Honda CB650-81 Caferacer

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jaha då gick det inte längre att kämpa emot, lusten att skapa nåt eget i just sin stil med allt vad det nu innebär tog överhanden.

Känner ni igen den där känslan som kommer krypande när ett intressant objekt äntligen dyker upp, JAG MÅSTE HA DEN, och flickvännen/frugan bara suckar när du entusiastiskt visar henne "fyndet", och säger att du ska köpa en hoj till!

1 st CB 650 -81 är nu inhandlad och parkerad i garaget sedan i söndags, för att under vintern förhoppningsvis ta sig formen av nån slags caferacer.

Då detta är en andrahoj skall budjeten hållas så tajt det går och kommer den inte ut till våren så vad fan den står ju där den står.

xxxx sveska pesetas med nya däck känns helt rätt som utgångsläge för detta projekt.

Ja då är man igång!

Bifogat

• Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    94.7 KB · Visningar: 955
  • Image00039.jpg
    Image00039.jpg
    91.5 KB · Visningar: 525
  • Image00041.jpg
    Image00041.jpg
    88.5 KB · Visningar: 1,137
Last edited:

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
KXF och Scrambler
Altid kul med lite pyssel!
Jorå köpte just en fiddy... Vart lite liv på tjejen, men det får man ta!!

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ser ut att vara ett fint objekt!
Kör så det ryker!!

Mvh
Danne

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
DM skrev:
2659342 Ser ut att vara ett fint objekt!
Kör så det ryker!!

Mvh
Danne

Ja det är väl ett hyggligt objekt. Letade egentligen en äldre med ekerfälgar men dök på denna till rätt peng.

Vet du vilka avgas/grenrör som passar mot toppen från de olika hondorna tex 500an eller 750, du har ju pysslat en hel del med din racer. Jag skall ha tag i ett 4-1 system och måste veta vad som passar.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Nicke Lilltroll skrev:
2659648 Ja det är väl ett hyggligt objekt. Letade egentligen en äldre med ekerfälgar men dök på denna till rätt peng.

Vet du vilka avgas/grenrör som passar mot toppen från de olika hondorna tex 500an eller 750, du har ju pysslat en hel del med din racer. Jag skall ha tag i ett 4-1 system och måste veta vad som passar.

Tidiga 750-system passar inte, det vet jag.

500-system är jag inte säker på, men jag tvivlar... Värt att kolla upp dock.

Jag skulle nog använda mig av 4-2 systemet som sitter på, och bara modifiera det med andra dämpare.

Tycker det ser mycket bättre ut med ljuddämpare på bägge sidorna på en gammal caferacer. Men det är ju bara min åsikt.... :)

Jag kör med Raask clip-on, billiga och klassiska i utseendet, värda att kolla upp.

Mvh
Danne

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
DM skrev:
2659684 Tidiga 750-system passar inte, det vet jag.

500-system är jag inte säker på, men jag tvivlar... Värt att kolla upp dock.

Jag skulle nog använda mig av 4-2 systemet som sitter på, och bara modifiera det med andra dämpare.

Tycker det ser mycket bättre ut med ljuddämpare på bägge sidorna på en gammal caferacer. Men det är ju bara min åsikt.... :)

Jag kör med Raask clip-on, billiga och klassiska i utseendet, värda att kolla upp.

Mvh
Danne

Hehe, det får ju inte bli en exact kopia av din racer.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Fan va nice, letar själv efter en CB/Zxxx/elelr liknade för att bygga café racer, fast det är så svårt att hitta billiga. Vart hittade du din?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
rallyfisken skrev:
2660003 Fan va nice, letar själv efter en CB/Zxxx/elelr liknade för att bygga café racer, fast det är så svårt att hitta billiga. Vart hittade du din?

Blocket, finns det nåt annat ställe att leta på?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
riktigt avis..när jag får tid ska jag bygga en jag oså fast med helkåpor :yoparty
5000 var hyffsat rätt pris..letar oså i den prisklassen, nån som vet nåt :D

JayJ

Praise the lord and pass the amunition
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
-83 Honda XL, -47 Triumph chopper
Nicke Lilltroll skrev:
2659216
Känner ni igen den där känslan som kommer krypande när ett intressant objekt äntligen dyker upp, JAG MÅSTE HA DEN, och flickvännen/frugan bara suckar när du entusiastiskt visar henne "fyndet", och säger att du ska köpa en hoj till!

1 st CB 650 -81 är nu inhandlad och parkerad i garaget sedan i söndags, för att under vintern förhoppningsvis ta sig formen av nån slags caferacer.

Ooooooojaa både känslan och "chefens" reaktion känns igen med allra största tydlighet :D

Kul med fler cafebygge, ser ut till att vara bra utgångs material till ett mycket vettigt pris tycker jag.

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Och det är kul när gamla "as" kommer till användning i når skoj tycker jag, det finns mkt roligt att hämta i dem än.. Och det blir ju så mkt skoj per krona på nåt sätt..

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Kul med så många kommentarer fast inte så mycket hänt än.

Tyvärr blir det inget gjort i helgen då jag skall "hem" till norrland för ett 60års kalas men förhoppningsvis kan jag börja snickra på bakdelen nästa vecka.

Det som blivit gjort nu i veckan är att jag rivit bort framlykta och mätare då de skall placers lite längre ned.

Harley32

Stonehead
Gick med
25 Dec 2006
Hoj
Harley -99 + Honda cb
Billig hoj

Hmm jag har en Suzuki gs1000g lagom risig och "trött" som jag säljer el. byter mot förslag.
Ps. den ligger i "rätt" prisklass

Bilder kommer

Mvh Peter

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Nicke Lilltroll skrev:
2659648 Ja det är väl ett hyggligt objekt. Letade egentligen en äldre med ekerfälgar men dök på denna till rätt peng.

Jag tror att det går bra att få på 4-1 system avsedda för 500 4:an på din 650.
Jag har haft en 1975 500 4 som jag satte på ett 4-1 som egentligen var avsett för en 650 som din, och detta åkte på utan problem.

Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Tjena! Så vitt jag minns så är 500-an och 650-an samma motor . 650 är borrad och strokad men i grunden samma motor. Tex så kan man sätta på 650-ans oljepump å¨500-an med lite fix. Det gjorde jag iaf. Och 650 förgasare sitter på min 500 sen länge. Kammar kan man oxå flytta över mella 500 och 650, vill jag minnas. Så om ett 4-1 passar en 500 så borde det passa en 650 oxå men jag vet ju inte hur det blir med effekten, 500ans pipor kan ju vara för trånga men det är ju inte så svårt att göra ett eget.
Lycka till........Per

Fist Woman

Guest
500-system passar mot toppen men inte säkert att de passar i övrigt.

En CB 650 är så slö att den får en modern familjebil att verka vass.

Ljudet är däremot ganska vackert, nästan som en gammal Ferarri med tvärmonterad v8:a
Kvaliteten på bitarna är enastående.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Uppdate!

Jaha då kommer det en update!

Jag har fått ett par timmar över och börjat karva till nån slags ersättning för den gamla dubbellimpan.

Jag har utgått från original gängjärn och låsmekanism, på detta har jag sedan sågat/skurit till en 2mm plåt och uppe på det en 8mm plywoodskiva, på detta har jag sedan limmat på nån slags isoleringsskiva som går fint att både skära såga och slipa.

När jag senare har bestämt mig för ett utseende jag är nöjd med så kommer jag helt sonika att köra glasfiber/ plast över alltihopa.

Ja det är väl vad som hänt sen sist.

Hade gött!

Aaah det vart föressten en hojtur på nyårsafton,kunde bara inte låta bli, sol och 7+:yoparty

Bifogat

• Image00001.jpg
    Image00001.jpg
    104.3 KB · Visningar: 626
  • Image00002.jpg
    Image00002.jpg
    88.9 KB · Visningar: 604
  • Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    103.1 KB · Visningar: 536

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Nicke Lilltroll skrev:
2698765 Jaha då kommer det en update!

Jag har fått ett par timmar över och börjat karva till nån slags ersättning för den gamla dubbellimpan.

Jag har utgått från original gängjärn och låsmekanism, på detta har jag sedan sågat/skurit till en 2mm plåt och uppe på det en 8mm plywoodskiva, på detta har jag sedan limmat på nån slags isoleringsskiva som går fint att både skära såga och slipa.

När jag senare har bestämt mig för ett utseende jag är nöjd med så kommer jag helt sonika att köra glasfiber/ plast över alltihopa.

Ja det är väl vad som hänt sen sist.

Hade gött!

Aaah det vart föressten en hojtur på nyårsafton,kunde bara inte låta bli, sol och 7+:yoparty

ehy mannen..tro den där bakddelen ska va lite mindre :va
annars ser de bra t :tummenupp

möjligtvis att den ska va lite längre fram..
ska klämma mellan tank o bakdel :)

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
ozeo skrev:
2698937 ehy mannen..tro den där bakddelen ska va lite mindre :va
annars ser de bra t :tummenupp

möjligtvis att den ska va lite längre fram..
ska klämma mellan tank o bakdel :)

Jo visst skall den bli lite mindre och lägre, men ta en koll på tex. Triumph Truxton bakdelen,den är ganska långt från de gamla traditionella små bakdelarna som tex DM byggt på sin racer

Tar bara bort en liten bit i taget, vill inte att den blir "för liten" bara, kan lätt bli så att det inte blir harmoni i linjespelet med tanken då, tanken ja, det är en jävla koloss så det är viktigt att inte bakdelen blir alltför liten.

Hade funderingar på att låta tankens "bulor" återkomma över cutten eller vad man nu skall kalla den där skiten längst bak, men jag tror det blir bättre med ett mer classiskt utseende.

Föressten ozeo har du inte lite besvär med din egen bakdel, ja alltså, på ditt pågående bygge.:D Tycker annars att den senare varianten där du skippat bambustaketet, ser bra mycket bättre ut.

Bygg bygg bygg om om omigen.... ..... ......

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Nicke Lilltroll skrev:
2699007 Jo visst skall den bli lite mindre och lägre, men ta en koll på tex. Triumph Truxton bakdelen,den är ganska långt från de gamla traditionella små bakdelarna som tex DM byggt på sin racer

Tar bara bort en liten bit i taget, vill inte att den blir "för liten" bara, kan lätt bli så att det inte blir harmoni i linjespelet med tanken då, tanken ja, det är en jävla koloss så det är viktigt att inte bakdelen blir alltför liten.

Hade funderingar på att låta tankens "bulor" återkomma över cutten eller vad man nu skall kalla den där skiten längst bak, men jag tror det blir bättre med ett mer classiskt utseende.

Föressten ozeo har du inte lite besvär med din egen bakdel, ja alltså, på ditt pågående bygge.:D Tycker annars att den senare varianten där du skippat bambustaketet, ser bra mycket bättre ut.

Bygg bygg bygg om om omigen.... ..... ......

haha..är du full? :D

om du vill ha bra harmoni mellan tank o bakdel så gjut av tanken o använd det som bakdel..
så gjorde jag på min räser..
kan bli lite för stor ändå men du kan ju alltid kika på det.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA