Visst är det så att man skall ta allt man läser med en nypa salt. Men jag personligen hade ändå passat mig för en skurkstat som Ryssland som töjer på vilka regler som helst (eller skapar nya regler) för sina egna syften. Ryssland är inte någon man kan lita på. Alls.
Jag skissade redan för ett år sedan på en tur åt Karpaterna. Jag har skissat på Karpaterna flera gånger på senare år – fast bara skissat utan att komma iväg… Södra Polen-Slovakien-snudda en bit in i Ukraina-Rumänien och sedan hemåt igen.
Men detta lades helt på is vid krigsutbrottet i februari. Oavsett den eventuella personliga risken så kändes det inte ok att köra mc, roa sig, dricka bärs på kvällen när människor sprängs i bitar några tiotal mil längre österut. Skulle jag sitta där och ha det kul medan det pågår mord, våldtäkt, hunger en bit bort? En krigsturist? Nej.
”Varför sitter jag i baren, borde jag inte i stället göra ett handtag som volontär?” Eller något i den vägen.
Ryssland var inte med på min resrutt, alls. Under Putin och hans kompisar är det en högst obehaglig stat som inte lockar alls. Att resa till Ryssland 2023 skulle kännas – för mig – lite som att besöka Nazi-Tyskland 1941. Att besöka den onda erövraren, turista och ha det bra i landet som försöker underkuva och förinta sina grannar? Nej tack, jag avstår.
Detta är mitt perspektiv, och jag kritiserar inte dig
@Hell eller försöker påtvinga dig något. Du har självklart din agenda och en egen vilja. Så, no hard feelings hoppas jag! Men när du skrev ”turista” så kunde jag inte riktigt hålla mig. Förlåt!