Honda CB 900 bygge

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Vilket underbart bygge :rock jag tror att den hade varit grym med en kuts liknande MHe View attachment 383293

hur ska du få ur kabelnätet nu när du satt på alla kontakter när du ska lacka ramen :confused:


Kutsen: nja, den finns ju redan. Tror att mitt undermedvetna pekat åt 996 hållet.
Inget fel på den men håller mig till förlagan.

Jo, hur får jag ut alla kablar?
-Genom att inte ha kontakter på kuts-sidan.
Det va bl.a. därför CDIerna fick flytta, allt på kuts-sidan är skruvat.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Ahh jag tyckte att det såg ut som att du krimpt på kontakter på den sidan också!

Inget illa menat om kutsen, du verkar kunna behärska det mesta så jag såg det som en utmaning att göra en egen kuts :rock
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jo, men det har jag ju gjort!
Den liknar bara 996 - lite (kanske)...
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Vikten av vikt...

Dagen till ära har jag vägt hojen.

Saken var den att fjädrarna inte orkade hålla vikten och
att jag måste köpa andra så att hojen blir körbar.

Som tur är har jag lite polare i dragracingsvängen som är begåvade med vågar.
Och här har vi resultatet.

Med tjockis--------------Utan tjockis

077.jpg
(Wheel 1 är fram)

Att hojen väger 195,5 kg utan avgassystem kan jag ju inte gnälla på i alla fall.
Original väger den ca 240 kg, och det man lättar behöver man inte trimma har jag lärt mig.
Att viktfördelningen med tjockis på är i det närmaste 50/50 är ju heller ingen nackdel.
Nu var ju tanken tom, så lite framtung kommer den att bli, men inte farligt.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Den kommer från en Ducati Monster 900 (tidig årsmodell).
Jag har för mig att den sitter i ett länkage och så är det en helt annan geometri på min hoj.
Flera små saker (åt fel håll) gör tillsammans en avsevärd skillnad.

Sedan måste jag ha en kort fjädringsväg för att konceptet ska funka.

Ska ringa Öhlins imon för att höra vad mer än vikt dom behöver för att ta fram rätt fjädrar.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jag kan få liknande problem...dvs svingen tar i ramen vid massiv nedlastning.
Det är ju dom här problemen som är det "roliga" med att bygga hoj :tungan
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jag kan få liknande problem...dvs svingen tar i ramen vid massiv nedlastning.
Det är ju dom här problemen som är det "roliga" med att bygga hoj :tungan

Lite data:

Sachs dämpare - Ducce Monster 900
Fjäder Längd: 185mm
Inner mått: 58mm

Fullt påspänd, bara hojen: -5mm
-//-, med mig: -55mm

Rek: 30-35mm för gatbruk.

Helt slackad, bara hojen: -55mm
-//-, med mig: Då hänger kutsen på bakdäcket...

Så, imon är det dags att ringa och se om det går att få tag i nåt som funkar.

Och fram då?
Jo, org. sitter det 0,85 kg fjädrar i men det finns 1,1kg att tillgå (om jag minns rätt).

Vilken tur att lönen är på väg in, så man har nått att blåsa den på:banana
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja för oss är det jul året om när paketen kommer :tummenupp
Du hittar inget på E-bay ? Misstänker att nya Öhlinsfjädrar kostar mer än mina donatorhojjar :hihi
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kawa:
Jodå, det går säkert att hitta nåt för vettiga pengar.
Frågan är bara hur man tar reda på vad man ska ha?

Fick just sista el-tillbehöret.
Denna lilla grej måste man ha till motoscope pro för att få upp blinkers, neutral, olja mm.
Det blir lite pilligt att få dit den men den får ju plats var som helst.

375121_610388418991129_532905857_n.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Menar du att man måste köpa den som tillval för att blinkers mm ska visas på displayen ?!
Nja...äkta Tysk engineering :hihi

Fick några träffar på e-bay

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...R0.TRC0&_nkw=öhlins+spring&_sacat=0&_from=R40

jo, så är det.
kostar 400, finns en mer avancerad men den behöver inte jag.

bra där! hela ebay är fullt med gamla hojprylar.
problemet är att veta vad man ska ha, fjädrarna är ju på olika styrka.
och jag behöver något som orkar hålla upp.

har hittat bra info på race tech, en massa mått och värden som man anger för att dom ska kunna räkna fram rätt saker.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja har du flyt hittar du den du vill ha på e-bay...

Du, hur fan får man av fjädern ? Har bil-fjäder-ihopdragare men de är på tok för stora...
Inte fan ska man behöva köpa ännu ett specialverktyg :gnissla
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
I mitt fall är det bara att dra muttrarna högst upp, så får jag slack på fjädern och kan ta bort den nedre talriken. Tyvärr är det inte lika enkelt på alla, så risken finns att du blir tvungen att köpa nåt.
Alternativet är ju att lämna in den.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Flyttat

Då har flyttlasset gått.

Hojarna är lite försenade med avsikt.
Tanken är att lägga om taket, isolera och få upp skivor på väggarna.

Frågan är bara om tiden räcker till?
Har ett hus att få stil på å frugan tjatar om sitt.
Sedan har jag full styrning på jobbet med och allt ska vara klart innan maj är slut.

garage.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fan va fint M-tin!

Mitt tips är att inte göra mitt misstag, isolera allt utom taket och flytta in en mass skit.:D Gör allt jobb med det nu innan det blir för varmt/kallt. Angående frugans önskemål om renoveringar så kan hon väll lära sig att fixa grejer hon med. Jag vet hur frustrerande det är att ha dem i närheten när man ska fixa saker, men om ni har hus ihop så lönar det sig nog i längden.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har missat att du gått i flytttankar, grattis!
Och det ser ut som hojen får sig en fin lya!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
jo, det blir bra. något förskjutet i tiden bara.

20cm isolering i taket och 15 i väggarna.
-Det är ju inte så att jag är trött på att frysa?!
nu blir det byggbilder av annan karaktär ett tag framöver.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
För oss som stått och skakat tänder några vintrar vet ju hur mycket en varm lokal är värd, så lycka till med nya bygget :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top