också.

Mamma Mia!

(Nej, det är kul med dina upptåg!)


Måste fråga. Om du har en perforerad tank och bombar den med finkornigt material, hur får du ut det som ev letar sig in i den? Så det inte bara far runt i den.

Är det ett ickeproblem?
 
Last edited:
Den här tråden handlar alltså inte bara om rena blåsningar, nu suger den också.

Mamma Mia!

(Nej, det är kul med dina upptåg!)


Måste fråga. Om du har en perforerad tank och bombar den med finkornigt material, hur får du ut det som ev letar sig in i den? Så det inte bara far runt i den.

Är det ett ickeproblem?
Tvära kast :gnissla Hoppas att det sugande som förekommer i tråden är av det positiva slaget... Eller ja, alltså... Hmm... :va Det där lät fel på nåt sätt... :va :hihi

Om tanken är såpass rostig att jag blästrar hål i den så har jag nog större problem än så, men det är ju å andra sidan lite därför jag vill få den renblästrad så att jag vet vad jag har att jobba med och kan vidta lämpliga åtgärder. Vore ju trist att lägga tid, pengar och möda på en ny lack om det sedan kommer nya läckor...

Sand i tanken tror jag inte ska bli ett problem, har sett många rekommendationer på diverse forum om att en metod för att bli av med rost är att slänga i en näve sand, grus och småsten och skaka runt. Om det nu är en vedertagen metod så måste det ju rimligtvis gå att göra rent efteråt också tänker jag, så det är jag inte så orolig för. Att det kommer sand i tanken under blästringen ser jag som närmast oundvikligt varför jag inte ens har något lock på, jag funderade initialt på om man kanske skulle försöka maskeringstejpa så gott det går men kom sedan fram till att det nog kommer krävas en lika noggrann invändig rengöring efteråt oavsett, om inte annat för sinnesrons skull, och då tror jag inte att det gör någon större skillnad om det kommit in mycket eller lite sand.

Jag tror inte att det gör någon skada i själva tanken, tvärtom kanske det slår loss lite mer av rosten som jag inte lyckades avlägsna genom syrabadet. Det viktigaste tror jag blir att få tanken helt ren inför driftsättning. Min plan är en kombination av noggrann invändig dammsugning, många sköljningar och urblåsning medelst tryckluft. Tror och hoppas att det ska räcka, men kommer dessutom att montera ett bränslefilter när hojen ska ihop to be sure to be sure... :tummenupp

Men allt det där är ju mest spekulationer/förhoppningar från min sida. Om någon har några andra åsikter eller erfarenheter att dela med sig av när det kommer till adekvat rengöring av en blästrad bensintank så får ni hemskt gärna upplysa mig, om så bara för att meddela att "den tanken är körd, du kommer aldrig få den helt ren så vid nästa uppstart har du fyllt förgasare och motor med finkorningt slipmedel och sen är det tack och godnatt"... :näsblod Fast nu hoppas jag ju inte att det ska vara fallet, även om jag absolut tänkt tanken... :gnissla
 
Den här dök upp i postlådan idag!

20230805_005610.JPG

Nytillverkat sadelöverdrag i originalstuk. Ser ju faktiskt helt ok ut, bättre än jag förväntat mig med tanke på att den bara kostade ett par hundringar. Synd bara att frakten gick på lika mycket men tja... Det var det billigaste alternativet och det ser förvånansvärt ok ut. Det får man väl ändå vara nöjd med :banana

Nu bort med det gamla gula och fula:

20220817_203040.JPG

Och sen på med det nya så att den förhoppningsvis ser ordentlig ut:
överdrag.jpg

Lite sugen på att försöka trimma till stoppningen så att den färdiga sadeln matchar tankens linjer bättre... Det där uppsticket/överskjutet ser ju rent ut sagt för jävligt ut... Å andra sidan lär det ju resultera i en än värre benvinkel... Får suga på den karamellen ett tag tror jag.
 
Last edited:
Förstör inte original stoppningen. Utöver att den kanske inte finns att köpa ny så kan den vara för mjuk för att ha så tunn och det blir kanske oskönt ifall du börjar känna kanterna på bottenplattan när du sitter.
Prova med några lager liggunderlag istället. Då blir sadeln hårdare så kanske sitthöjden blir oförändrad när du sitter på den.
 
Förstör inte original stoppningen. Utöver att den kanske inte finns att köpa ny så kan den vara för mjuk för att ha så tunn och det blir kanske oskönt ifall du börjar känna kanterna på bottenplattan när du sitter.
Prova med några lager liggunderlag istället. Då blir sadeln hårdare så kanske sitthöjden blir oförändrad när du sitter på den.
Nejdå, är det original stoppning därunder så kommer jag bevara den och göra en egen. Vetefan dock om det låter sig göras på ett snyggt sätt med ett sadelöverdrag som är anpassat efter originalformen på sadeln... Jag får funta och se vad jag kommer fram till.
 
Nejdå, är det original stoppning därunder så kommer jag bevara den och göra en egen. Vetefan dock om det låter sig göras på ett snyggt sätt med ett sadelöverdrag som är anpassat efter originalformen på sadeln... Jag får funta och se vad jag kommer fram till.

Prova och se du behöver ju inte häfta fast överdraget ifall det verkar bli fel
 
Äh, vafan. Har jag nu köpt ett överdrag specifikt enligt originalstuk så får originalsadeln se ut som den ska. Vill jag ha en tunnare så kan jag alltid bygga en sådan senare. Nu byter vi överdraget!
1000003697.jpg

1000003699.jpg
Det sitter fast med dessa små nedböjda metallpiggar:
1000003702.jpg

Med skruvmejseln i högsta hugg skred jag till verkat och började bända upp piggarna runtom och avlägsna det fulgula sadelöverdraget:

1000003705.jpg

Man får ändå ge en eloge till tidigare ägaren som handtillverkat ett sadelöverdrag i äkta läder. Färgvalet däremot kan och bör kritiseras... Om man nu ändå bemödar sig med att sy upp ett sånt här sadelöverdrag, i riktigt läder dessutom, varför inte bara göra ett diskret och klassiskt svart sådant? :va Men nä, gult och grönt är ju en välkänt bra kombination, det tar vi... :dummer Den skyldige kanske var färgblind, eller bara efterbliven...

1000003707.jpg1000003708.jpg1000003709.jpg
Ehm, ja Jo... Det var ju det... Men varför skriva det på stoppningen? :va Räcker det inte med att välja fel färg när man tillverkar ett sadelöverdrag, måste det verkligen poängteras skriftligt på sadelstoppningen under klädseln?? :dummer Frågorna är många...

Nåväl. Med det befintliga överdraget borta så placerade jag det nya överdraget halvt ut och in på sin plats, klämde fast sidorna med klämmor och vek ner fram- och bakflärparna, sträckte och justerade överdraget så gott det gick och tryckte slutligen igenom piggarna och vek ner dem:

1000003710.jpg1000003713.jpg1000003711.jpg
 
Last edited:
1000003714.jpg1000003715.jpg1000003716.jpg1000003718.jpg1000003720.jpg1000003721.jpg1000003722.jpg

Tycker ändå att jag fick på det relativt rakt och symmetriskt! Ser inte överdrivet snett ut när man granskar sadeln längs med så att säga.
1000003723.jpg

Passformen på överdraget var faktiskt riktigt bra, eller åtminstone över förväntan. Jag är helt klart positivt överraskad av det, var lite orolig över att klicka hem det absolut billigaste på ebay men jag hade absolut förväntat mig sämre än detta och hade ändå varit nöjd. Men till min häpnad så satt det som en smäck, räckte precis till överallt utan alltför mycket slack/veck och utan att man behövde dra och sträcka överdrivet för att få det att nå någonstans. Ser rakt och snyggt ut, plaststrängen följer sadelns linjer både fram och bak, text och övrig märkning sitter centrerat och bra. Några av de pressade ränderna är lite ojämna i tjocklek men vafan, vad kan man begära för ett par hundringar. Jag är nöjd med resultatet! :banana

1000003719.jpg
 
Last edited:
Bra jobbat! Mången dåre som klär sadel får det att se ut som kräppapper men du fick till det.
Tack så mycket! :tummenupp Tror jag hade god hjälp av att själva överdragets passform var såpass bra samt att sadeln verkar ha sin originalstoppning i gott skick, jag var lite skeptisk till att köpa ett billigt överdrag på ebay och såg framför mig ett illa passande ömsom för stort och ömsom för litet överdrag där inget matchar men det var klart bättre än jag väntat mig! :banana
 
La upp bilderna ovan i en modellspecifik facebookgrupp för dessa småhojar med en kort recension där jag sa vad jag tyckte, att det absolut inte är något för den som vill renovera till 100% original men för den som söker en billig ersättning till trasiga, tejpade och allmänt fula överdrag så är min personliga åsikt att detta överdrag är extremt godkänt sett till priset. Absolut inte perfekt eller originalutseende/kvalitet, men ser helt ok ut och har bättre passform än jag vågat hoppas på. ett klipp för de småslantar det kostade, särskilt för den som inte behöver få det fraktat över halva klotet. Första kommentaren på inlägget: "Wow... Det där har inte rätt sömnad och märkning för någon av årsmodellerna..." Alltså... Nähä, menar du det?? :dummer Klaga på "fel sömnad" på ett sadelöverdrag för fikapengar, folk alltså... :huvet Där får man för att man försöker vara hjälpsam... Jaja, jag är nöjd iallafall.

Såhär ser originalsadeln ut för den som är nyfiken:
big_166467_1388482.jpg

Jämför det med mitt billiga reproöverdrag från eBay:
10000037192.jpg
Absolut inte identiskt såklart, men vad förväntar sig folk från det billigaste som går att hitta på eBay? :va För mina syften och ambitioner så tycker jag att det ser helt ok ut, man ser ju vad det försöker efterlikna åtminstone. Och det är sju resor bättre än det gula fula, iallafall enligt mig. Det är huvudsaken.

Sen är jag ju knappast proffs på att installera dessa heller, man kanske egentligen ska dra ner sidorna hårdare för att få ett lite slankare utseende... Men samtidigt ville jag inte dra för hårt och riskera att skada materialet. Dessutom är mitt nymonterat, det kanske sätter sig och formas med användning... Vad vet jag. Huvudsaken är som sagt att det ser bättre ut än det tidigare, och det tycker jag absolut att det gör :tummenupp
 
Last edited:
Nu är tanken renblästrad!

20230809_120415.JPG20230809_120340.JPG20230809_120245.JPG

Inte så illa pinkat av Kajsa-Warg-blästerskåpet, om jag får säga det själv :banana Var nog tur att jag valde att inkludera en tätningslist runt luckan, det dammar rejält inne i skåpet medan man kör men utanför var det inte alls farligt! :yoparty

Det är nog bara att konstatera att det inte hade hjälpt att tejpa över befintliga öppningar för att undvika att få in sand... :gnissla Inte så konstigt att den läckte med tanke på dessa:

20230809_120405.JPG20230809_120507.JPG20230809_120525.JPG

Misstänker att de ljusa fälten är kemisk metall eller något i den stilen, när jag blästrade så fann jag rester av lack under ytterkanterna på fälten så det är nog inget karosseritenn eller annat som kräver värme. Ska gå på med roterande stålborste och få bort resterna av vad det nu är, sen får jag funta på hur man lämpligast fyller igen hålen... Är jag bara väldigt försiktigt så skulle det kanske gå att TIGa... :va
 
Efter ytterligare efterforskningar så kom jag fram till att det nog är tenn iallafall, försökte värma försiktigt med en gasolbrännare och det rann iväg tämligen omgående. Således är det inte frågan om hårdlödning... Det var lite tråkiga nyheter, för det innebär att jag måste bli av med precis allt och laga med en mer värmebeständig metod då jag planerar att pulverlacka tanken och lite andra småprylar. Tennet tål inte de temperaturer som färgen bakas i utan det krävs antingen värmetåligt specialspackel, hårdlödning eller svets... Nåja, jag satte iallafall igång med att avlägsna tennet med hjälp av roterande stålborste, och då uppenbarade sig detta:

20230809_180023.JPG20230809_180016.JPG

Kewken :huvet

Jag vet inte, just nu känns det som att det bara är lättare att bygga en egen tank eller nåt för det här vetefan hur man ska täta på ett bra sätt... :huvet Med tanke på hur mycket plåt som behöver skäras ut och bytas så vetefan om det ens är lönt att försöka rädda denna. Får nog ta en funderare kring vägen framåt, antingen laga denna, hitta en begagnad ersättare, köpa någon ny eftermaknadstank till typ någon moppe, monkeybike eller motsvarande eller helt enkelt bygga mig en egen variant... Suck... Och det här var den som förra ägaren menade var den finare av de två hojarna han sålde, jomentjena gubbtjyv... :finger
 
Efter ytterligare efterforskningar så kom jag fram till att det nog är tenn iallafall, försökte värma försiktigt med en gasolbrännare och det rann iväg tämligen omgående. Således är det inte frågan om hårdlödning... Det var lite tråkiga nyheter, för det innebär att jag måste bli av med precis allt och laga med en mer värmebeständig metod då jag planerar att pulverlacka tanken och lite andra småprylar. Tennet tål inte de temperaturer som färgen bakas i utan det krävs antingen värmetåligt specialspackel, hårdlödning eller svets... Nåja, jag satte iallafall igång med att avlägsna tennet med hjälp av roterande stålborste, och då uppenbarade sig detta:

View attachment 488057View attachment 488058

Kewken :huvet

Jag vet inte, just nu känns det som att det bara är lättare att bygga en egen tank eller nåt för det här vetefan hur man ska täta på ett bra sätt... :huvet Med tanke på hur mycket plåt som behöver skäras ut och bytas så vetefan om det ens är lönt att försöka rädda denna. Får nog ta en funderare kring vägen framåt, antingen laga denna, hitta en begagnad ersättare, köpa någon ny eftermaknadstank till typ någon moppe, monkeybike eller motsvarande eller helt enkelt bygga mig en egen variant... Suck... Och det här var den som förra ägaren menade var den finare av de två hojarna han sålde, jomentjena gubbtjyv... :finger

Att skära bort känns lite överambitiöst tycket jag.
Lägg på en plåtremsa ovanpå bara och dra fast med tig.
Eller kanske smartare för tätningens skull att hårdlöda.
 
Att skära bort känns lite överambitiöst tycket jag.
Lägg på en plåtremsa ovanpå bara och dra fast med tig.
Eller kanske smartare för tätningens skull att hårdlöda.
Problemet är ju bara som sagt att jag vill pulverlacka den efteråt, så den lagning jag gör måste vara slät då jag inte kan spackla bort ojämnheter. En remsa ovanpå blir nog svårt att få en slät övergång mot resten av tanken, därför är jag mer inne på att kapa bort och svetsa dit nytt...

Jag har dessutom hittat fler porer i plåten på undersidan, så det kan vara så att det blir bäst att kapa ur botten och svetsa i en ny. Och då kan jag lika gärna ersätta nederkanten också med ny plåt, och vid det laget så är det ju bara typ övre halvan av tanken kvar... Och med tanke på hur rostig resten av plåten är så kanske det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och ersätta den övre halvan också... :näsblod Om det blir att bygga ny tank så ska jag fanimig tillverka den i pansartjockt rostfritt, så blir det sista gången i världshistorien som den rostar upp såhär :hihi

20230809_171759.JPG20230809_171743.JPG20230809_171754.JPG20230809_171958.JPG
 
Last edited:
Problemet är ju bara som sagt att jag vill pulverlacka den efteråt, så den lagning jag gör måste vara slät då jag inte kan spackla bort ojämnheter. En remsa ovanpå blir nog svårt att få en slät övergång mot resten av tanken, därför är jag mer inne på att kapa bort och svetsa dit nytt...

Jag har dessutom hittat fler porer i plåten på undersidan, så det kan vara så att det blir bäst att kapa ur botten och svetsa i en ny. Och då kan jag lika gärna ersätta nederkanten också med ny plåt, och vid det laget så är det ju bara typ övre halvan av tanken kvar... Och med tanke på hur rostig resten av plåten är så kanske det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och ersätta den övre halvan också... :näsblod Om det blir att bygga ny tank så ska jag fanimig tillverka den i pansartjockt rostfritt, så blir det sista gången i världshistorien som den rostar upp såhär :hihi

Varför inte vanlig härdlack?
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top