Honda CB 900 bygge

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag tycker att det ser ut som att du inte har en "riktig" tång till kabelskorna.
När jag byggde mitt första elsystem, vilket var första gången jag använde sådana kontakter, började jag oxå med en sån där tång som man får nypa två gånger med. Jag köpte dock väldigt snabbt en sån där tång som nyper bägge ställena samtidigt och sedan fjädrar ut. Skillnaden i användande är som natt å dag.
Den böjer in kabelskornas "bleck" i kabelnkärnan respektive höljet. En sån tång rekomenderas starkt.
Nu har även biltema börjat sälja sådana tänger för en vettig peng.

För övrigt, snyggt jobbat :tummenupp ser fram emot ett möte på Sveavägen. Visar du din så visar jag min :D
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jag tycker att det ser ut som att du inte har en "riktig" tång till kabelskorna.
När jag byggde mitt första elsystem, vilket var första gången jag använde sådana kontakter, började jag oxå med en sån där tång som man får nypa två gånger med. Jag köpte dock väldigt snabbt en sån där tång som nyper bägge ställena samtidigt och sedan fjädrar ut. Skillnaden i användande är som natt å dag.
Den böjer in kabelskornas "bleck" i kabelnkärnan respektive höljet. En sån tång rekomenderas starkt.
Nu har även biltema börjat sälja sådana tänger för en vettig peng.

För övrigt, snyggt jobbat :tummenupp ser fram emot ett möte på Sveavägen. Visar du din så visar jag min :D

HaHa!
Visar du din så visar... ...det låter det!

Stämmer, skittång! Skicka art.nr eller länk - Tack!
Just nu viker jag med näbbtång, klämmer till med nån sniktång för kabelskor och löder som avslutning.
Inte ett skit tidsödande, men å andra sidan är jag inte så kvick i huvet heller så det kanske är lika bra...

Ikväll blir det inget eller rättare sagt - Ikväll blir det bara GIN.
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Denna Gin verkar inte vara bra för ert projekt herrn!

Jag som vill se mer helhetsbilder varje gång du uppdaterar, självklart kul med bilder på detaljarbetet men vill ha även bilder på helheten för att dreggla med drömmande ögon.:kär
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Biltemas crimptång för oisolerade kabelskor:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-71656/

Jag har som sagt inte provat den själv, dom sålde inte den när jag letade efter en. Jag köpte en ur ELFA:s sortiment till ett något högre pris, men den fungerar mycket bra.

När du bemödar dig med att betala dyra pengar för vattentäta kontakter ska du inte riskera strul pga dåligt pressade kabelskor.

Jag arbetade med bilstereo för en massa år sedan, det vanligaste felet vid alla typer av glappkontaktreklamationer var att kunden hade klippt bort orginalkontakten och i stället klämt dit en egen kabelsko imed en polygrip eller plattång. :dummer
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Biltemas crimptång för oisolerade kabelskor:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-71656/

Jag har som sagt inte provat den själv, dom sålde inte den när jag letade efter en. Jag köpte en ur ELFA:s sortiment till ett något högre pris, men den fungerar mycket bra.

När du bemödar dig med att betala dyra pengar för vattentäta kontakter ska du inte riskera strul pga dåligt pressade kabelskor.

Jag arbetade med bilstereo för en massa år sedan, det vanligaste felet vid alla typer av glappkontaktreklamationer var att kunden hade klippt bort orginalkontakten och i stället klämt dit en egen kabelsko imed en polygrip eller plattång. :dummer

Köpte en tång från Biltema men vet inte om jag är så nöjd.
Skulle vara bra med en tång som klämde en i taget, först kabeln och sedan tätningen.
Har du koll på om det finns?

Häns
Gin is da shit! Å just nu blir det inga roliga helhetsbilder, el är småskit å trist att fotta.
Men det går framåt, idag satt två kontakter till (broms), en kontakt till och broms-slingan är klar.:banana
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Du får slänga på macrot och ta riktiga closeups :) så kan det nog bli spännande bilder
Ett budgettips - en mellanring på 25mm - mellan hus och 70-200 så får du ganska mycket macro, men ett jäkla schysst arbetsavstånd. Focusområdet (om jag minns rätt, farbror börjar bli gammal o gaggig... eller om det är all tinner i samband med all rengöring :va ) är mellan ca 30 - 150 cm vid 200 mm brännvidd.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Du får slänga på macrot och ta riktiga closeups :) så kan det nog bli spännande bilder
Ett budgettips - en mellanring på 25mm - mellan hus och 70-200 så får du ganska mycket macro, men ett jäkla schysst arbetsavstånd. Focusområdet (om jag minns rätt, farbror börjar bli gammal o gaggig... eller om det är all tinner i samband med all rengöring :va ) är mellan ca 30 - 150 cm vid 200 mm brännvidd.

Ingen idé att vila på hanen.
Dessa är tagna på sådär 30cm - 70mm, så lite finns allt kvar i fotografens hjärna:tummenupp
Gin_1.jpg Gin_2.jpg

Öga_1.jpg Öga_2.jpg
Funkar ju bra det där och räcker definitivt att börja med.
Nu är det lite kallt å sent att göra något ikväll, så får fixa några kontakter imon istället.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Snyggt!
En yterligare feature med mellanring, du får enormt kort skärpedjup, vilket ytterligare lockar fram intresse i focusområdet.

kontakter ja, allt det där har man ju att se framemot.... :va
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Köpte en tång från Biltema men vet inte om jag är så nöjd.
Skulle vara bra med en tång som klämde en i taget, först kabeln och sedan tätningen.
Har du koll på om det finns?

Nix tyvärr, inte mer än dom billiga som följer med ibland när man köper en låda med blandade kabelskor.
Jag tycker att ELFA-tången jag köpte är underbar jämnfört med den billiga man måste nypa två ggr med.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kontakten mellan voltregulator och generator var rätt äcklig och
kablarna var för långa.
Nu var kablarna lite tjockare och då gick det bättre med tången,
men jag envisas fortfarande med att löda som avslutning.

041.jpg 039.jpg

040.jpg 038.jpg

Höger & vänster knappsats - Klar
Bromsslinga - Klar
Ljus & Blinkers - Klar
Generator / Voltregulator - Klar

Det tar sig.:banana
Imon är det skidor i Romme som gäller.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kontakten mellan voltregulator och generator var rätt äcklig och
kablarna var för långa.
Nu var kablarna lite tjockare och då gick det bättre med tången,
men jag envisas fortfarande med att löda som avslutning.

Ser bra ut :tummenupp
Jag säkerhetslödde oxå en del av mina stift, tändning mm. Det blev lite mycket lödtenn nån gång så att blecket på stiftet som gör att den fastnar i "plasthuset" oxå fastnade :dummer .
Det var bara att göra om och göra rätt:D
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
The never ending story of EL!

Har kopplat vidare.

045.jpg 046.jpg

Tidigare i veckan var det nära att jag gav upp.
Visste vare sig in eller ut längre, men med ett par dagars skissande kommer jag vidare i alla fall.

CDI enheterna måste flyttas har jag kommit fram till. Nu hamnar dom nära regulatorn, vilket kommer spara massa kabel. Har ju lite utrymmesbrist i mina rör.
Låstet kommer att få sitta där CDI:a satt, även blinkersmotstånden kommer att flyttas dit.

Bara att nöta vidare.

Och det som försvann...

043_1.jpg 044_1.jpg

044_2.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ser grymt ut M-tin ! :tummenupp
Det är bara till att nöta på...du kommer ha en av sveriges mest välbyggda hojjar !

Imponerad av ditt detaljarbetet...kommer vara till stor nytta när jag skall på med min m-unit :banana


:rock
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tankevurpa

Hade lite brottom och tänkte givetvis inte på allt.

Satte 5-poliga kontakter på CDI:erna, tyckte det passade bra...
Problemet var ju att 2 går till motorn, Jord/styrström och 1 till spolarna.
Det var bara att klippa och göra om. För Elfas verktyg för att ta isär skiten funkade ju inte!?!?

cdi.jpg

Det svåra i med elen har varit att kombinera orginalet(Honda) med det nya(Motorgadget).
När den bilden nu äntligen klarnat känns det mycket bättre.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Du bygger så bra att man skäms för alla genvägar man själv tagit... :rodnar

Snyggt jobbat! :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hmm, jag har bara börjat "fundera" på elen... man kan ju bli förvirrad av mindre :)
Det jobb du gör kommer att bli riktigt snyggt :tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kul att höra, inte att du tagit genvägar, men att det uppskattas!
För det ska gudarna veta att man blir bra less mellan varven.

Ska bli kul att strömsätta och ställa in m-uniten och instrument så småningom.
Nu har jag en flytt att se fram emot om en månad så får väl se hur långt jag hinner.
Vill ha huvuddelarna klara innan dess.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hade lite brottom och tänkte givetvis inte på allt.

Satte 5-poliga kontakter på CDI:erna, tyckte det passade bra...
Problemet var ju att 2 går till motorn, Jord/styrström och 1 till spolarna.
Det var bara att klippa och göra om. För Elfas verktyg för att ta isär skiten funkade ju inte!?!?
Det svåra i med elen har varit att kombinera orginalet(Honda) med det nya(Motorgadget).
När den bilden nu äntligen klarnat känns det mycket bättre.

Jag har aldrig provat ELFA:s isärmonteringsverktyg, jag pillar med urmakarmejslar när jag tar isär mina kontakter. No probs.
Har du köpt kontakerna på ELFA ?

Jag var ju oxå färsk på mc el när jag gjorde mitt första elsystem för två år sen - Visst är det ball när poletten trillar ner :D
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
När verktyget inte funka åkte mejslarna fram, någon enstaka fick jag ur innan jag ledsnade.
Jo, allt kommer från Elfa. Hittade en "Cheap Charlie" variant på Biltema som jag hoppade över.

Helt klart en skön känsla, får faktiskt lust att göra ett till. Som tur är har jag ju en moppe att bygga :tummenupp

Garaget - Det kan du ge dig fan på!
Stålbalken ska upp i taket och sedan är det isolering som gäller.
OSB skivor, färg och el. Och min mansgrotta är klar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top