Honda 1977 CB550

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, vi försöker hjälpa till, men för att göra det behöver vi ju veta exakt vad du behöver hjälp med. Customjobb är dessutom väldigt brett, vill du sätta på långgaffel, bygga om cutsen, göra en customiserad motor, eller häftiga lackjobb?
 

MauRider

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Sr400 1983
Nja, vi försöker hjälpa till, men för att göra det behöver vi ju veta exakt vad du behöver hjälp med. Customjobb är dessutom väldigt brett, vill du sätta på långgaffel, bygga om cutsen, göra en customiserad motor, eller häftiga lackjobb?
Just nu är det elen. Har köpt ett Lithium batteri som jag vill montera plus regulator, blinkers, framlyktan etc. Dessutom om ni ser i bilden så har jag inte hastighetsmätare tex. Jag vill gärna prata med personen/verkstaden och se vad man kan göra. Förresten så byggde jag inte hojen utan köpte den som den ser ut nu, förutom att jag fick hjälp att kapa ramen och sätta dit sadeln och det var i USA så nej, kan inte få hjälp från den personen längre :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Många byggare stupar på elen.
Är inte original kabelstam kvar blir det svårt.
Jobba med saker man själv inte demonterat är ibland hopplöst
Säljaren sa väl att elen fixar du lätt?
 

MauRider

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Sr400 1983
Många byggare stupar på elen.
Är inte original kabelstam kvar blir det svårt.
Jobba med saker man själv inte demonterat är ibland hopplöst
Säljaren sa väl att elen fixar du lätt?
Hojen rullade på bra men jag ville kapa ramen där bak och svetsa en "loop" som du ser nu på bilden och medans det blev fixat så ville jag fixa andra saker, som batteriet tex.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Hojen rullade på bra men jag ville kapa ramen där bak och svetsa en "loop" som du ser nu på bilden och medans det blev fixat så ville jag fixa andra saker, som batteriet tex.
Haha nä du, du får nog skita i Ungarna i Vinter! och fixa elen själv! :pannkyss
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar designen på gamla CB från 70-talet. Jag tycker du ska rikta in dig på att bara få den körklar. Att leja bort customjobb blir nog orimligt dyrt med svenska löner och skatter.
Kanske enklast att köpa ett beg elsystem ifall det är för mycket klippt i det.

Så kanske du kan bygga vidare sen i framtiden när du har tid.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är inte många trådar som behövs på den där hojen så även om det inte finns något originalsystem att utgå ifrån så är det hyfsat lätt fixat.
Jag hjälpte en kompis med en CB av ungefär samma årsmodell för några år sedan, och efter att jag lagt ner ett par timmar på att försöka reda ut originalsystemet så googlade jag fram en bild på ett förenklat schema och det var rätt snabbt fixat. Sedan är det såklart en del pyssel med att få det snyggt och det är nog mest där det går åt tid.
 

MauRider

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Sr400 1983

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
Jag tror tanken inte, rent generellt, går så mycket längre än att svetsa på en böj där bak, kasta bort elsystemet långt bort ihop med luftburken och sen, eventuellt bli av med garaget eller flytta. Sen står den där och eftersom Petter inte längre betalar 100.000:- för en gs450 längre så blev de där M-unit grejerna plötsligt jävligt dyra
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Rent generellt, alltså rakt över cafebobberscenen så är det obegripligt mycket problem med "elen".

Lite märkligt. Det är samma saker som skall lysa och fungera vare sig hojen är ombyggd eller ej.
Somliga förbrukare flyttar plats, några få försvinner och någon enstaka tillkommer om man vill ha en fancy panel som ersättning för hastighetsmätaren.

BMWs K-hojar är ett litet undantag med originalpanelens nyckelfunktioner, men i övrigt behöver man nog vara sketfull och använda häcksax själv samt ta hjälp av Edward Scissorhands när man plockar ner hojen för att hamna i läget efteråt att man inte "får ihop det elektriska".

En plan och några tankar innan man skrider till verket sparar mycket elände efteråt.

Som sagt: bara en allmän betraktelse som inte alls behöver beröra TS provblem.
När jag hjälpte min kompis med hans CB så hade han köpt den nedplockad i lådor och elsystemet var dels redan delvis ombyggt med diverse sockerbitar och annat gott, och dessutom låg det uppdelat i tre eller fyra kartonger, så det blev lättare att börja om från början.

Tror att det var något liknande den här skissen jag använde som grund.

1727786471045.png

Nu har jag för mig att jag kompletterade med ett relä för omkopplingen av hel/halvljus och även med några trådar för blinkare, men så mycket krångligare än så behöver det inte vara.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När jag hjälpte min kompis med hans CB så hade han köpt den nedplockad i lådor och elsystemet var dels redan delvis ombyggt med diverse sockerbitar och annat gott, och dessutom låg det uppdelat i tre eller fyra kartonger, så det blev lättare att börja om från början.

Tror att det var något liknande den här skissen jag använde som grund.

View attachment 504570

Nu har jag för mig att jag kompletterade med ett relä för omkopplingen av hel/halvljus och även med några trådar för blinkare, men så mycket krångligare än så behöver det inte vara.


Det bästa av två världar: en illustrativ schematisk redogörelse. Waddayaknow!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det bästa av två världar: en illustrativ schematisk redogörelse. Waddayaknow!
Jag tror faktiskt att en stor del av problemet är att "folk" får för sig att det är mer avancerat än vad det är och att de går vilse bland alla linjer och okända symboler i ett traditionellt schema. Jag har även sett varianter där man klistrat in bilder på de faktiska komponenterna, men jag tycker att den där tecknade bilden är charmigare.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag tror faktiskt att en stor del av problemet är att "folk" får för sig att det är mer avancerat än vad det är och att de går vilse bland alla linjer och okända symboler i ett traditionellt schema. Jag har även sett varianter där man klistrat in bilder på de faktiska komponenterna, men jag tycker att den där tecknade bilden är charmigare.
Förstår!...men i min Värld! Hur i helvete man kan förstöra en MC :va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Förstår!...men i min Värld! Hur i helvete man kan förstöra en MC :va
Så länge det inte är din MC någon ”förstör” så ser jag inte riktigt relevansen med din kommentar och jag ser ännu mindre hur det hjälper TS att (för hundrafemtionde gången) oja sig över något man inte gillar eller förstår.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Så länge det inte är din MC någon ”förstör” så ser jag inte riktigt relevansen med din kommentar och jag ser ännu mindre hur det hjälper TS att (för hundrafemtionde gången) oja sig över något man inte gillar eller förstår.
Ok då! ...jag kryper till korset! :krama
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top