Jag brukar ha min kompaktkamera i en sån där väska runt midjen. Den får jag upp fort om det är nåt att plåta. En fladdrande kamera runt halsen är jag nog tveksam till medan jag åker mc. Tänk om remsen fastnar på något i en olycka!
Fast jag plåter inte medan jag kör heller.
Jag var i garaget igår och för att flytta hojen. Fan vad sugen jag blev på att åka!
Jag ska köpa väskor till hojen i år. Funderar på en Kriega tailpack.
Nja, har väl åkt tusentals mil med kameran runt halsen och någon fladdrande kamera har jag inte upplevt. Gäller att ha en lagom tung kamera och inga topfartsnoteringar. Den ligger ju dessutom inte direkt i blåsten.
Kameraremmen som är runt halsen och sen fäst vid kameran rycker du nog av med en hård handryckning, så kan väl inte tänka mig att....?
Remmen finns där också som en säkerhet. När man fotar, så använder man vänster hand. Avtryckaren på kameran sitter på höger sida. En hand och konstig fotoposition, så kameran lever ett lite farligt liv utan en liten säkerhetsrem runt nacken. Ingen hit om man tappar kameran i farten.
Hursom helst så tycker jag att, faran för olycka osv är inte störst pga att man har kameran runt halsen eller runt midjan, utan mer för att man tappar focus på körningen, dvs man fibblar med bildtagningen när man kör.
Ta fram kameran ur en midjeväska, försöka få till ett foto och sen tillbaka in i midjeväskan medan man kör, gör att ett par okoncentrationsmoment ytterligare tillkommer.
För övrigt, så ska man definitivt inte ha något runt midjor, halsar och i innerfickor. Läste nånstans att det finns folk som har brutit revben av en mobiltelefon i innerfickan. Har man nåt konstant runt sig så är ju risken större att något händer.