Honda CB1300-tråden

Jag kör alltid med tempmätaren framme i instrumentet och har aldrig kommit högre än 106 grader, men å andra sidan har jag aldrig kört i en större stad än 3800 personer, så det är inte mycket kö-körning då inte...

Någon som hittat 19-37 eller 19-38 utväxling till salu?

Har någon satt touringväskor på sin CB? Jag har tre Givi-väskor som jag tänkte hänga dit, ska svetsa egna fästen och skulle vilja se vart man ska fästa väskorna på hojen.
 
Jag hittade bara 19-taggars framdrev, inget mindre bakdrev.
Då hojen gått 2700 mil så är det väl dax för drivpaketsbyte snart och då skulle det vara trevligt med en tagg upp fram och en eller två ned bak.
 
Jag kör alltid med tempmätaren framme i instrumentet och har aldrig kommit högre än 106 grader, men å andra sidan har jag aldrig kört i en större stad än 3800 personer, så det är inte mycket kö-körning då inte...

Någon som hittat 19-37 eller 19-38 utväxling till salu?

Har någon satt touringväskor på sin CB? Jag har tre Givi-väskor som jag tänkte hänga dit, ska svetsa egna fästen och skulle vilja se vart man ska fästa väskorna på hojen.

jag har snabb fäste på min som jag köpte på sw-motech som jag är jätte nyjd med ca 10 min på eller av med väskerna:banana
 
Jag hittade bara 19-taggars framdrev, inget mindre bakdrev.
Då hojen gått 2700 mil så är det väl dax för drivpaketsbyte snart och då skulle det vara trevligt med en tagg upp fram och en eller två ned bak.

Varför vill du dreva så? Din hoj kommer att kännas slö och orkeslös. Den enda fördelen är lägre motorvarv o det kan ju vara en fördel när man käkar motorväg men då kanske du skulle haft en annan hoj istället.
 
Drar upp en inaktiv tråd till ytan, då jag går i köpestankar angående CB1300. Jag har en ER-6n för tillfället men vill ha en stötte motor och en mer klassisk look. Jag har även tittat på BMW R1200R, men jag tycker CB1300 är snyggare. Någon här som fortfarande kör CB1300? Åsikter om cykeln? Jag kommer dels att köra lite i stan, dels dagsturer på landsväg, samt längre turer tex inom Norden.
 
Drar upp en inaktiv tråd till ytan, då jag går i köpestankar angående CB1300. Jag har en ER-6n för tillfället men vill ha en stötte motor och en mer klassisk look. Jag har även tittat på BMW R1200R, men jag tycker CB1300 är snyggare. Någon här som fortfarande kör CB1300? Åsikter om cykeln? Jag kommer dels att köra lite i stan, dels dagsturer på landsväg, samt längre turer tex inom Norden.

Det är ju precis så jag tänkte oxå! Jag hade en ER6N förra sommaren som jag tog kortet med! Hade oxå tänkt köpa en r1200r eftersom jag är en stor BMW-fantast, i alla fall när det gäller bilar! Men det blev istället en CB1300 SA -06 då bmw kändes som ett lite dyrt steg upp mot er6:an.. Jag är helnöjd med CB:n! Går riktigt bra och har massor med kraft! Den är hyfsat bra att köra längre etapper med, längsta jag kört är 65 mil på en dag och då fick man träsmak på slutet.. Men det går ju lätt att ordna med geldyna eller airhawk! CB:n känns manlig med sina 1300cc! Jag har ett ixil slipon och ljudet är beroendeframkallande! Hojen är rätt så tung men jag tycker den känns smidig ändå! Var på övningsbanan häromdagen och testade på manöverbanorna och tyckte CB:n var lättare att krypköra med än ER6:an! Det enda jag kan sakna ibland är en 6:e växel då den ändå varvar rätt mycket vid 110 kmh. Sen har jag modellen med halvkåpa då jag inte vill blåsa bort så fort man passerar 100 blås.. Men det är ju en smaksak! Jag gillar den röd-vita färgen på min, känns klassiskt Honda! Sen är det ju en Honda så kvaliteten är ju hög! Lycka till med hoj-letandet!
 
Tjena Honda förare.
Om ni vill sätta väskor på er hoj, så har jag tre fina Giwi med fäste från en Honda CB modell från 1983
Priset kan vi diskutera.
 
Köpte mig en rackarns fin CB1300SA idag. Vilken jävla maskin! Stadig som ett spjut fast det blåser nåt rent stolligt idag. Det kommer att bli många mil på den. :banana
 
Börjar med att göra ett försök i denna tråden.

Har en cb1300 (utan kåpa) Som jag tänkte frakta från sveriges södra delar upp till uppsala.
Har ett litet täckt släp, där kåpan är tråkig att plocka av. Någon som skulle kunna tänka sig att mäta hur hög Hondan är? Så jag vet om den passar på släpet.

Jag vet att internet finns att söka på, men har fått upp lite olika mått där.

Mvh
 
Börjar med att göra ett försök i denna tråden.

Har en cb1300 (utan kåpa) Som jag tänkte frakta från sveriges södra delar upp till uppsala.
Har ett litet täckt släp, där kåpan är tråkig att plocka av. Någon som skulle kunna tänka sig att mäta hur hög Hondan är? Så jag vet om den passar på släpet.

Jag vet att internet finns att söka på, men har fått upp lite olika mått där.

Mvh
Det brukar väl inte skilja mycket mellan liknande hojar.
Min GSX är 115cm kåpa och speglar borträknade.
 
Får se om det finns liv i denna tråd eller…?
Håller på att leta efter en begagnad CB1300 SA men det är inte lätt att hitta. Har tidigare kollat på Kawa ZZR1100/1200 och BMW K1200 RS men vill sitta mer upprätt eftersom jag gillar att glida fram på kurviga småvägar.
Har mest kört Honda tidigare eftersom jag gillar deras silkeslena radfyra, men hade även en Varadero några år, härlig touringhoj. Skönare än brorsans GS.
Provkörde CB1300 SA när den kom och njöt av den urstarka motorn, men har hört mycket positivt om Suzuki GSX1400 när den kom.
Fråga: Ska man välja CB1300 eller GSX1400? Honda har väl lite bättre finish och kvalite? Mer gediget?
 
Fråga: Ska man välja CB1300 eller GSX1400? Honda har väl lite bättre finish och kvalite? Mer gediget?
Du kommer aldrig veta ifall varken det ena eller det andra valet blir rätt, eftersom du inte kommer kunna jämföra den ena med den andra under kontrollerade former. Din och liknande frågor är dömda att omgärdas av återkommande tvivel och ifall man är har låg toleransnivå för obehag orsakat av ovisshet, är det en god idé att formulera betydligt mer specifika frågor när man ska välja. Eller (bättre enligt min mening) träna sig på att stå ut med ovisshet. Man kan bli stressad och mer därtill ifall man låter ovisshet bli något att göra sig av med, när ovisshet i själva verket är en av de mest robusta och tillförlitliga följeslagarna vi har i livet. Som redan konstaterat: bara döden är viss, resten är ovisst. Så att inte veta ifall det hade varit bättre att köpa motorcykel x, är inte olikt att inte veta ifall hela livet hade varit bättre ifall inte y eller z. Att tveka mellan Honda och Suzuki är att välja vissa konsekvenser, precis som vid alla val i livet. Allt har konsekvenser och bara den enfaldige tror att det finns undantag.
 
Tack för svaret på min fråga...
Som referens lägger vi in aktuell sida från "user manual". Vad som står i CB1300-manualen gäller för i princip alla motorcyklar med våtkoppling dvs JASO/MA 10w-40. Om man väljer 5w-30 eller 20w-50 är det "close enough". Även övningskörande brorsonen fick lära sig mc-oljor igår kväll (innan jag skrev "Neeej...". Exakt vilket fabrikat man väljer beror på ens religion, typ. Blir jag avstängd och bannad nu när jag fortsatte att spinna på ämnet?

cb1300-oil.jpg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top