Honda CB1000R-tråden

perzzon

Annnnars
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
HADE EN R1a..
Funderar på att skaffa mig en cb1000r. Är ni nöjda med den ni som har har kört ett par mil med den ?

Är det någon som har bytat till något annat avgassystem ?
Hur har ni kvar den där hemska saken som reg skylten sitter på ?

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Honda CB1000R
Funderar på att skaffa mig en cb1000r. Är ni nöjda med den ni som har har kört ett par mil med den ?

Kört 110 mil och är mycket imponerad av Hondan. Körde Superduke innan och visst Hondan är inte lika busig och brutal men inte långt ifrån. Motorn är härlig, fint vrid hela vägen. Fint chassi med alla ints. möjligheter. Sök på nätet finns en hel del tester.
Har inte gjort något åt avgassystemet än, väntar nog och ser vilka fler som kommer att göra ett till den.
TJÖP!!:banana

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA

Jag har kört närmare 300 mil med min och är supernöjd.Det är absolut inga
problem och köra hårt,den lyder dig fint.Och att den är busenkel att få upp
på bakhjulet på dom första 3 växlarna gör det ju bara ännu roligare.Det är helt klart den bästa cykeln jag har haft.Du kan kolla bilder i mitt garage.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA

Jag har kört 300-400 (jag kommer inte ihåg) mil inklusive en längre tur från Stockholm till Växjö och tillbaka. Jag är helnöjd nu att Honda har fixat problemet med baklyset. Den är bra som pendlarhoj (snält i traffiken med mjukt gasrespons vid låga varvtal). Den är en spänande helghoj (kvickstyrd, lätt, ha enormt mycket vrid, och är väldigt kul att köra). Den är även helt ok som långfärdshoj (så länge man är bara en person) och lika bekväm som många mycket mer touring inriktad hojar.

Kolla mitt garage för bilder och den här bloggposten för varför jag gillar den så mycket (på engelska).

perzzon

Annnnars
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
HADE EN R1a..
Alla verkar var grymt nöjda med hojen. Så fort det blir bättre väder så ska jag åka och prova en. Är det jätte trött när man är två på den ? Var ska man försäkra den ? Ska man ta med eller utan ABS ?

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Alla verkar var grymt nöjda med hojen. Så fort det blir bättre väder så ska jag åka och prova en. Är det jätte trött när man är två på den ? Var ska man försäkra den ? Ska man ta med eller utan ABS ?

Jag har tagit bort fotpinnarna bak så ingen aning hur det blir med två - men korta sträckor skulle gå bra gissar jag.

Jag har försäkrat hos Vesta. Jag var tvungen att flytta även hus/hem dit men nu betalar jag bara strax under 4.000kr (hel/hel). Jag är över 40 år gammal och betalade runt 10.000kr på Bilsport-mc. Ifs Honda-försäkring var ännu dyrare.

Jag har ABS. Den fungerar bra tycker jag. Kanske man måste dra i bromshandtaget något hårdare än den utan ABS men jag lätt bromsar med bara två fingrar. Vi bor i ett land där vilt hoppar ut på vägen och där det finns grus och is ibland så jag vill inte chansa.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Ni som har köpt en cb1000r, vad har ni för försäkringspremie?
Jag ringde runt och kollade priser och det billigaste jag hittade var
2500kr/år, hel/hel.
Jag trode tjejen i telefon skämtade när hon sa priset, det är till och med
1700kr billigare än min nuvarande hoj.
Det lutar nog åt att köpa en cb1000r tills nästa år.

Vilket F-Bolag och hur gammal är du o vart bor du?
Självrisk?

/Jocce

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Kör idag en Hornet 900 (03:a) och har lite frågor då jag är nyfiken på att byta upp mig!
(En vit CB1000R vore MUMS!!!)

Nån som haft en 900 och kanske bytt upp sig som kan göra en direkt jämförelse?

Tvivlar inte på att dne är lika smidig, lättkörd och rolig som min, då den borde t.om. vara lite bättre då den är nyare ;)
Kanske inte lika smidig? För den är större?

Hur har ni som är lite längre (långa ben) med sittställning? Själv är jag 186 cm och sitter inte 100% bra på min hoj! (Kan ha att göra med att det sitter ett crossstyre på, satt på när jag köpte den) Får dock aldrig till benställningen 100% bra heller, speciellt vid längre "transport-turer", är dock inga problem när man väl kör lite mer "aktivt".

Hur funkar den på motorväg? Visst, ingen kåpa, men den har juh en liten "front" som kanske styr undan vinden lite?
För min 900 är hopplös om man skall transportera sig på motorväg (vilket jag gör lite då och då eftersom jag tar den till jobbet vid hoj-väder).
Blir juh hur mycket fartvind som helst :(
(Igen kan ha att göra med styret, men inte bara känns det som).

Finns det nått som helst förvaringsutrymme på hojen?
På min 900 sitter en annan undertail = ingen plats alls. :(
Får man typ ner badshorts och en handduk eller är det tok tajt?

/Jocce

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Kör idag en Hornet 900 (03:a) och har lite frågor då jag är nyfiken på att byta upp mig!
(En vit CB1000R vore MUMS!!!)

Nån som haft en 900 och kanske bytt upp sig som kan göra en direkt jämförelse?

Tvivlar inte på att dne är lika smidig, lättkörd och rolig som min, då den borde t.om. vara lite bättre då den är nyare ;)
Kanske inte lika smidig? För den är större?

Hur har ni som är lite längre (långa ben) med sittställning? Själv är jag 186 cm och sitter inte 100% bra på min hoj! (Kan ha att göra med att det sitter ett crossstyre på, satt på när jag köpte den) Får dock aldrig till benställningen 100% bra heller, speciellt vid längre "transport-turer", är dock inga problem när man väl kör lite mer "aktivt".

Hur funkar den på motorväg? Visst, ingen kåpa, men den har juh en liten "front" som kanske styr undan vinden lite?
För min 900 är hopplös om man skall transportera sig på motorväg (vilket jag gör lite då och då eftersom jag tar den till jobbet vid hoj-väder).
Blir juh hur mycket fartvind som helst :(
(Igen kan ha att göra med styret, men inte bara känns det som).

Finns det nått som helst förvaringsutrymme på hojen?
På min 900 sitter en annan undertail = ingen plats alls. :(
Får man typ ner badshorts och en handduk eller är det tok tajt?

/Jocce

Jag hade en Hornet 900 innan och kan bara säga att dom 2 cyklarna kan man inte jämföra.Visst är 900:an smidig på alla sätt,men cb:n är ännu smidigare.
Jag har samma längd som dig och jag har inga som helst problem att hitta en bra körställning.Nu har inte jag gjort några längre turer på motorväg men det är ju trots allt en naken hoj så det är bara att bita ihop ang. fartvinden.Men det är inga problem som jag tycker är jobbiga trots att vi låg ca 140-160km/h
i 15 mil.Angående förvaring,ja ett par badshorts kan du få plats med men det är allt.Jag har kört 300 mil med min och det har blivit mest kurviga vägar.Där 900:an dämpare kändes svampiga och kändes som en gammel amerikanare
så ger denna ett helt annat intryck genom sina mer stötigare dämpare,nu menar jag inte okomfortabelt men det inger en viss säkerhet.På pappret så skiljer det 15HK,men det känns som att det är betydligt fler,iaf dom första dagarna i min ägo,nu har man vant sig och tycker det är tillräkligt.Jag hade också crosstyre på min Hornet och har även monterat det på denna eftersom jag gillar det lite bredare greppet som man får gentemot orginalet.Sen vet inte jag om det är innbillning men det känns som man har mer kontroll över cykeln.Jag var också inne på en vit eftersom Horneten var svart,tänkte det kunde vara kul att byta färg för engång skull.Eftersom jag ville ha varianten utan ABS så fick det bli en svart ändå för den vita utan ABS tas inte in i Sverige,men jag kan säga att jag inte ångra mig för den svarta är ur läcker.
Avvakta det goa vädret och åk till en åf för en längre provtur.Jag låvar dig en sak,DU KOMMER INTE BLI BESVIKEN!!!

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Du kan nog vara lugn vad gäller din längd. Har en bekant som är +190 och det var då inga problems för han vid en provtur.

Om man ryms på hojen eller inte är en sak, det ska ju också se vettigt ut också(vet inte hur du är annars formad). Ta med en kompis som kikar på dig från sidan när du sitter på.

Det kuliga när kompisen satt sig på den, var att det såg inte tokigt ut, men CB:n blev mindre på nåt konstigt sätt. Med mindre menar jag inget negativt med, utan den såg ......ännu snabbare ut?!? :)

Grymt skön hoj. Jag var en av tjommarna som var ner till fabriken och körde hem en CB. Enkel väg 400 mil hem till Boden.

En liten reseberättelse om turen: http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080715/080715.html

Snabb "dum" fråga:
Bilder som denna:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080715/080715-8b3.jpg
Hur har du kameran? Bara löst i handen och så eller har du den fastsatt på nått sätt så du kan köra o fota samtidigt?

/Jocce

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03

Skulle aldrig köpa en bil utan ABS idag (även om jag hanterar det...)
Så ska man egentligen köra utan ABS på hojen?

Vore smidigt med en urkopplingsbar, likadant som man kan koppla ur antispinn etc på bilar!
(som återaktiveras vid omstart)

/Jocce

hass

Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Ah, så enkelt ;)

Går ABS:en att koppla ur på nått sätt, ifall man vill köra stunts och så med hojen, eller blir det till att modifiera då?

/Jocce
Inte så vitt jag vet. Vill man köra stunts så skulle jag rekommendera en utan abs.

Jag har en vit med abs. Vi bor trotts allt i ett land med isfläckor och grus på vägen där vilt ibland hoppar ut framför en.

För er som känner till södra Stockholm: Tror det eller ej men jag hade en älg som hoppade ut framför mig på Huddinge vägen (strax efter Flemingsberg och innan Tullinge) förra året!!! Fast då var jag i bilen, men det visar att det kan hända.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Snabb "dum" fråga:
Bilder som denna:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080715/080715-8b3.jpg
Hur har du kameran? Bara löst i handen och så eller har du den fastsatt på nått sätt så du kan köra o fota samtidigt?

/Jocce

Jag kör med en lite större kamera(Minolta Z1). Lagom långt snöre med kameran hängande i maghöjd. Fotar sen med vänsterhanden under körning.

Fördelen med digitalkamer är att man kan ta hur många bilder som helst, någon ska väl lyckas. Med åren har man blivir ganska rutinerad, så idag blir det mer lyckade foton än misslyckade.
Dock så ska man vara försiktig med detta tilltag. Lätt hänt i början att man glömmer bort trafiken i ivrigheten att hitta en bra bild direkt.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Jag kör med en lite större kamera(Minolta Z1). Lagom långt snöre med kameran hängande i maghöjd. Fotar sen med vänsterhanden under körning.

Fördelen med digitalkamer är att man kan ta hur många bilder som helst, någon ska väl lyckas. Med åren har man blivir ganska rutinerad, så idag blir det mer lyckade foton än misslyckade.
Dock så ska man vara försiktig med detta tilltag. Lätt hänt i början att man glömmer bort trafiken i ivrigheten att hitta en bra bild direkt.

Du har den alltså hängandes runt halsen?

Ingen direkt "hårdkörning" när du har kameran så med andra ord ;)

Får lov att prova i sommar, för man e juh sugen på att fota när man åker lite faktist, då jag är foto entusiast i övrigt...
(www.jocce.se)

/Jocce

Inte så vitt jag vet. Vill man köra stunts så skulle jag rekommendera en utan abs.

Jag har en vit med abs. Vi bor trotts allt i ett land med isfläckor och grus på vägen där vilt ibland hoppar ut framför en.

För er som känner till södra Stockholm: Tror det eller ej men jag hade en älg som hoppade ut framför mig på Huddinge vägen (strax efter Flemingsberg och innan Tullinge) förra året!!! Fast då var jag i bilen, men det visar att det kan hända.

Skulle jag köpa en ny skulle jag nog välja en med ABS, som du säger, när olyckan är framme så är det riktigt bra!

Jo tack, vet att de kan kliva ut lite här och var, mor och far bor på värmdö (= mycket resor med hojen dit ut), Rådjuren sitter juh i diket och väntar på att man skall komma så de kan kasta sig fram...självmordskandidater är vad de är... ;)

/Jocce

Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Du har den alltså hängandes runt halsen?

Ingen direkt "hårdkörning" när du har kameran så med andra ord ;)

Får lov att prova i sommar, för man e juh sugen på att fota när man åker lite faktist, då jag är foto entusiast i övrigt...
(www.jocce.se)

/Jocce

Justa, glömde skriva att den är hängande runt halsen. Vid hårdkörning åker den nån annanstans än runt kroppen. Kan sluta lite tokigt med revben och dylikt om man skulle råka vurpa.
Prova på, det tycker jag. Vill man fota mycket, så blir det att man kommer ingenstans om man måste stanna i ett. Dessutom missar man ju en massa kuliga fototillfällen.
Men som sagt var.....var inte ivrig i början

Jo, jag är också fotointresserad. Skillnaden är att, du kan fota, medans jag bara fotar :)

Jag var veckan före också nere vid la bonette på en ca tio dagars tur. Räknade att jag hade tagit en ca 300-400 bilder under turen. Gissar att minst 80% av bilderna var tagna i fart.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping