Hojresor 2023.....?

Gick med
6 Feb 2023
Hoj
Yamaha
Nu har jag jobbat på med att plocka ut namn och ställen.

Jag of DNA test 2018 och det visade på att jag hade blod från Mellanöstern. Jag hittade dem idag det är på farmors sida bakåt Abraham Abraham ben Teran son till Terah Tarakr Semite och Sarai Terah!

Så någon rasist kan jag aldrig vara då jag har sameblid blandat med arabiskt blod

Men säkert 1 milion kusiner??

Vi har franskt på farmors sida Sissa kom hit från Frankrike 1645, det gav också utslag på mitt dna test.

Sen polskt Oloff 1640 kom han hit.

Nu bakåt har jag hittat massa familj i grangärdet i Dalarna. Olof örjansson 1570-1640 flyttade frön Jansjö i Jämtland till en kvinna i grangärdet. Där bodde familjen i 4 generationer.

Grangärdet Dalarna
Råneå
Jansjön
Järbo
Tröndelag ( Norge)
Nordli ( Norge)
Skjelbred ( Norge)
Pautsal ( finskt)

Ramsele
Junsele och
Kelviå.
Intressant! Jag har funnit alla dessa personer i mitt träd också. Undra vart ifrån vi är släkt?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag känner rejält många som kört hoj i Ukraina under kriget. Donbass ska man hålla sig borta ifrån men så har det varit i 9 år snart nu sen Porochenko startade inbördeskrig mot sitt eget land med 14.000 döda.
Eller så ser man till fakta att Ryssland startade nämnt krig 2014 och att Ukraina försvarar sitt territorium... Slava Ukraini! ????? Lycka till med resan iallafall. ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Packning på hoj. Det kan se lite olika ut.
Jag såg just klippet med denna överlastade BMW. Killen är iofs bara 175 cm men som synes är det en rejäl packning. Nu valde han dessutom ett tält där hojen får plats. Något som jag inte förstår vitsen med. Stort, tungt och tidskrävande att slå upp. Mitt tremanstält är relativt tungt (5 kg), lagom stort för mig och det slår jag upp på 30 sek eller 3 minuter beroende på vad som räknas in.
F32CDDFB-BD23-4E5B-B5BB-2020E0897529.jpeg

Min packning på en sex veckorstripp. Ryggsäcksstol med regnkläder och hojkapell på toppen. Onödigt med stol men bekvämt när stövlarna ska på på morgonen.
Biltemas självuppblåsande liggunderlag, rätt stort och tungt mebekvämt. Hade en bit vanligt oldschool liggunderlag också.

289BF3A0-7F20-45FD-81DB-230AA019A1D5.jpegFyren Inte så Långe Jan, Gibraltar.

Senast, en annan sväng i Europa, lite mer österut. Ingen rygga, inget hojkapell. Regnkläderna i ena packväskan. Funkade lika bra det.
925C4DFF-2A18-47F7-83CF-DE6DFFF12AE7.jpeg
Fikarast. Bilder blir bättre utan att handskar och skit ligger och dräller.
Snygg snutkvinna som lyssnade på techno. Det var väl lite brådis att knäppa en bild.

Min första touringtripp 1982 till Venedig och kors och tvärs i Alperna med tre polare och min z750-4. Delade tält(!). Sov utan liggunderlag. Ganska hårt. 1982 sov man annars på gummimadrass eller tunnt liggunderlag. Jag valde bort det. Sporttouring.
Jag hade bara tankväska, Harro Elefantenboy var det som gällde. Denna modell fast min var lite mindre. Gympadojor, två ombyten underkläder, Y-3 tvättmedel, tandborste, tandkräm, kedjespray, Nix-låset, Rukka-regnställ utanpå väskan men under flärpen. Regnhandskarna klämdes mellan mätarna och kåpan.
2A1A9F42-93BB-4C46-A18E-BBD254B4C690.jpeg
Så jag med min lätta 750 nästan utan packning, tältägaren åkte GS1000G med Krauserväskor, topbox och tankväska. De andra polaren åkte GS1000S med packväskor plus tjej.
Ja vi blev lite oense om vilken fart vi skulle hålla. Turistgubbe eller Bulten? Jag hade inte hittat hem själv så jag bet ihop. Det fanns inga smartphones 1982.
För övrigt var inte Slingerbulten ett begrepp 1982, inte vad jag minns. Bogesund absolut.
Bulten åkte jag med lastbil när jag var 10-12 år och med KS125an några år senare.

Åter till BMWn, jäklar vilka vyer det finns i USA. Som Norge fast större och utan husbilar, köer, horder av hojåkare mm.
Man vet att det är lite trafik när man slår upp tältet mitt på grusvägen :)

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En annan BMW-åkare i USA som jag kollat på. Han lägger lite krut på fotot och får till det riktigt bra. GoPro, drönare och stillbilder. Mycket prylar med och han äter helst inte frystorkat. Kul att se vyer och landskap. Mina fördomar om USA kommer på skam.

Restips


 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Får skjuta upp Dolomiterna, men detta i Norge ser hur bra ut som helst!
 

Bifogat

  • B339C0E2-8F0D-4248-A63E-8995B0760952.jpeg
    B339C0E2-8F0D-4248-A63E-8995B0760952.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 33

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Får skjuta upp Dolomiterna, men detta i Norge ser hur bra ut som helst!
Lysebotn! *) Det är värt en omväg!
Har varit där flera gånger men kan tänka mig att köra dit igen. (y)

*) Men fotat från annan vinkel än den man oftast ser på bild.
Jämför med annat foto:
1677440846562.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det har jag okört. Men måste givetvis beses när sydvästra Norge är i kikaren.
Jo, den får man inte missa om man är i krokarna. Lysebotn i sig är "ingenting". Ett par vandrarhem, några hus, en kaj. Det enda kul är utsikten över fjäll och fjord - som är kalasfin!

Så det är vägen dit som är grejen! Sträckan från "huvudvägen" (Fv 450) fram till hårnålarna är väl så kul som nedstigningen med hårnålarna tycker jag. Det svänger hela tiden och är väldigt smalt. Se blå markering. Man får passa sig för mötande husbilar!

Stanna till en stund vid restaurangen och kolla utsikten från balkongen. Utsikten är bra....

Sedan kommer nedstigningen i ett 30-tal hårnålar. Makalös utsikt förstås, men det går ju brant nedför så mest uppmärksamhet måste läggas på att bromsa, svänga och undvika "ofördelaktiga möten" med fordon på väg uppför. Man hinner m a o inte titta så mycket på utsikten, körningen tar allt fokus. Mot slutet kommer en smal, kolsvart tunnel, med fuktig vägbana. Man ser inte ett skit. Där mötte jag vid ett tillfälle en lastbil modell större, inne i mörkret. Det var inte kul. En bit in i tunneln så svänger dessutom tunnelfanskapet kraftigt. Fortfarande kolsvart och fuktig vägbana.... Brrrr!

Så det är faktiskt inte helt okomplicerat att köra vad som bara verkar vara en nedförsbacke! :)

Uppför är det som alltid roligare. Jo, man missar såklart utsikten när man kör uppför. Men det är ju roligare att gasa än att bromsa! Och så har man ju den go'a sträckan fram till Fv 450 framför sig. Mums! (y)

1677446859849.png
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jo, den får man inte missa om man är i krokarna. Lysebotn i sig är "ingenting". Ett par vandrarhem, några hus, en kaj. Det enda kul är utsikten över fjäll och fjord - som är kalasfin!

Så det är vägen dit som är grejen! Sträckan från "huvudvägen" (Fv 450) fram till hårnålarna är väl så kul som nedstigningen med hårnålarna tycker jag. Det svänger hela tiden och är väldigt smalt. Se blå markering. Man får passa sig för mötande husbilar!

Stanna till en stund vid restaurangen och kolla utsikten från balkongen. Utsikten är bra....

Sedan kommer nedstigningen i ett 30-tal hårnålar. Makalös utsikt förstås, men det går ju brant nedför så mest uppmärksamhet måste läggas på att bromsa, svänga och undvika "ofördelaktiga möten" med fordon på väg uppför. Man hinner m a o inte titta så mycket på utsikten, körningen tar allt fokus. Mot slutet kommer en smal, kolsvart tunnel, med fuktig vägbana. Man ser inte ett skit. Där mötte jag vid ett tillfälle en lastbil modell större, inne i mörkret. Det var inte kul. En bit in i tunneln så svänger dessutom tunnelfanskapet kraftigt. Fortfarande kolsvart och fuktig vägbana.... Brrrr!

Så det är faktiskt inte helt okomplicerat att köra vad som bara verkar vara en nedförsbacke! :)

Uppför är det som alltid roligare. Jo, man missar såklart utsikten när man kör uppför. Men det är ju roligare att gasa än att bromsa! Och så har man ju den go'a sträckan fram till Fv 450 framför sig. Mums! (y)

View attachment 481351
Japp, den vägen ser ut att vara mycket trevlig enligt några videos jag sett. ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Japp, den vägen ser ut att vara mycket trevlig enligt några videos jag sett. ?
Hoppla!
Det ser ut som att de fixat bättre ljus i tunneln. Eller så är det kameran som luras och överexponerar? Jag har upplevt tunneln som mörk och farlig när jag kört där. Kanske har man fått så mycket klagomål att man satt in bättre ljus?

(Har inte kört där på ett par år.)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hoppla!
Det ser ut som att de fixat bättre ljus i tunneln. Eller så är det kameran som luras och överexponerar? Jag har upplevt tunneln som mörk och farlig när jag kört där. Kanske har man fått så mycket klagomål att man satt in bättre ljus?

(Har inte kört där på ett par år.)
Förrförra sommaren var ljuset i tunneln ff eländigt iaf.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hoppla!
Det ser ut som att de fixat bättre ljus i tunneln. Eller så är det kameran som luras och överexponerar? Jag har upplevt tunneln som mörk och farlig när jag kört där. Kanske har man fått så mycket klagomål att man satt in bättre ljus?

(Har inte kört där på ett par år.)
180 graderssvängen i mörker samtidigt som det lutar nedåt/innåt med vatten rinnandes över körbanan är som sagt både spännande och farlig. Jag fick faktiskt bromsa till ordentligt i kurvan, fick inte ihop det i skallen hur vägen gick och svängde inte tillräckligt för att klara svängen.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top