Saabraggarn
Stor, trött och hungrig
Nu är jag inte speciellt kort, 183-184 cm nånting ,men jäklar vad jag tyckte nya Transalp var låg när jag provsatt på mässan.. Upplevde att jag satt med böjda ben med hälarna i backen.
Ja, problem här är egentligen inte den totala längden, utan mer det som beskrivs i #10 - kraftigt vertikalt underutvecklad.Nu är jag inte speciellt kort, 183-184 cm nånting ,men jäklar vad jag tyckte nya Transalp var låg när jag provsatt på mässan.. Upplevde att jag satt med böjda ben med hälarna i backen.
Va??Det som faktiskt känns lite märkligt är att den faktiskt har en högre sadelhöjd än XT:n
Den stämmer troligen inte med en helt original XT, men hennes är sänkt maximalt.Va??
Stämmer den uppgiften verkligen?
Låter ju sjukt konstigt (har inte kontroll-googlat det)
Jag tyckte att den kändes väldigt låg, som en nakenhoj trots lite bas-äventyr.Ja, tack.
Skralt med ÅF inom räckhåll, men den verkar gå att sänka lite, i alla fall till ca 805mm.
Ska kika mer på den.
Inte för tramsiga alls, men svåra att hitta.
Körde själv Himalaya i just Himalaya i tre veckor förra året.
Blev lite kär i konceptet, men finns knappt någon som säljer den nu.
Och nu har dom plockat bort den hojen.
Men, ja, ett alternativ!
Tack för påminnelsen.
Den är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.Norvalla verkar ha den kvar, iaf på hemsidan. En bekant har en Himalaya och gillar den skarpt
Sant!När det gäller för mig att nå ner sittande på GSX1300R så är det med tårna. Taxben !
Och är det några som är specialiserade på att stödja med tårna så är det ju många tjejer, jag tänker på alla damer i höga klackar.
Så när det gäller stillastående med hojen så står dom nog redan på tårna.
Så tårna måste också upp från marken.
Tjejen i inlägg # 8 hade fått ca 2,5 - 3 cm platåsulor inlagda mellan stöveln och originalsulan.
Så jag tror inte det räcker med hög klack, hög klack är nog för MC-damerna som sitter baktill.
Ja, den funkade väldigt bra i Himalaya, helt rätt cykel där, och den är väldigt trevlig i övrigt.Den är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.
Har visserligen bara kört några mil blandad körning med Himalayan 411 och Scram 411 (samma motor, lägre vikt). Hannuse vet såklart detta också efter sin tur i Indien, så det är inget nytt. Betyder det att jag dissar Himlayan 411/Scram 411? Nej då, de är helmysiga! Gillar! Men de skulle må bra av några hästar till - för att funka för allroundbruk.
Nya Himalayan 452 har mer pulver. Men den är högre så den går nog bort, precis som TS redan skrivit. Skall bli kul att testa den till våren!
Kawasaki Versys 650? Finns att få med lägre sadel.
Ha ha, sant.Trevlig, billig och kul hoj!
Nu har jag en liten aning om att ändamålet kommer att åtminstone delvis vara halvdåliga skogsvägar varför fjädring och möjligheten till lite grövre däck är viktig…
Om man nu inte är hård och kör SportHoj i skogen…
Jag har ingen aning mer än att kompisen är nöjd med den, var mest att den verkar finnas kvar som jag ville förmedlaDen är jättetrevlig men undermotoriserad för dagligt bruk, tycker jag. På småvägar, grus och i ute i spenaten spelar det mindre roll, men om man kör på en 90-väg och behöver göra en omkörning så är det knappt att det funkar... Jo, den gör över 100 men axet är för klent. Tycker jag.
Har visserligen bara kört några mil blandad körning med Himalayan 411 och Scram 411 (samma motor, lägre vikt). Hannuse vet såklart detta också efter sin tur i Indien, så det är inget nytt. Betyder det att jag dissar Himlayan 411/Scram 411? Nej då, de är helmysiga! Gillar! Men de skulle må bra av några hästar till - för att funka för allroundbruk.
Nya Himalayan 452 har mer pulver. Men den är högre så den går nog bort, precis som TS redan skrivit. Skall bli kul att testa den till våren!
Japp, vi provade den på MC mässan, frän finnes, helt klart.BMWs nya 1300GS har elektroniskt justerbar åkhöjd, den sänks vid t.ex. stadskörning i låga hastigheter och höjs automatiskt vid mer aktiv körning. Har hört av andra kortbenta varelser att den varit bra för dem...
Får hon inte låna din TW200 ? ?Hej på er.
Har ett svårlösligt dilemma - en sambo......med för korta ben.
Ja, det finns ingen lag vad jag vet mot det, men väl begränsningar när det kommer till att kunna känna sig trygg på hojen.
Idag har hon en XT660R som vi har sänkt så mycket det går, så sitthöjden är nu 820mm.
Tyvärr finns det extremt dåligt utbud med hojförsäljare här uppe i norr, så att provsitta en farkost innebär en längre roadtrip.
MC Mässan 2024 erbjöd inte heller dessa möjligheter, men gav dock några tankar.
BMW (jag vet känns fel, men...) har en F750GS som nu ersätts av en F800GS som skulle kunna vara ett alternativ.
Dock så bör man tydligen beställa den sänkt från fabrik (enligt säljaren), och även inkludera den lägre sadeln, då kommer man ner i 760mm.
En annan fördel att gå till en tvåcylindrig hoj är att den är mer förlåtande när det gäller motorstopp (ni som kört XT vet säkert vad jag menar).
Hon har ingen ambitionsnivå att köra jättemycket hoj, men vill känna sig tryggare på cykeln när hon väl gör det.
Frågan är tvådelad:
- Känner ni till några alternativ till ovanstående BMW?
- Finns det erfarenheter om F750GS som ni vill lägga till?
Viktig parameter i det hela är att custom är uteslutet, liksom att dumpa sambon, i övrigt får jag vika ner mig och vara märkesneutral (svårt utan stora mängder alkohol).
Så något förslag i så fall som "lirar i samma liga" som F800GS eller även mer mot offroad?
Har som sagt var letat/Googlat, men svårt när man inte kan prova i praktiken.
View attachment 494983
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |