Hojresor och Corona....?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Verkar inte finnas logik kopplad till när du blev vaxad, det verkar vara 3 mån som gäller.

Då ska du ändå va glad för att båda dina vaccindoser fanns registrerade. Hört dom som skulle plocka ut vaxpasset idag att deras sista dos fattades. Då ska man kontakta dom som har hand om detta och jag kan bara tänka mig hur många detta diffar för och hur lång handläggningstiden blir för detta. Jösses vad svårt det verkar vara.

Absolut, håller med gällande att vissa kan ha problem att ladda ner om internet saknas. Hur gör min gamla mamma utan internet, utan smartphone. Hörde att man hänvisade folk att gå in på hemsidan och ladda ner blankett och skriva ut. Mmmm, kräver som sagt internet, dator, skrivare.

Varför kunde man inte skapa ett telefonnr där man knappar in personnr så skickas den hem till bråvlådan. Myndigheter verkar sakna kreativitet, man verkar inte vara anställd för att tänka själva. Bara gör som någon bestämt.
Precis: Jag gick in på hemsidan ehalsomyndigheten.se loggade in med Bank-Id på min "Bank-Id" dator. Laddade hem och sparade filen. Förde över den på USB-minne och flyttade den till en dator med skrivare, sparade filen på den datorn och skrev ut den. Och placerade den ihopvikta utskriften i Passet.

En reflektion är att den där 4-kantiga rutan som ska läsas av har "mycket fler små prickar" än vad jag har sett någon annan stans. Så frågan är om upplösningen på min skrivare är tillräcklig. För det ska fungera.
Har i Gbg råkat ut för att Streckkoden som Got Event använde på biljett var sådan att utskriften inte dög för komma in på Svenska Mässan utan en massa krångel.
Och ska den visas upp på en Mobil.....vilket är minsta skärmupplösning för det ska fungera ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tolkar det som (kanske felaktigt) att själva intyget gäller i 3 månader, sedan skall man ta ut ett nytt.
Så är det ju med många typer av intyg.
Ja vi kanske kommer att få 3-månaders Pass istället för 5 år. Så snart dom hunnit med. Bara inte klart ännu.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Sen undrar man ju är giltighetstiden lika lång även för dom ( väldigt gamla o sjuka ) som fick första doserna i Januari?
Hur gör min gamla mamma utan internet, utan smartphone.
Jag förstår att vi är många som värnar om dom som är väldigt gamla och sjuka, men varför är det så viktigt att dom får ett "vaccin-intyg" ? Ska alla dom ut och resa eller..? Och om så är fallet kanske dom har någon anhörig med internet och dator som kan hjälpa till. Eller så finns det andra anledningar att det är så viktigt som jag har missat.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag förstår att vi är många som värnar om dom som är väldigt gamla och sjuka, men varför är det så viktigt att dom får ett "vaccin-intyg" ? Ska alla dom ut och resa eller..? Och om så är fallet kanske dom har någon anhörig med internet och dator som kan hjälpa till. Eller så finns det andra anledningar att det är så viktigt som jag har missat.
Du läste inte ordentligt, jag höll bara med Comeback som menade att det inte är ”bara” att ladda ner nytt intyg efter 3 mån för dom som saknar tekniska möjligheter. Thats it. Drog bara gamla mamma som exempel. Hon ska inte ut å resa dock ?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om man inte har tillgång till internet så kan man ringa 0771-766 200 så skickar dom en blankett på post som du fyller i och returnerar och sedan får du ett covidbevis på posten, visst lite krångligt och tar några dagar men det går.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Om man inte har tillgång till internet så kan man ringa 0771-766 200 så skickar dom en blankett på post som du fyller i och returnerar och sedan får du ett covidbevis på posten, visst lite krångligt och tar några dagar men det går.
Det var precis det jag gnällde på att det inte fanns, nu tog du bort det jag hade att klaga på :gnissla

Får väl fundera ut något annat jag kan gnälla på istället :hihi

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
Du läste inte ordentligt, jag höll bara med Comeback som menade att det inte är ”bara” att ladda ner nytt intyg efter 3 mån för dom som saknar tekniska möjligheter. Thats it. Drog bara gamla mamma som exempel. Hon ska inte ut å resa dock ?
-Ahh, sorry :rodnar Jag hade nog inte glasögonen på mig :lol

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Idag 5 jul, 2021 har Norge öppnat gränsen mot Sverige.
1) Det gäller mot Västra Götaland
2) Det ska fyllas i en inreseregistrering
3) Man ska testas (antagligen på symptom om Covid-19)
4) Misstänker eftersom det är Norge, att testet ska vara Negativt = inga spår av Covid-19
för det ska bli inresa.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
4) Misstänker eftersom det är Norge, att testet ska vara Negativt = inga spår av Covid-19
för det ska bli inresa.
Gött invasion med norska brudar lagom till semestern , kommer bli kaos för oss män att ta hand om det uppdämda behovet brudarna har

Vi får jobba dygnet runt :tuttar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
för det ska bli inresa.
?
Fast fortfarande det där med regioner och grönt och rött. Blir det som förra sommaren så kan det ändras några gånger från det att du sätter dig på hojen och till att du stiger av den.

Den senaste norska kartan över gröna områden finns här:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har då fan inte märkt någon skillnad. ?
Man måste serva det inhemska behovet först så kustflicksländorna längs bohuskusten så jag håller med dig , vi måste gå upp till 5 skift så alla får service - blir en bra semester trots arbete dygnet runt.

Norrbaggarnas storferie startar V.28 medans Sveriges V.29 och man har invasion runt 29-33 med mest fruvirken.

Vanligare med sen semester annars inom EU så men runt 29-32 är toppen

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
?
Fast fortfarande det där med regioner och grönt och rött. Blir det som förra sommaren så kan det ändras några gånger från det att du sätter dig på hojen och till att du stiger av den.

Den senaste norska kartan över gröna områden finns här:
Tydligt att Värmland och Nordligaste Sverige är gränsområden med stor spridning av Covid 19. Och Småland.
Undvikes helst av oss andra som bor i Sverige. Eller ?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin