När jag var i Bayeux, eller redan i Dunkerque, märkte jag att jag behövde spänna kedjan oftare och oftare. Jag hade räknat fel på hur långt den gått. Letade upp en Yamaha-verkstad I Nantes. Skickades runt tills jag hittade någon som förstod engelska och tecken språk. De hade inte drivpaket på lager. Jag kunde nöja mig med att bara byta kedja. Killarna på verkstaden skulle ha lunch så jag fick vänta en dryg timme. Sedan förklarade jag igen att jag ville att de skulle byta kedjan. De rullade upp hojen på liften och började smörja kedjan! De hade inte förstått alls. De trodda att den utländska hojen med full packning väntat en timme för att få kedjan smord. De hade ingen kedja till TDMen. Tillbaka till den han som nästan kunde engelska. Fick tips om en annan firma, en konkurrent. De kan ha kedja. 600 meter längre ner på gatan.
Den killen kunde lite mer engelska. Hade inget hemma men deras andra butik/verkstad i Bordeaux 30 mil bort kanske hade. Jag frågade om han kunde ringa dit och kolla. Det gjorde han och de hade hemma. Jag frågade om han trodde att de kunde byta kedja åt mig. Han ringde upp igen och bokade en tid och jag fick försäkra att jag skulle dyka upp. Fick en lapp med adress och en tid. Jag tackade för hjälpen.
Jag åkte dit samma dag och pratade med verkstadschefen som pratade hygglig engelska. Ville tala om att jag var i stan typ och kolla att allt var ok. Hade en tid 17.00 dagen efter så lång tråkig väntan i stan.
Sen var det dags, mecken kom ut och hämtade hojen. Pratade ingen engelska. Kollade på tills jag blev utkörd.
Han plockade av bakhjulet. Behövs ju inte för att byta kedja. Sedan kåpan över framdrevet. Bra men missförstod vi alla tre? De hade komplett drivpaket med DID-kedja och JT-drev i originalutväxling. Så mycket bättre. Sedan började mecken och chefen att prata om bakdäcket. Bra mönster men det hade separerat pga lågt lufttryck. De ville byta. Jag ville inte köra punka. Upp på lagret för att leta 160-däck. Inte den vanligaste bredden. Chefen tyckte att jag kunde ta ett HD-däck eftersom jag hade så tung packning. Min packning vägde mindre än de tjejer jag dejtar. Fair. Hittade ett bra däck. Det enda de hade.
Mer väntan. Sedan var det klart. Vi måste ha snackat i ett par timmar. Så han kunde engelska ganska bra. Trevlig snubbe. Sen skulle det betalas. Alla pengar jag har och vänster arm? Nä 350 euro. Billigt.
Edit: 325,60 Euro
View attachment 468619