Hona Nikasilcylindern på Busa Gen1 med Flex-hone, good shit?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte jag skulle fräscha upp ytan (inte fräsa upp) ? lite i min Busacylle, har nya ringar påväg.
Nikasil är ju väldigt tunnt och många säger att de inte ska honas.

Har inhandlat en "Flex-hone" från staterna.
Den var inte billig. Retarderat att köpa den därifrån, men hittade rätt produkt med rätt mått direkt på Ebay.

Tittade på Superbike Surgery's gsxr serien men han har ingen "how to video" gällande detta. Vet att denna bygger på aluminiumoxid för att kunna slipa den ultrahårda Nikasilen. Hoppas jag fick rätt storlek levererad, det har jag inte hunnit kolla. Ska vara en för 77-83mm lopp.

Någon som har tillvägagångstips här?

Utan att veta någonting så tänker jag: Låg hastighet på borrmaskin/skruvdragaren, ett färre antal pumpningar in och ut i cylinderloppen med lite motorolja

Bifogat

• image000001.jpg
    image000001.jpg
    135 KB · Visningar: 26
  • image000000 (2).jpg
    image000000 (2).jpg
    125.4 KB · Visningar: 26
  • image000000 (4).jpg
    image000000 (4).jpg
    86 KB · Visningar: 20
  • image000000 (4).jpg
    image000000 (4).jpg
    30.4 KB · Visningar: 9
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De viktigaste är att hitta rätt varvtal i förhållande till juckningarna in/ut. Man är ute efter 45 gradiga revor som bildar diamantliknade rutor.
Filmen nedan förklaras de bra och visas hur de går till.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
De viktigaste är att hitta rätt varvtal i förhållande till juckningarna in/ut. Man är ute efter 45 gradiga revor som bildar diamantliknade rutor.
Filmen nedan förklaras de bra och visas hur de går till.
Tack!

Jag gjorde ganska precis som i det där klippet. Men jag tycker det fungerade bra att ha olja i en kapsyl och dutta pekfingret i och smeta av direkt i cylindern istället några gånger, mindre sull.

Tvättade cylindern sen i diskmedel och vatten.
Men jag ska nog köra en omgång till med lägre hastighet.

Bild på min mycket avancerade rigg jag gjorde med varsin 15kg skivstångvikt på varje sida om min plastpall ?
Stabilt som fan dock!

Bifogat

• image000002.jpg
    image000002.jpg
    86.3 KB · Visningar: 49
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tack!

Jag gjorde ganska precis som i det där klippet. Men jag tycker det fungerade bra att ha olja i en kapsyl och dutta pekfingret i och smeta av direkt i cylindern istället några gånger, mindre sull.

Tvättade cylindern sen i diskmedel och vatten.
Men jag ska nog köra en omgång till med lägre hastighet.

Bild på min mycket avancerade rigg jag gjorde med varsin 15kg skivstångvikt på varje sida om min plastpall ?
Stabilt som fan dock!
Tvätta först med avfettande medel typ avfettning,,bräcklen,bensin eller liknade och sist men viktigast vatten med diskmedel som du redan hade koll på.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tvätta först med avfettande medel typ avfettning,,bräcklen,bensin eller liknade och sist men viktigast vatten med diskmedel som du redan hade koll på.
Ja precis, får blir bromsrengöring eller bensin i loppen först. Gör om gör rätt.

"Superbike Surgery" tryckte också på det att när du tror den är ren, tvätta 2 ggr till

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu skall man inte hena nikasil alls, nikasil är inte som en stål cylinder.

En stål cylinder henar man ett x mönster i för att oljan skall hänga kvar till en viss gräns och mängd, hur detta skall se ut är olika beroende på varvtal o temp bla.

En nicasil cylinder ser ut som en tvättsvamp i mikroskop fungerar lite som gjutgärns. Den väldigt tunna nickel ytan ser slät ut men har millioner med mikroskopiska hålrum där oljan stannar , nikasil har dock x revor men mycket mycket tunnare än stål cylindrar, av just den anledningen att nikasil inte behöver x hening för oljans skull utan att det bara blir så när man henar till rätt 100/1 mm i spel vid produktion.

O dom där hen borstarna tar mycket material ett par minuter med den borsten motsvarar säkert någon några 1000 mils körning beroende hur länge du kör.

Bästa nikasil liknande materialet kan man få i Holland en guld liknade yta som bär 2-3 gånger mera olja i ytan än standard nikasil.

Hena inte för mycket med borsten du tätar dom mikroskopiska hålen som är i ytan o helt plötsligt så smörjer det sämre

Nnnjjjuuuuppp brukar det låta när kolvringar skär igenom oljefilmen o ALU kletas fast det sker på både 2T och 4T.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu skall man inte hena nikasil alls, nikasil är inte som en stål cylinder.

En stål cylinder henar man ett x mönster i för att oljan skall hänga kvar till en viss gräns och mängd, hur detta skall se ut är olika beroende på varvtal o temp bla.

En nicasil cylinder ser ut som en tvättsvamp i mikroskop fungerar lite som gjutgärns. Den väldigt tunna nickel ytan ser slät ut men har millioner med mikroskopiska hålrum där oljan stannar , nikasil har dock x revor men mycket mycket tunnare än stål cylindrar, av just den anledningen att nikasil inte behöver x hening för oljans skull utan att det bara blir så när man henar till rätt 100/1 mm i spel vid produktion.

O dom där hen borstarna tar mycket material ett par minuter med den borsten motsvarar säkert någon några 1000 mils körning beroende hur länge du kör.

Bästa nikasil liknande materialet kan man få i Holland en guld liknade yta som bär 2-3 gånger mera olja i ytan än standard nikasil.

Hena inte för mycket med borsten du tätar dom mikroskopiska hålen som är i ytan o helt plötsligt så smörjer det sämre

Nnnjjjuuuuppp brukar det låta när kolvringar skär igenom oljefilmen o ALU kletas fast det sker på både 2T och 4T.
Ja de är några tunga namn som inte rek hena Nikacil men lika många som påstår att man ska hena/hona (va fan heter det egentligen) . Jag vill hena/hona för att få bort glaseringen från tidigare kolvringar jag är inte ute efter nya sliprevor. Hitintills har jag bara slipat med skotspliceduk sådan modell som man slipar innan målning med eller rengör kastruller med men jag vet inte om de tar bort glasering?
Jag är verkligen kluven de är typ 50/50 på om man ska honhena eller inte.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den nämnde stjärnmeken sa också att åsikterna med vilken kornighet man ska ha varierar också. Han föredrog personligen 240 eller 180 tyckte jag att han sa.

Flex-hone'n jag köpte är lite finare, 320 tror jag det stod. Var har ni för åsikter där?

Jag höll inte på länge och hade en långsam och klen 12v skruvdragare, men glaseringen är borta nu. Fick inte till det där med 45 grader riktigt bara...tror jag

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja de är några tunga namn som inte rek hena Nikasil men lika många som påstår att man ska hena/hona (va fan heter det egentligen) . Jag vill hena/hona för att få bort glaseringen från tidigare kolvringar jag är inte ute efter nya sliprevor. Hitintills har jag bara slipat med skotspliceduk sådan modell som man slipar innan målning med eller rengör kastruller med men jag vet inte om de tar bort glasering?
Jag är verkligen kluven de är typ 50/50 på om man ska honhena eller inte.
Jag har för mej att i både Suzuki o Yamahas verkstads handböcker står det att man inte skall hena/hona cyl av just den anledning att det försämrar oljans möjlighet att smörja.

Men alla gör som dom vill att slita in
En nikasil yta tar typ 15-
20 minuter sedan kan man inte påverka mera. Då är den redan slät som en barnrumpa.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Engelska = honing / hone.
Svenska = hening / hena.

Flex Hone har för övrigt en svensk distributör med det något lustiga namnet Brain Products…

Observera dessutom att dessa heningsborstar finns i flera olika material, inte bara kornstorlekar.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu blev det bättre tror jag....

Körde bara 30-45 sekunder, väldigt låg hastighet och kanske 25 pumpningar. Körde med alldeles för hög hastighet första rundan så mycket vet jag.

Får nog duga nu. Ska inte åka i år så ingen stress, men ringarna och nya ventiltätningar skulle komma på Måndag enl DHL.

Hade satt ihop toppen och tyckte gamla ventiltätningarna fick duga, men sen blev det att jag beställde även ny kamkedja, spännarskena, styrskena, spännare, så då fick det bli tätningar också.
Blir som en ond cirkel. Skulle ju bara bli en billig uppfräschning ?

Så nu har jag tagit ur alla ventiler igen, märkt upp och lagt i Biltemas blixtlåspåsar. Bra grejer.

Intressekoll, någon som vill köpa en Flex-hone 77-83mm för Busa bla? Jag skulle inte tro att jag behöver den igen på ett tag.

CRC-gasket remover (burk från 2009) tog bort sotet på kolvtopparna utan ansträngning. Men ren aceton kanske funkar lika bra, ingen aning?

Bifogat

• image000000 (1).jpg
    image000000 (1).jpg
    131.3 KB · Visningar: 55
  • image000001 (1).jpg
    image000001 (1).jpg
    92.9 KB · Visningar: 46
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kan köpa den om den har lite spänst kvar utåt vid 84,85mm borr? Jag ska Hena tvåtaktare så då gör de mindre att den har dåligt utåt tryck för de skonar portarna. Men som sagt den måste ju har lite spänst kvar vid 85mm borr.
Du har pm.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kan köpa den om den har lite spänst kvar utåt vid 84,85mm borr? Jag ska Hena tvåtaktare så då gör de mindre att den har dåligt utåt tryck för de skonar portarna. Men som sagt den måste ju har lite spänst kvar vid 85mm borr.
Du har pm.
Japp, jag ska undersöka saken...

Fått ditt pm. Minns inte exakt vad jag betalade för den men det var nog 1600kr tror jag. Ska kolla mitt Paypal. Men det var inkl frakt och tull/moms så det kan jag ju inte räkna in riktigt. Jag återkommer med ett prisförslag.

Nya ringar, mums
Hört att de absolut bästa Kalashikovs är de kinesiska, men ventiltätningar? ?

Bifogat

• 20221016_211237.jpg
    20221016_211237.jpg
    1.2 MB · Visningar: 30
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ok! Det var därför jag fick så bra feedback från säljaren : )

Personligen har jag lite halvdåliga erfarenheter av amazon. Men om den dyker upp för de pengarna är det ett kap.

Jag tröstar mig med att min levererades blixtsnabbt iaf....från staterna.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hoppas förövrigt inte att det blir kalkonsoppa av detta med hårresande flagnande nikasil, skurna kamaxlar osv.

Ibland känns det som allt man tar i går sönder. Får alltid köpa 2st av allting ???

Då får man väl sälja hojen för ingenting med bränd motor för tror inte jag tar isär den igen. Lite sugen på Kawa H2sx eller Hayabusa Gen 3 är jag. Även ZZR 1400

God natt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kan ju delge er om mitt snikheningstips för Nikasil.
Jag brukar limma fast Scotch brite duk på vanlig klostenhenare. Dessa dukar finns med alla tänkbara kortstorlekar och inbakat slipmateriel som Aluminiumoxid som ex.
Jag köper korn 360-500 till Nikasil och klipper till rimsor som man lindar runt de tre stenklossarna på typ Bildemas henare. Limmas lätt fast på ryggen/sidorna på klossarna med smältlim. Duken river riktigt bra, de ser ut som riktig honing och de är skonsamt mot portarna på en tvåtaktare som ex.
Här kan man köpa alla tänkbara kornstorlekar och frakten va bara 59kr. Klosshonare från Biltema funkar bra som bas för snikeriet :hihi

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag kan ju delge er om mitt snikheningstips för Nikasil.
Jag brukar limma fast Scotch brite duk på vanlig klostenhenare. Dessa dukar finns med alla tänkbara kortstorlekar och inbakat slipmateriel som Aluminiumoxid som ex.
Jag köper korn 360-500 till Nikasil och klipper till rimsor som man lindar runt de tre stenklossarna på typ Bildemas henare. Limmas lätt fast på ryggen/sidorna på klossarna med smältlim. Duken river riktigt bra, de ser ut som riktig honing och de är skonsamt mot portarna på en tvåtaktare som ex.
Här kan man köpa alla tänkbara kornstorlekar och frakten va bara 59kr. Klosshonare från Biltema funkar bra som bas för snikeriet :hihi
Genialt, jag var inne på någon Biltemalösning först men hade för lite information.

Vette f-n vad som hände med ventiltätningarna igår. Först gick det halvpuligt att få dit de 2 första.

Sen när den 3e skulle dit var det helt @^!%+÷!!! omöjligt att få dit den. Var som om ventilstyrningen var för stor.

Det var ganska kallt när jag höll på, 8-10 grader (ruttet kallgarage) Och tätningarna hade legat i värme inomhus innan det så funderar på att kanske värma dem försiktigt med värmepistolen innan nästa försök. (Avbröt när den typ stack iväg tvärs över golvet för 15e gången)

Men föredrar nog Athena's ventiltätningar, hade dem på förra toppen. De kändes färskare. Fin grön färg hade de också så man såg dem. Dessa Suzukitätningar KAN ju ha lagrats i 20 år.

Ja, jag saknar riktigt arbetsbänk.

Bifogat

• 20221017_071238.jpg
    20221017_071238.jpg
    1.6 MB · Visningar: 29
  • 20221017_071301.jpg
    20221017_071301.jpg
    1.3 MB · Visningar: 29
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja de va nog åldersrelaterat att tätningarna dummade sig men även pirat tätningar kan va 100a år och stenhårda. De borde va utgångsdatum på så viktiga tätningar. Jag har alltid packningsrekond hemma för att mjuka upp alt i gummiväg.
Länken till Payback packningsrekond är den bästa jag provat, de går pensla på koncentrerat eller bada gummitätningar i vatten och packningsrekond. Och sedan häller man i 1% i motoroljan. Mitt favvotips för packningsrekond är att ta lös dammtätningen på framgafflarna och pensla på packningsrekond 1-2ggr per år speciellt innan vinterdvalan. Flera gafflar har slutat läcka efter en sådan behandling (efter några timmar /mil.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Löste sig med lite lätt värme.

Athena-tätningarna är större och inte lika lätta att deformera eller ha sönder eller hur man ska uttrycka det, iaf inte dessa 2 uppsättningar av respektive jag fick

Last edited:
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen