Honda CB1000R-tråden

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag brukar ha min kompaktkamera i en sån där väska runt midjen. Den får jag upp fort om det är nåt att plåta. En fladdrande kamera runt halsen är jag nog tveksam till medan jag åker mc. Tänk om remsen fastnar på något i en olycka! :3freak :död

Fast jag plåter inte medan jag kör heller.

Jag var i garaget igår och för att flytta hojen. Fan vad sugen jag blev på att åka!

Jag ska köpa väskor till hojen i år. Funderar på en Kriega tailpack.

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Jag brukar ha min kompaktkamera i en sån där väska runt midjen. Den får jag upp fort om det är nåt att plåta. En fladdrande kamera runt halsen är jag nog tveksam till medan jag åker mc. Tänk om remsen fastnar på något i en olycka! :3freak :död

Jag var i garaget igår och för att flytta hojen. Fan vad sugen jag blev på att åka!

Bra tipps!! Ska plocka fram min gamla magväska till våren.
Grymt sugen på att åka jag med, han ju bara med inkörningen i höstas:gnissla.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Nja, har väl åkt tusentals mil med kameran runt halsen och någon fladdrande kamera har jag inte upplevt. Gäller att ha en lagom tung kamera och inga topfartsnoteringar. Den ligger ju dessutom inte direkt i blåsten.
Kameraremmen som är runt halsen och sen fäst vid kameran rycker du nog av med en hård handryckning, så kan väl inte tänka mig att....?

Remmen finns där också som en säkerhet. När man fotar, så använder man vänster hand. Avtryckaren på kameran sitter på höger sida. En hand och konstig fotoposition, så kameran lever ett lite farligt liv utan en liten säkerhetsrem runt nacken. Ingen hit om man tappar kameran i farten.

Hursom helst så tycker jag att, faran för olycka osv är inte störst pga att man har kameran runt halsen eller runt midjan, utan mer för att man tappar focus på körningen, dvs man fibblar med bildtagningen när man kör.
Ta fram kameran ur en midjeväska, försöka få till ett foto och sen tillbaka in i midjeväskan medan man kör, gör att ett par okoncentrationsmoment ytterligare tillkommer.

För övrigt, så ska man definitivt inte ha något runt midjor, halsar och i innerfickor. Läste nånstans att det finns folk som har brutit revben av en mobiltelefon i innerfickan. Har man nåt konstant runt sig så är ju risken större att något händer.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Ingen som gillade den röda "special edition" på mässan?
Undrar när Honda kommer med den i rött? Tycker det passar riktigt bra på modellen!

8490149080.jpg

Står till salu på Honda MC Center för 139.900:-

Special lackad röd med: GPR halvsystem, rött styre, titax broms/kopplings grepp röd eloxerad, motorbults kit röd eloxerad, krash puckar, uppflyttad nr skylts hållare och wheel stripes

http://www.blocket.se/vi/20148479.htm?ca=15_s

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Fick lite godis till hojen idag (kuts samt lite vita detaljer) :yoparty

Snygg som FAN!

Vad kör du med för färg på skinnstället? MAtchande Vitt med lite svart hoppas jag? ;)

Hur funkar det med Kutsen? Är den bara sätta dit över vanliga passagerarsadeln, eller måste den sadeln bort?
Går det att "förvara"/fästa den nånstans, ifall man vill ha nån bakpå menar jag ;)

/Jocce

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Hm, en fråga ang ABS:en, är det "kombinerad" broms eller vad det heter, att den tar på både fram o bakbroms, även om man bara petar på ena handtaget/pedalen?

/Jocce

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Hm, en fråga ang ABS:en, är det "kombinerad" broms eller vad det heter, att den tar på både fram o bakbroms, även om man bara petar på ena handtaget/pedalen?
/Jocce

Nja... det beror på...

Saxat från Honda:
Its proven Combined Brake System links the rear brake
pedal to both the compact dual-piston rear brake calliper
and the centre piston of its right-side three-piston front
brake calliper to provide a measured balance of front
brake control whenever the rear brake is firmly used. An
inline delay valve ensures that light operation of the rear
brake, such as when trailing through a corner, has little
or no effect on front brake operation.

Stronger pressure applied to the rear brake pedal results
in just enough front brake engagement to provide
a more effective balance of front and rear braking forces
for smoothly controlled operation. The remaining five
pistons of the two three-piston front brake callipers are
controlled in a conventional manner by the hand brake
lever and provide reassuringly strong braking control to
match the CB1000R’s aggressive sportbike riding
capability.

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Nu börjar det snart bli vår. Två frågor: Vilka kraschpuckar köper jag och var.
Varför är r&g så djävla dyra:mad: jag menar 900kr för en tail tidy det är ju bara en bit plåt typ.Finns det inget billigare?

Bitter mode "off"

:näsblod

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA

M!cke

Vrooom
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
NRS
Min hoj börjar bli klar till vårstarten nu :yoparty

Har fått på lite grejer som t.ex
R&G tail tidy
Rizoma blinkers
HEL Performance stålomspunna bromsslangar + koppling
Xenon på 8000K
Leo Vince helsystem
PCIII
Larm

Leo Vince + PCIII gjorde underverk med hur den här hojen går. Oroligheterna vid 3500-4000 rpm försvann totalt och man fick ett grymt bottendrag.
Har nån annan monterat PCIII på sin? Och i så fall tycker ni att det blev en sån skillnad?

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Snygg som FAN!

Vad kör du med för färg på skinnstället? MAtchande Vitt med lite svart hoppas jag? ;)

Hur funkar det med Kutsen? Är den bara sätta dit över vanliga passagerarsadeln, eller måste den sadeln bort?
Går det att "förvara"/fästa den nånstans, ifall man vill ha nån bakpå menar jag ;)

/Jocce
Missad ditt inlägg tidigare...

Nej, skinstället är min gamla skitiga gortex (kommer inte in i min AlpineStars längre men håller på att gå ned i vikt...)

Kutsen är som på Aprilia Tuonon eller RSV:n - man tar av passagerarsadeln och sätta på kutsen istället. Ryggsäck rekommenderas om man vill ha både kuts och sadeln med sig i fall att man träffa någon söt person på vägen.

Jag har tagit av passagerarfotpinnarna så detta är inte aktuellt för min del. Träffar jag en söt tjej så får hon springa bredvid hojen :rofl

Jag ville gärna köpa en Bell M4R hjälm i blå och vit för att matcha hojen men tyvärr säljs de inte i Sverige.
m4r_iy4.jpg

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Min hoj börjar bli klar till vårstarten nu :yoparty

Har fått på lite grejer som t.ex
R&G tail tidy
Rizoma blinkers
HEL Performance stålomspunna bromsslangar + koppling
Xenon på 8000K
Leo Vince helsystem
PCIII
Larm

Leo Vince + PCIII gjorde underverk med hur den här hojen går. Oroligheterna vid 3500-4000 rpm försvann totalt och man fick ett grymt bottendrag.
Har nån annan monterat PCIII på sin? Och i så fall tycker ni att det blev en sån skillnad?

Jag monterade en PCIII på min nu i veckan,och även jag har Leo Vince på min.
Jag har inte lagt in något program ännu pga att det inte finns något på
powercommanders hemsida.Eller ska man satsa på bänkkörning.Har du kört din i bänk eller har du något annat program?Om du nu har kört i bänk,hur många hästar fick du ut isåfall,och hur många va det innan?

M!cke

Vrooom
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
NRS
Jag monterade en PCIII på min nu i veckan,och även jag har Leo Vince på min.
Jag har inte lagt in något program ännu pga att det inte finns något på
powercommanders hemsida.Eller ska man satsa på bänkkörning.Har du kört din i bänk eller har du något annat program?Om du nu har kört i bänk,hur många hästar fick du ut isåfall,och hur många va det innan?

Tjena

Jag körde min i bänk på HondaCity i Väsby. Tyckte att det är bäst att få det rätt för min hoj och inte nåt program som är för alla CB1000R.
Original hade min 113hk på bakhjulet och efter bänkning,buller och borttagen kat fick jag 122 hk på bakhjulet.
Kanske inte så stor skillnad på pappret men den största skillnaden var att den ryckiga gången vid 3500-4000 rpm försvann. + att bottendraget blev ännu bättre.

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Tack för svaret M!cke.Det är ju inte fel med ännu mer bottendrag.
Får nog ta och kolla upp lite priser på bänkning,men runt 3-3500:- är väl ganska normalt har jag hört.Bara hoppas på att det finns några tider här nere i Götet inom den närmsta tiden.

M!cke

Vrooom
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
NRS
Tack för svaret M!cke.Det är ju inte fel med ännu mer bottendrag.
Får nog ta och kolla upp lite priser på bänkning,men runt 3-3500:- är väl ganska normalt har jag hört.Bara hoppas på att det finns några tider här nere i Götet inom den närmsta tiden.

Närmsta tiden? :confused: :)

Här faller snön som bara den. Har kommit nästan 1,5 dec idag bara.:huvet
Jag som hade tänkt att köra hem hojen till mig idag men det var ju bara att glömma. :(

Lycka till med bänkningen. Det blir skillnad.

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Närmsta tiden? :confused: :)

Här faller snön som bara den. Har kommit nästan 1,5 dec idag bara.:huvet
Jag som hade tänkt att köra hem hojen till mig idag men det var ju bara att glömma. :(

Lycka till med bänkningen. Det blir skillnad.

Vi fick ca 1dm igår men idag står kvicksilvret på +9 med strålande sol.Hade det inte kommit snö igår så hade man varit ute och kört idag.Jo jag hade väl tänkt att bänka den så fort som möjligt.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping