"hona, horna" lr va d nu heter..??!?!

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
kan ja horna om min cylinder (cagiva freccia c12R -90).har för mig att det bara går o göra på vissa cylindrar..lr??....o hur mycke ska man då horna upp te...alltså..va e närmsta storlek från 125cc..så ja kan hitta en kolv som passar till den sen? :confused:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dj_fluffy skrev:
kan ja horna om min cylinder (cagiva freccia c12R -90).har för mig att det bara går o göra på vissa cylindrar..lr??....o hur mycke ska man då horna upp te...alltså..va e närmsta storlek från 125cc..så ja kan hitta en kolv som passar till den sen? :confused:

Troligtvis har du nicasil i cylindern och då kan du horna, men inte borra. När man hornar så gör man bara nya "repor" i cylinden som håller kvar oljan. När man borrar gör man den större.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Re: Re: "hona, horna" lr va d nu heter..??!?!

EBS skrev:
Troligtvis har du nicasil i cylindern och då kan du horna, men inte borra. När man hornar så gör man bara nya "repor" i cylinden som håller kvar oljan. När man borrar gör man den större.

rätta mig om jag har fel men repa gör man inte snarare putsar den för att få bort repor :fakta
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
hona

AleX skrev:
rätta mig om jag har fel men repa gör man inte snarare putsar den för att få bort repor :fakta

Sant, och man behöver därför ingen överdmiensions kolv vilket man behöver när man borrar upp cylindern.
 

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
öö??

öö..aha okej...men alltså..problemet e ju själva kompen..den e för dålig... har bytt ringar en gång innan....blev dock ingen inkörning( lr inkörning o inkörning..hade samling me ett gäng sporthojare å vi åkte på en rätt så lång tur..å man ville ju inte ligga sist :rolleyes: ...( ja jag vet..dumt gjort :rodnar )..men frågan e då..om ja ska chansa på å köpa nya ringar o chansa på en ny riktig inkörning...hojen va inlämnad på mc-verkstad bland annat pga det..o han sa att cyllen va väldigt hårt körd..så om man hornar om den..o köper nya ringar..passar dom då..blire verkligen riktigt tätt??...ökar inte diametern på den när man gör d??

tacksam för så många RIKTIGA svar som möjligt
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
borra upp den en dimention (lagligt med)
och ny kolv sen ska de va löst.. :tummenupp
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Re: öö??

Dj_fluffy skrev:
öö..aha okej...men alltså..problemet e ju själva kompen..den e för dålig... har bytt ringar en gång innan....blev dock ingen inkörning( lr inkörning o inkörning..hade samling me ett gäng sporthojare å vi åkte på en rätt så lång tur..å man ville ju inte ligga sist :rolleyes: ...( ja jag vet..dumt gjort :rodnar )..men frågan e då..om ja ska chansa på å köpa nya ringar o chansa på en ny riktig inkörning...hojen va inlämnad på mc-verkstad bland annat pga det..o han sa att cyllen va väldigt hårt körd..så om man hornar om den..o köper nya ringar..passar dom då..blire verkligen riktigt tätt??...ökar inte diametern på den när man gör d??

tacksam för så många RIKTIGA svar som möjligt

du får om-nicasila då
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Re: Re: "hona, horna" lr va d nu heter..??!?!

AleX skrev:
rätta mig om jag har fel men repa gör man inte snarare putsar den för att få bort repor :fakta

Fel, har du minsta lilla repa i en nicasil cylinder MÅSTE den nicasilas om. Horning kan därför bara användas i nicasilade cylindrar då reporna (ett kryssmönster i cylindern) som håller kvar oljan har börjat bli utmattade.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
eller så köper du ny 154cc polini och får Cylinder/kolv/packningar/Topplock för 3500 från dutchland :crash
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det heter hona, inget annat. Det är att slipa bort ett par 1/100 delar för att få bort de grövre reporna efter borrningen och att fixa rätt kolv/cyl spel( oftast 3-12/100 mm ca). Eller fräscha upp ett (orunt) slitet cyl.lopp (om det nu inte ger för stort spel) v kolvringsbyte. Därför borrare vill ha kolven innan dom borrar. Görs inte m fjäderbelastade stenar o borrmaskin (nästintill värdelöst), utan m riktiga honingsverktyg som ger runt o rakt cyl.lopp. Kolvringar tätar inte bra i orunda el konformade cyl.lopp.

Det gäller iaf för icke-nicasil-cyl. Hur man gör m nicasil grejor vet jag inte.
/u
 

Dj_fluffy

Toppsi
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -98
?

så jag ska alltså,om-nicasila + att ja ska köpa ny kolv o kolvringar o alla packningar som man måste byta när ja tagit bort skiten..*snyft..ja som nyss hade köpt kolv o ringar för typ 30 mil sdan :(
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Nej .. nej. Låna honings verktyg av en polare och kör tills du får små små fina repor, där oljan sen ska ligga och ett par nya ringar efter det. Kolla även hur mycket spel du har imellan kolv och lopp! Lite ska det glappa.. kolven sväller när det blir varmt. Kör in riktigt! Det sket jag i.. och vipps så gick den som en kratta igen efter en 30mil. Men funkar det inte så sälj skiten :) Bättre att lägga pengarna på en nyare cykel än att slänga ut det på ett par tusen på nickasil, ett par tusen till kolv och ringar + allt annat smått. Cykeln går väl fint även nu, bara lite trött?
 

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Vad jag har hör av säkra källor så går det inte att borra nicasilcylindra och hona ska man inte göra på en nicasilcylinger då den tappar viss del av sin styrka.....men stålfodrade cyllar går att borra och hona.....
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
EBS skrev:
Annars fixar Racing Konsult eller Racemaskinteknik det. Jag tycker Roffe på Racemaskinteknik är betydligt trevligare än gubben på Racing Konsult så jag skulle välja Racemaskinteknik.

http://www.racemaskinteknik.home.se

Jo men de skickar i sin tur vidare cylindern till England, där jobbet blir gjort.
Nicasilbehandling utförs tyvärr inte i sverige... :(
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
RGmaniac skrev:
Vad jag har hör av säkra källor så går det inte att borra nicasilcylindra och hona ska man inte göra på en nicasilcylinger då den tappar viss del av sin styrka.....men stålfodrade cyllar går att borra och hona.....

Brände av tändstiftet i min Aprilia Pegaso 125:a för 10 år sedan (för mjukt stift pga tidigare klantig ägare + lika klantig jag som inte kollat upp att det var ett okej stift) och fick ett härligt kolvnyp i ingången till en kurva. Fixade skadan med honingsverktyg från micro, ny kolv och ringar. (Sån tur var så var inte reporna i loppet så djupa) Kunde göra detta pga att jag hade "vanligt" foder och inte nicasil.

Hörde i samband med min renovering att Nicasilcylindrar inte går att "laga" (precis som RGmaniac säger) utan enbart är att lämna in för "omnicasilindring".
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top