Hojresor och Corona....?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Norge ändrar igen.
Efter helgen blir det tillåtet att resa till Norge från Värmland utan att sitta i karantän, rapporterar SVT Nyheter Värmland.

Samtidigt införs nya krav för Stockholm, Halland, Skåne och Gotland.

Norges regering gav på fredagen besked om nya inreseregler från Värmland, som nu grönlistas. Därmed öppnas gränsen och de tidigare kraven på testning före inresa och karantän slopas.

Däremot måste man fylla i en anmälningsblankett innan man reser, samt snabbtesta sig vid gränsen vid ankomst.
Även Norrbotten grönlistas nu av den norska regeringen.

Krav på karantän införs däremot för regionerna Gotland, Halland, Skåne och Stockholm, som därmed går från gröna till orange eller röda.

Övriga svenska regioner är sedan tidigare gröna, och förblir så även nu.

För inresa från regioner som är rödlistade krävs att man har testat sig före avresa till Norge, samt att man fyller i en anmälningsblankett, testar sig vid gränsen och sitter i karantän.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ska in i Norge på Söndag. Borde funka, mao (?)...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska in i Norge på Söndag. Borde funka, mao (?)...
-Är du fullvaxad är det lugnt.
-Ifall du fått 1 vacinationsdos med en varagtighet från 3-15 veckor efter den dosen
(fattar inte riktigt vad de menar här. Men de skriver ju "har fått 1. vaksinedose, med varighet fra 3 til 15 uker etter vaksinasjonen")
-Har du varit sjuk i Corona med giltigt laboratorietest och har blivit frisk senaste 6 månaderna är det lugnt att komma in.

Annars är det nog karantän som gäller vid inresa från Sthlm... :glömdet

Norska folkhälsoministeriet:
(kartan har inte uppdaterats ännu. Den visar status från 26/7 och inte 30/7)

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Fel, kartan uppdateras varje måndag och där går också nya reglerna i kraft. Perjul åker Söndag och åker alltså in som under regler för grönt län. Ska själv åka in Söndag eller Måndag, Måndagen kanske är att glömma p.g.a. helsjuka köer?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jepp. Jag är fullvaxad. Men sonen har bara 1 shot. Så då borde det bli ej karantän på söndag, men test för sonen.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Förresten, vad kostar testet på gränsstationen (för dom som måste ta sådant)?

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Förresten, vad kostar testet på gränsstationen (för dom som måste ta sådant)?
Kostar ingenting, åker ni via Svinesund? Iom. att din son bara fått 1 dos som mig och tjejen så är det bara ställa sig i den tim-långa kön och vänta på att göra testet. Vet några som swishat förbi i kön, tror jag gör desamma, orkar inte köa 2h i fullt mc-ställ.

Förresten måste Sthlm varit grönt län 10 i dagar, men det har det väl nu?

-Folkbokföringsbevis hämtas ut av skatteverket.
-Registrera inresa här-https://reg.entrynorway.no/?lang=no&fbclid=IwAR3gf3vfyPTvO8IlKNcE6tV1th-h77g_lKSNOCrPSmxTj-zSD2t5W_bR_Jo

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
S-Holm har varit grönt ett tag nu. Åker ej Svinesund. Chansar på mindre kö över väg 106 in vid Björkebekk.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Allt är guldkorn. Men den markerade sträckan ner till väg Fv975 är nog det bästa jag kört i hela mitt liv :banana .

Screenshot_20210730-185603_Maps.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fattar, jag tar risken via Svinesund på Måndag. Några guldkorn att dela med dig av kring Lysebotn / Bergen? :yoparty
Som perjul skriver - massor av godis. Några urval:
- hela väg 13
- väg 550 runt Folgefonna (inte 551, det är en tunnel!)
- väg 520
- väg 44 mellen Flekkefjord och Egersund
- väg 450
- m fl….

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tyskland skäper kraven på inresa.

Oro över smittspridning från utlandet får Tyskland att skärpa reglerna för inresande.

”Från och med den 1 augusti måste alla som reser in i Tyskland kunna uppvisa bevis på ett negativt test, vaccination eller tillfrisknande”, uppger regeringen i ett uttalande.

Reglerna har redan gällt de som anländer med flyg men utökas nu till att omfatta även de som kommer med bil eller tåg. Barn under tolv år är undantagna från kravet.

Enligt landets smittskyddsmyndighet, Robert Koch-institutet, härrörde en femtedel av de nya virusfall som förra veckan konstaterades i Tyskland från smitta i utlandet.

”Den här regeln syftar till att hålla nere antalet nya infektioner som förs in i Tyskland”, heter det i regeringens uttalande.

Enligt ett utkast som nyhetsbyrån AFP tagit del av kommer både PCR-test och antigentest att accepteras. PCR-test får högst vara tre dygn gamla, medan negativa antigentest inte får vara äldre än två dygn.

Enligt utkastet kommer de nya reglerna att medge undantag för genomresor och gränspendling.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Som perjul skriver - massor av godis. Några urval:
- hela väg 13
- väg 550 runt Folgefonna (inte 551, det är en tunnel!)
- väg 520
- väg 44 mellen Flekkefjord och Egersund
- väg 450
- m fl….

Tack för tips, jag skrev ner någon väg där! Problemet nu är inte direkt hojvägar utan grejer att bryta av med dvs typ turistsaker nu när tjejen ska sitta bak. :tungan Min erfarenhet är att ofta kör man omkring där det egentligen inte finns så mycket att göra mer än fantastisk natur och vägar då men till slut blir man lite mättad av det. Vi har inte riktigt plats för packning för vandring osv så lätt det blir lite väl mycket åka o_O

MrKreidler

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Hoj
GSXR1000 k9 Multistrada V4S -22 Intruder 1400 -91
Åkte in via E18, Örje, i fredags 30/7 vid 19,30 från sthlm, först fick man visa upp inresedeklarationen för polisen vid tullstationen https://reg.entrynorway.no/?lang=no, jag fyllde i på plats med mobilen, men kan med fördel fyllas i innan man åker.

Sen fick jag åka vidare nån km till vågstationen där det upprättats ett testcenter, fylla i ett papper med person nr, tel nr, reg nr osv. som man fick av personalen där, sen fick man en bomullspinne upp i näsan, när sen ingen ur personalen kontaktat en på 30 minuter så var det bara att åka vidare in i Norge.

Gränspassagen tog runt 90 minuter allt som allt, och kostade ingenting.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad händer om man efter testning inne i landet skulle visa sig vara smittad? Avrättning på plats? Tvångskarantän? Eller får man återvända direkt?.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Åkte in i Norge dag via väg 106, väster om Nossebro. Ingen kö alls när vi kom, bara sonen och jag. 3 poliser. Visade mitt covidpass (2 shots). Behövde inte regga mig, var fritt fram att komma och gå som jag vill. Sonen hade reggat sig i förväg på nätet. Snabbt test i näsan, vänta 15 minuter, och sen i väg. Hur smidigt som helst. En av poliserna ägde f.ö. tre st GS1200. Även han själv tyckte det var lite överdrivet :lol.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jupp, then it begins again...

"EU:s smittskyddsmyndighet graderar nu hela Sverige som ett gult land i myndighetens smittkarta, då samtliga regioner har över 75 nya fall per 100 000 invånare och tvåveckorsintervall . För huvudstadsområdet har graderingen skruvats upp till röd, kategorin används för regioner med mellan 200 och 499 fall per 100 000 invånare.
ECDC:s data ligger till grund för EU-länderna och en rad andra länder, däribland Norges, hantering av inreseförbud, karantänregler och så vidare. "
EU.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Norge ändrar igen från måndag:

"VÄRMLAND OG GÖTEBORG-REGIONEN FÅR KARANTENEKRAV PÅ MANDAG
Da er det nye reisekartet klart: Fra mandag innfører regjeringen karantenekrav for reisende fra flere svenske regioner.
Disse svenske regionene, som nå er grønne, får karantenekrav fra mandag:
Norrbotten (fra grønn til rød), Östergötland, Värmland og Västra Götaland (disse regionene går fra grønn til oransje).
Følgende svenske regioner forblir grønne:
Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Södermanland, Uppsala, Västerbotten, Västernorrland, Västmanlandog Örebro."

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år